Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 14.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 4 minut.
Rate this post

Warto wiedzieć, że wypadanie zapłonu na gazie to bardzo niebezpieczna sytuacja dla naszego silnika. Należy też wiedzieć, jak sprawdzić wypadanie zapłonu w sposób samodzielny i gdzie szukać przyczyny tego rodzaju usterki.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Wypadanie zapłonu – objawy

Co to jest wypadanie zapłonu? Z punktu widzenia kierowcy, gdy zastanawiamy się, jak sprawdzić wypadanie zapłonu, wystarczy przyjrzeć się pracy silnika. Jeżeli silnik delikatnie szarpie, pracuje nierówno, drży i drżenie to wręcz widać na całej powierzchni pojazdu, to tego rodzaju sytuacja oznacza wypadanie zapłonu na wolnych obrotach i powinno nas to zaniepokoić.

Bardzo istotnym jest to, aby mieć na uwadze, że tego rodzaju sytuacja nie musi występować w sposób ciągły.

Może zdarzyć się tak, że to szarpanie i nierówna praca będzie występować cyklicznie i nie zawsze będziemy obserwować tego rodzaju reakcję samochodu. Jeżeli przez dłuższy czas, szczególnie w momencie gdy auto jest na bardzo niskich obrotach albo też gdy nagle dodamy gazu, będzie występowała tego rodzaju sytuacja i nic nie będziemy sprawdzać czy zmieniać oraz naprawiać, musimy się liczyć z tym, że działamy na szkodę naszego silnika.

Jak rozpoznać wypadanie zapłonu?

Na samym początku problem zazwyczaj dotyczy jednego cylindra, ale później usterka poszerza się w sposób wręcz lawinowy. Zwróćmy też uwagę na to, czy silnik naszego pojazdu działa o wiele głośniej niż dotychczas. Nie mówimy tu o drobnych zmianach, ale o wyraźnej różnicy w dźwięku. Warto również mieć na uwadze zmianę z zakresie układu wydechowego. Jeśli pojawiają się w ramach działania układu wydechowego dodatkowe drgania, należy przyjrzeć się samemu układowi wydechowemu podczas pracy.

Czytaj także: Zatarcie silnika

Jeżeli jest rozedrgany w sposób widoczny dla oka, jak również głośny, nie powinniśmy zwlekać ani chwili z wizytą w stacji diagnostycznej. Pamiętajmy, że nienaprawianie tego rodzaju uszkodzenia, które powoduje wypadanie z rytmu całego silnika, skutkuje nie tylko tym, że jesteśmy wyraźnie głośniejsi dla innych uczestników ruchu drogowego, ale również nasz pojazd traci na swojej moce. Warto również pamiętać, że w takiej sytuacji zużywa o wiele więcej paliwa.

Wypadanie zapłonu – przyczyny

Najczęściej podstawową przyczyną wypadania zapłonu jest brak iskry. W takiej sytuacji należy jak najszybciej zdecydować się na wymianę świec zapłonowych. Przy okazji możemy również wymienić przewody zapłonowe. Zdarza się, że również i one są odpowiedzialne za wypadanie zapłonu.

Czasami, jeśli oba powyższe elementy działają poprawnie, należy zwrócić uwagę na cewki zapłonowe.

Sprawdzenie wszystkich powyższych elementów najlepiej powierzyć specjaliście, dla którego tego rodzaju usterki to właściwie codzienność. Do najczęstszych przyczyn wypadania zapłonu zaliczane są również niedziałające elementy układu wtryskowego, zalewanie świec olejem silnikowym, brak kompresji i zużyte zawory.

Na początku naprawa tego rodzaju elementów nie wiąże się z bardzo wysokimi kosztami, jednakże gdy nierówna praca silnika przedłuża się, możemy doprowadzić do uszkodzenia samego silnika, jak również do uszkodzenia układu wydechowego w tym katalizatora.

Jak sprawdzić wypadanie zapłonu?

Jeżeli na Twojej desce rozdzielczej świeci się kontrolka “check engine”, to absolutnie nie zwlekaj! Oznacza to, że definitywnie powinieneś udać się do mechanika, który zweryfikuje,  jakiego rodzaju awaria dotknęła samochód. Zazwyczaj wbudowany w pojazd system diagnostyczny dość szybko daje znać, że spaliny, które uchodzą z układu wydechowego, są niewłaściwych parametrów. Dlatego tak ważne jest, żebyśmy zwracali uwagę na wszystkie informacje wyświetlane przez samochód.

PODSUMOWANIE:

  • Pamiętaj, aby zwrócić uwagę już na pierwsze symptomy wypadania zapłonu, w tym: hałas silnika, drgania całego pojazdu, szarpanie pojazdem na biegu jałowym i rozedrganie układu wydechowego.
  • Zwróć uwagę na to, że nienaprawianie tego rodzaju usterki może skończyć się utratą mocy, zwiększonymi rachunkami za paliwo, a także ostatecznie uszkodzeniami silnika oraz katalizatora.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej