Od jakiegoś czasu słyszymy zapowiedzi, że wszystkie autostrady w Polsce mają być płatne. Zatem to dobry moment, by przyjrzeć się, jak wygląda sieć autostrad w naszym kraju oraz czym różnią się one od pozostałych dróg takich jak na przykład drogi ekspresowe. Które z autostrad są do tej pory bezpłatne, a na których musimy zapłacić za przejazd? Jakie przepisy na nich obowiązują? Oto informacje przydatne dla każdego kierowcy, który zamierza wyruszyć w drogę na autostrady i drogi ekspresowe w Polsce.
Z tego artykułu dowiesz się...
Jak wygląda sieć autostrad w Polsce?
Wśród kierowców mamy zagorzałych zwolenników jazdy autostradą, ale także takich kierowców, którzy wolą drogi lokalne. Jednak prędzej czy później każdy kierowca trafi na autostradę, ponieważ w Polsce mamy 1849,5 km autostrad (stan na koniec 2023 roku), które łączą granice kraju. Jak więc wygląda mapa drogowa obejmująca autostrady w Polsce? Oto nasza sieć autostradowa:
- A1 – Rusocin – Gorzyczki – granica państwa (Czechy)
- A2 – granica państwa (Niemcy) – Świecko – Kukuryki – granica państwa (Białoruś)
- A4 – granica państwa (Niemcy) – Jędrzychowice – Korczowa – granica państwa (Ukraina)
- A6 – granica państwa (Niemcy) – Kołbaskowo – Rzęśnica
- A8 – Autostradowa Obwodnica Wrocławia
- A18 – granica państwa (Niemcy) – Olszyna – Krzyżowa.
Autostrady w Polsce – nowe odcinki
Budowa nowych odcinków autostrad w naszym kraju trwa i każdego roku przybywają nowe fragmenty. Dlatego wyruszając w drogę, powinniśmy śledzić informacje dotyczące aktualnych utrudnień związanych z robotami drogowymi.
Najlepiej sprawdzić to w Serwisie Mapowym GDDKiA.
W 2023 roku oddano do użytku 49,4 km nowych autostrad :
- A18 granica państwa – Żary (11,7 km)
- A18 Iłowa – granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
- A18 granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (21,5 km)
Autostrady w Polsce – ile zapłacimy za przejazd?
Przejazd autostradą ma niewątpliwe zalety – prosta droga, oszczędność paliwa i czasu to tylko niektóre z nich. Jednak wielu kierowców unika autostrad ze względu na ich największą wadę – opłaty. Mimo zapowiedzi, ze wszystkie autostrady w Polsce będą płatne, jeszcze na obecną chwilę płacimy tylko za przejazdy niektórymi odcinkami A1, A2 oraz A4 – łącznie za ok. 725 km dróg.
Polski system autostrad złożony jest z odcinków koncesyjnych i państwowych. Zacznijmy od autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
W przypadku odcinków państwowych stawka z przejechanie 1 km trasy wynosi:
- 0,05 zł dla motocykla
- 0,10 zł dla samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Oznacza to, że odpowiednio zapłacimy za przejazd samochodem osobowym:
- 16,2 zł za 160 km autostrady A4 na trasie Gliwice–Wrocław
- 9,90 zł za 99 km na A2 między Koninem a Strykowem.
Wysokość opłat za odcinki koncesyjne nie podlega tej samej zasadzie, więc należy je sprawdzić na stronie konkretnego koncesjonariusza. Obecnie koszt przejazdu wygląda następująco:
- 29,90 zł w jedną stronę za 151 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk–Toruń
- 93 zł za 252 km na A2 – Świecko–Konin
- 24 zł za ok. 60 km autostrady A4 Katowice–Kraków.
Jak można zapłacić za autostrady w Polsce w 2024 roku?
W Polsce istnieje kilka sposobów na opłacenie przejazdu autostradą, zależnie od konkretnego odcinka autostrady. Najbardziej popularnym sposobem jest opłata w punktach poboru opłat, gdzie kierowcy mogą płacić gotówką, kartą płatniczą lub kartą flotową. Alternatywnie, kierowcy mogą skorzystać z systemu elektronicznego poboru opłat, takiego jak e-Toll, który wymaga wcześniejszej rejestracji pojazdu i korzystania z aplikacji mobilnej lub urządzenia pokładowego, które automatycznie nalicza opłatę za przejazd.
System e-Toll działa na wielu odcinkach autostrad i jest wygodnym rozwiązaniem, eliminującym konieczność zatrzymywania się przy bramkach. Inną opcją jest system videotolling, dostępny na niektórych odcinkach, gdzie opłata naliczana jest na podstawie zarejestrowania numeru rejestracyjnego pojazdu podczas wjazdu na autostradę.
Autostrady a drogi ekspresowe w Polsce – podobieństwa i różnice
W naszym kraju oprócz autostrad znajdują się także drogi ekspresowe. Łącznie możemy przejechać nimi 3266,4 km.
Co łączy, a co różni autostrady i drogi ekspresowe w Polsce? Podstawowe podobieństwo to fakt, że oba typy tras to drogi szybkiego ruchu. Ich specyfika, tak jak pozostałych typów dróg, określona jest w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Według niego oba typy dróg łączy zakaz poruszania się po nich:
- pojazdów wolnobieżnych
- rowerów
- motorowerów
- ciągników rolniczych
- pojazdów zaprzęgowych
Skupmy się teraz na różnicach. W Polsce numery dróg ekspresowych poprzedza litera „S”, a odcinki oznaczone są znakiem D-7. To droga jednojezdniowa lub dwujezdniowa, na której sporadycznie występują skrzyżowania. Drogi ekspresowe w Polsce przeznaczone są tylko dla pojazdów samochodowych. W ustawie nie ma wskazania minimalnej prędkości, jaką powinien rozwijać pojazd poruszający się taką drogą.
Z kolei autostrada to droga dwujezdniowa, którą oznacza się znakami drogowymi D-9. Na tego typu drodze nie odbywa się ruch poprzeczny, czyli nie ma skrzyżowań. Ustawa wskazuje, że pojazd musi poruszać się po tej drodze z minimalną prędkością co najmniej 40 km/h.
Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce – ograniczenia prędkości
Wiemy już, jak wygląda kwestia minimalnej prędkości, a drogi szybkiego ruchu kojarzą się z szybką jazdą. Jednak także na nich obowiązują ograniczenia prędkości regulowane przez art. 20 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A konkretnie na autostradzie są to ograniczenia:
- samochód osobowy – 140 km/h
- motocykl – 140 km/h
- samochód ciężarowy o DMC do 3,5 t – 140 km/h
- samochód z przyczepą – 80 km/h
- autobus – 100 km/h
Ograniczenia prędkości na drogach ekspresowych:
- samochód osobowy – droga dwujezdniowa – 120 km/h, droga jednojezdniowa – 100 km/h
- motocykl – droga dwujezdniowa – 120 km/h, droga jednojezdniowa – 100 km/h
- samochód ciężarowy o DMC do 3,5 t – droga dwujezdniowa – 120 km/h, droga jednojezdniowa – 100 km/h
- samochód z przyczepą – 80 km/h
- autobus – 100 km/h
Awaria na drodze szybkiego ruchu – z pomocą przychodzi ubezpieczenie
Drogi szybkiego ruchu mają również ograniczenia innego typu. Chodzi przede wszystkim o postój i holowanie pojazdu, dlatego awaria samochodu może się wiązać z większym stresem niż na innego rodzaju drogach. Na drogach ekspresowych prawo zabrania cofania, zawracania oraz postoju z wyjątkiem miejsc, które są do tego przeznaczone.
Na autostradach dochodzi do tego także zakaz holowania pojazdu na własną rękę. Za złamanie przepisów grożą mandaty.
Okazuje się, że unieruchomiony samochód może zholować z autostrady tylko pojazd do tego uprawniony. Co więc zrobić w sytuacji, gdy auto zatrzyma się niespodziewanie na autostradzie? W razie awarii z pomocą przyjdzie odpowiednie ubezpieczenie. Chodzi o polisę assistance, która zapewnia pomoc techniczną w razie awarii. Można je zakupić w ramach pakietu z OC i AC lub jako samodzielny produkt. W zależności od potrzeb można wybrać polisę assistance na cały rok lub ubezpieczenie krótkoterminowe.
PODSUMOWANIE:
- W Polsce mamy 1849,5 km autostrad oraz 3266,4 km dróg ekspresowych.
- Na całą sieć polskich autostrad przypada 725 km dróg płatnych dróg, a są odcinki autostrad A1, A2 oraz A4 – opłaty na nich są pobierane w sposób manualny oraz elektronicznie.
- Autostrady to dwujezdniowe drogi szybkiego ruchu pozbawione skrzyżowań, na których obowiązuje minimalna prędkość 40 km/h, a maksymalna 140 km/h.
- Na drogach ekspresowych nie ma wyznaczonej minimalnej prędkości, a maksymalna to 120 km/h.
- Ubezpieczenie assistance zapewnia pomoc w razie awarii na drodze szybkiego ruchu.
Przeczytaj więcej na temat: podróż samochodem
Słowenia samochodem
Słowenia samochodem
Autostrady na Słowacji
Autostrady na Słowacji
Czarnogóra samochodem
Czarnogóra samochodem
Najniebezpieczniejsze drogi w Polsce
Najniebezpieczniejsze drogi w Polsce
Samochodem do Włoch
Samochodem do Włoch
Czechy samochodem
Czechy samochodem