Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 10.02.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
Rate this post

Od jakiegoś czasu słyszymy zapowiedzi, że wszystkie autostrady w Polsce mają być płatne. Zatem to dobry moment, by przyjrzeć się, jak wygląda sieć autostrad w naszym kraju oraz czym różnią się one od pozostałych dróg takich jak na przykład drogi ekspresowe. Które z autostrad są do tej pory bezpłatne, a na których musimy zapłacić za przejazd? Jakie przepisy na nich obowiązują? Oto informacje przydatne dla każdego kierowcy, który zamierza wyruszyć w drogę na autostrady i drogi ekspresowe w Polsce.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Jak wygląda sieć autostrad w Polsce?

Wśród kierowców mamy zagorzałych zwolenników jazdy autostradą, ale także takich kierowców, którzy wolą drogi lokalne. Jednak prędzej czy później każdy kierowca trafi na autostradę, ponieważ w Polsce mamy 1778,9 km autostrad, które łączą granice kraju. Jak więc wygląda mapa drogowa obejmująca autostrady w Polsce? Oto nasza sieć autostradowa:

  • A1 – Rusocin – Gorzyczki – granica państwa (Czechy)
  • A2 – granica państwa (Niemcy) – Świecko – Kukuryki – granica państwa (Białoruś)
  • A4 – granica państwa (Niemcy) – Jędrzychowice – Korczowa – granica państwa (Ukraina)
  • A6 – granica państwa (Niemcy) – Kołbaskowo – Rzęśnica
  • A8 – Autostradowa Obwodnica Wrocławia
  • A18 – granica państwa (Niemcy) – Olszyna – Krzyżowa.

Autostrady w Polsce – nowe odcinki

Budowa nowych odcinków autostrad w naszym kraju trwa i każdego roku przybywają nowe fragmenty. Dlatego wyruszając w drogę, powinniśmy śledzić informacje dotyczące aktualnych utrudnień związanych z robotami drogowymi.

Najlepiej sprawdzić to w Serwisie Mapowym GDDKiA.

W 2021 roku oddano do użytku następujące fragmenty autostrady A1:

  • Tuszyn – Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km)
  • granica woj. łódzkiego i śląskiego – Częstochowa Północ (16,9 km)
  • Kamieńsk – Radomsko (16,7 km)
  • Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km).

W 2022 roku przewidziany został kolejny odcinek autostrady A1 o długości 24,2 km łączący Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk oraz liczący prawie 22 km fragment autostrady A18.

Autostrady w Polsce – ile zapłacimy za przejazd?  

Przejazd autostradą ma niewątpliwe zalety – prosta droga, oszczędność paliwa i czasu to tylko niektóre z nich. Jednak wielu kierowców unika autostrad ze względu na ich największą wadę – opłaty. Mimo zapowiedzi, ze wszystkie autostrady w Polsce będą płatne, jeszcze na obecną chwilę płacimy tylko za przejazdy niektórymi odcinkami A1, A2 oraz A4 – łącznie za ok. 725 km dróg.

Polski system autostrad złożony jest z odcinków koncesyjnych i państwowych. Zacznijmy od autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

W przypadku odcinków państwowych stawka z przejechanie 1 km trasy wynosi:

  • 0,05 zł dla motocykla
  • 0,10 zł dla samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Oznacza to, że odpowiednio zapłacimy za przejazd samochodem osobowym:

  • 16 zł za 160 km autostrady A4 na trasie Gliwice–Wrocław
  • 9,90 zł za 99 km na A2 między Koninem a Strykowem.

Wysokość opłat za odcinki koncesyjne nie podlega tej samej zasadzie, więc należy je sprawdzić na stronie konkretnego koncesjonariusza. Obecnie koszt przejazdu wygląda następująco:

  • 29,90 zł w jedną stronę za 151 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk–Toruń
  • 87 zł za 252 km na A2 – Świecko–Konin
  • 24 zł za ok. 60 km autostrady A4 Katowice–Kraków.

Jak można zapłacić za autostrady w Polsce?

Pierwsze skojarzenie z opłatą za autostrady to bramki. Jednak i tutaj na potęgę wkraczają nowe technologie. Okazuje się, że od 1 grudnia 2021 r. nie działają już bramki na państwowych odcinkach autostrad. Zamiast tego opłaty pobierane są za pomocą elektronicznego systemu e-Toll. Bramki i opłaty gotówką w okienku pozostały na odcinkach koncesyjnych. Jednak oprócz tego można na nich płacić, używając:

  • aplikacji Autopay
  • A4 Go przy użyciu specjalnego urządzenia
  • kartą kredytową
  • kartą paliwową udostępnianą pracownikom przez niektóre firmy.

Autostrady a drogi ekspresowe w Polsce –  podobieństwa i różnice

W naszym kraju oprócz autostrad znajdują się także drogi ekspresowe. Łącznie możemy przejechać nimi 2891 km.

Co łączy, a co różni autostrady i drogi ekspresowe w Polsce? Podstawowe podobieństwo to fakt, że oba typy tras to drogi szybkiego ruchu. Ich specyfika, tak jak pozostałych typów dróg, określona jest w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Według niego oba typy dróg łączy zakaz poruszania się po nich:

  • pojazdów wolnobieżnych
  • rowerów
  • motorowerów
  • ciągników rolniczych
  • pojazdów zaprzęgowych

Skupmy się teraz na różnicach. W Polsce numery dróg ekspresowych poprzedza litera „S”, a odcinki oznaczone są znakiem D-7. To droga jednojezdniowa lub dwujezdniowa, na której sporadycznie występują skrzyżowania. Drogi ekspresowe w Polsce przeznaczone są tylko dla pojazdów samochodowych. W ustawie nie ma wskazania minimalnej prędkości, jaką powinien rozwijać pojazd poruszający się taką drogą.

Z kolei autostrada to droga dwujezdniowa, którą oznacza się znakami drogowymi D-9. Na tego typu drodze nie odbywa się ruch poprzeczny, czyli nie ma skrzyżowań. Ustawa wskazuje, że pojazd musi poruszać się po tej drodze z minimalną prędkością co najmniej 40 km/h.

Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce – ograniczenia prędkości

Wiemy już, jak wygląda kwestia minimalnej prędkości, a drogi szybkiego ruchu kojarzą się z szybką jazdą. Jednak także na nich obowiązują ograniczenia prędkości regulowane przez art. 20 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A konkretnie na autostradzie są to ograniczenia:

  • samochód osobowy – 140 km/h
  • motocykl – 140 km/h
  • samochód ciężarowy o DMC do 3,5 t – 140 km/h
  • samochód z przyczepą – 80 km/h
  • autobus – 100 km/h

Ograniczenia prędkości na drogach ekspresowych:

  • samochód osobowy – droga dwujezdniowa – 120 km/h, droga jednojezdniowa – 100 km/h
  • motocykl – droga dwujezdniowa – 120 km/h, droga jednojezdniowa – 100 km/h
  • samochód ciężarowy o DMC do 3,5 t – droga dwujezdniowa – 120 km/h, droga jednojezdniowa – 100 km/h
  • samochód z przyczepą – 80 km/h
  • autobus – 100 km/h

Awaria na drodze szybkiego ruchu – z pomocą przychodzi ubezpieczenie

Drogi szybkiego ruchu mają również ograniczenia innego typu. Chodzi przede wszystkim o postój i holowanie pojazdu, dlatego awaria samochodu może się wiązać z większym stresem niż na innego rodzaju drogach. Na drogach ekspresowych prawo zabrania cofania, zawracania oraz postoju z wyjątkiem miejsc, które są do tego przeznaczone.

Na autostradach dochodzi do tego także zakaz holowania pojazdu na własną rękę. Za złamanie przepisów grożą mandaty.

Okazuje się, że unieruchomiony samochód może zholować z autostrady tylko pojazd do tego uprawniony. Co więc zrobić w sytuacji, gdy auto zatrzyma się niespodziewanie na autostradzie? W razie awarii z pomocą przyjdzie odpowiednie ubezpieczenie. Chodzi o polisę assistance, która zapewnia pomoc techniczną w razie awarii. Można je zakupić w ramach pakietu z OC i AC lub jako samodzielny produkt. W zależności od potrzeb można wybrać polisę assistance na cały rok lub ubezpieczenie krótkoterminowe.

PODSUMOWANIE:

  • W Polsce mamy 1778,9 km autostrad oraz 2891 km dróg ekspresowych.
  • Na całą sieć polskich autostrad przypada 725 km dróg płatnych dróg, a są odcinki autostrad A1, A2 oraz A4 – opłaty na nich są pobierane w sposób manualny oraz elektronicznie.
  • Autostrady to dwujezdniowe drogi szybkiego ruchu pozbawione skrzyżowań, na których obowiązuje minimalna prędkość 40 km/h, a maksymalna 140 km.
  • Na drogach ekspresowych nie ma wyznaczonej minimalnej prędkości, a maksymalna to 120 km/h.
  • Ubezpieczenie assistance zapewnia pomoc w razie awarii na drodze szybkiego ruchu.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji
rozrusznik
Rozrusznik Autor Agata Wiśniewska Komunikacyjne
Rozrusznik samochodowy jest tym elementem spalinowego auta, który pozwala na uruchomienie silnika. Bez tej części odpalenie pojazdu jest bardzo trudne, choć nie niemożliwe. Jak działa rozrusznik w aucie? Po czym poznać, że uległ awarii? I co zrobić z uszkodzoną częścią? Odpowiadamy. ...
Czytaj dalej
intercooler
Intercooler Autor Agata Wiśniewska Komunikacyjne
Intercooler to po prostu chłodnica powietrza. Jeszcze w latach 90. niekoniecznie była obecny w każdym samochodzie. Teraz trudno o model, który by jej nie miał. Jak działa intercooler? I jak wpływa na moc silnika? Przekonaj się razem z nami. [bee_cta_inset style='1' header='Uzupełnij tyl...
Czytaj dalej