Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 14.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut.
5/5 - (1 vote)

Od wielu lat trwa walka z zanieczyszczaniem środowiska przez spaliny samochodowe. Walkę wydały im przede wszystkim centra niektórych wielkich miast, do których zakaz wjazdu mają samochody z silnikami diesla niespełniającymi normy Euro. Dlatego pojawiły się nowe rozwiązania techniczne, które pomagają poradzić sobie z tym problemem, by poprawić spalanie samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Jednym z takich właśnie rozwiązań jest układ SCR, który wykorzystuje do działania płyn AdBlue. Czym dokładnie on jest i jak działa? Oto szczegóły.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Normy emisji spalin

Walka z zanieczyszczeniem powietrza wymaga wielu rozwiązań. Jednym z nich jest właśnie ograniczenie emisji spalin. Za najbardziej nieekologicznie uważa się od dawna samochody z silnikiem diesla i to właśnie przeciwko nim wytacza się najcięższe działa. Sprawił to przede wszystkim często widywany dawniej na drogach i przykry obrazek kopcących diesli. Ale jeszcze gorsze wrażenie robiła zawartość spalin wydostających się z ich rur wydechowych. Dlatego w ciągu ostatnich kilkunastu lat weszły w życie zaostrzone przepisy, które miały na celu poprawę sytuacji aut z silnikami diesla. Chodzi o wprowadzenie selektywnych norm emisji spalin Euro dla silników wysokoprężnych:

  • Euro 5 – od 2011 roku – ograniczenie maksymalnej emisji tlenków azotu do 0,18 g/km
  • Euro 6 – od 2014 roku – ograniczenie maksymalnej emisji tlenków azotu do 0,08 g/km

Aby uzyskać homologację, producenci samochodów z silnikami diesla wprowadzili nowe rozwiązania. I tu na scenie pojawia się właśnie płyn AdBlue.

AdBlue – co to jest?

Aby oczyścić spaliny samochodów z silnikami wysokoprężnymi, producenci opracowali dwa systemy, które doskonale spełniają swoją rolę – SCR oraz EGR. Ta pierwsza technologia wymaga właśnie zastosowania płynu AdBlue. Układ SCR to inaczej selektywna redukcja katalityczna. Polega ona na neutralizacji szkodliwych cząstek tlenków azotu w bardzo wysokiej temperaturze.

Służy do tego celu właśnie płyn AdBlue. A konkretnie co to jest AdBlue? Otóż jest to płyn oczyszczający spaliny, a na przekór swojej nazwie, jest bezbarwny. To nietoksyczny płyn, który składa się w 32,5% z syntetycznego mocznika oraz w 67,5% z wody demineralizowanej.

Jak działa AdBlue?

Płyn AdBlue znajduje się w samochodzie w specjalnym zbiorniku, na którym znajduje się zazwyczaj niebieska nakrętka – to może tłumaczyć nazwę. Zbiornik może być umiejscowiony w zależności od modelu w bagażniku, obok wlewu paliwa lub pod maską. Płyn w trakcie eksploatacji miesza się ze spalinami. Polega to na tym, że niewielka ilość płynu jest wtryskiwana do spalin już w układzie wydechowym. Wówczas w wysokiej temperaturze pod wpływem mocznika trujące cząsteczki tlenków azotu zmieniają się w amoniak i dwutlenek węgla. W ostatnim kroku gazy spalinowe trafiają do układu SCR, gdzie następuje ostateczna neutralizacja – cząsteczki rozpadają się na nieszkodliwą parę wodną i azot.

AdBlue – gdzie kupić ten płyn?

Płyn AdBlue jak wszystkie płyny eksploatacyjne trzeba co jakiś czas uzupełniać. Można to zrobić samodzielnie, a można także zdać się na serwis ASO. Gdzie w takim razie można kupić AdBlue? Właściwie wszędzie, a konkretnie jest on dostępny:

  • na stacjach w gotowych opakowaniach lub na niektórych stacjach z dystrybutora
  • w sklepach motoryzacyjnych
  • w hipermarketach
  • przez Internet.

Jak widać, z dostępnością nie ma żadnego problemu. Jak więc wygląda kwestia ceny? Najtaniej wlejemy płyn bezpośrednio z dystrybutora – ok. 2 zł za litr. Gotowe opakowania to koszt odpowiednio:

  • 1,5 l – 16 zł
  • 3,5 l – 24 zł
  • 20 l – 50 zł

Najwięcej zapłacimy, jeśli doleją nam płynu AdBlue w serwisie ASO – tu może kosztować on nawet 20 zł za litr.

AdBlue – ile wlać?

W wielu modelach nowych samochodów z silnikiem diesla wlew AdBlue znajduje się obok wlewu paliwa, więc dolewanie płynu jest proste i można to zrobić samodzielnie. Zbiornik ma zazwyczaj kilkanaście litrów pojemności – zazwyczaj od 12 do 18. Jak szybko zużywa się ten płyn? Otóż wszystko zależy od tego mocy silnika, zużycia paliwa, terenu i sposobu jazdy kierowcy.

Średnio wychodzi to od 1 do 1,5 litrów AdBlue na każdy tysiąc kilometrów.

A na uzupełnionym zbiorniku możemy spokojnie przejechać od 5 do 20 tysięcy km.  Optymalnym rozwiązaniem jest więc wlanie do zbiornika 10 litrów płynu. Jeśli wlewamy płyn z dystrybutora, pistolet odbije w odpowiednim momencie, chroniąc nas przed rozlaniem AdBlue.

Ile można przejechać na rezerwie płynu?

Kierowcy wiedzą, jak daleko mogą jechać na rezerwie paliwa. A takim razie czy mają świadomość, ile na rezerwie AdBlue? Płynu dolewamy zazwyczaj po ostrzeżeniu o niskim poziomie płynu w zbiorniku. Może to być komunikat tekstowy na ekranie komputera pokładowego lub zaświecona kontrolka. Pierwsze ostrzeżenie o niskim poziomie płynu pojawia się, jeśli AdBlue ma nam wystarczyć jeszcze na 2 tys. km.

Czytaj także: Jazda na rezerwie paliwa

Co się stanie, jak zabraknie AdBlue?

Już wiadomo, że płyn AdBlue trzeba co jakiś czas uzupełniać. Co więc stanie się w sytuacji, gdy z jakiegoś powodu tego nie zrobimy? Samochód powinien dawać sygnał o potrzebie jego uzupełnienia, a brak płynu niesie za sobą nieprzyjemne konsekwencje. Jeśli zignorujemy komunikaty i zbiornik płynu się opróżni, silnik przejdzie w tryb awaryjny.

Kierowca na pewno odczuje spadek mocy nawet o 40%. Mało tego, po zgaszeniu samochodu nie będzie go można z powrotem odpalić przed uzupełnieniem płynu. Może przy tej okazji okazać się potrzebna wizyta w serwisie, wiec nie warto ryzykować.

W jakich samochodach znajduje się system SCR i potrzebny jest płyn AdBlue?

Pozostaje zastanowić się, czy w naszym samochodzie jest system SCR i w związku z tym, czy używamy płynu AdBlue i czy musimy kontrolować jego ilość? Jak sprawdzić, czy w samochodzie jest AdBlue? Jest na to kilka sposobów. Można to sprawdzić, między innymi zaglądając do instrukcji. To właśnie tam znajduje się informacja na ten temat. Inny sposób sprawdzenia, czy musimy się zainteresować zużyciem płynu to ustalenie, czy w samochodzie znajduje się specjalny wlew dla płynu AdBlue z niebieskim korkiem.

Najprościej jednak jest, gdy uzmysłowimy sobie, że jeśli jesteśmy w posiadaniu samochodu z silnikiem diesla i został on wyprodukowany po roku 2015, to na pewno takie auto będzie miało wmontowany system SCR.

A skoro tak, to system ten potrzebuje do działania właśnie płynu AdBlue, by w dużym stopniu neutralizować szkodliwe związki zawarte w spalinach samochodowych. Samochód taki powinien także spełniać normę emisji spalin Euro 6 i być przyjaznym dla środowiska.

Płyn AdBlue używany jest już także w niektórych samochodach osobowych spełniających normę Euro 5 produkowanych od 2011 roku oraz we wszystkich samochodach ciężarowych i autobusach. Dzięki temu silniki diesla są znacznie bardziej ekologiczne.

PODSUMOWANIE:

  • AdBlue to płyn oczyszczający spaliny, który składa się w 32,5% z syntetycznego mocznika oraz w 67,5% z wody demineralizowanej.
  • Działa on w systemie SCR montowanym w samochodach z silnikami diesla, by samochód spełniał normę emisji spalin Euro.
  • Działanie AdBlue polega na tym, że niewielka ilość płynu miesza się ze spalinami i zmienia trujące cząsteczki tlenków azotu w amoniak i dwutlenek węgla, a finalnie w parę wodną i azot.
  • Płyn AdBlue można kupić na stacjach benzynowych oraz w sklepach.
  • Najlepiej zatankować do zbiornika jednorazowo 10 l płynu, a na rezerwie można przejechać do ok. 2 tys. km.
  • Brak płynu AdBlue w zbiorniku grozi przejściem pracy silnika w tryb awaryjny, a ponowne uruchomienie auta uda się dopiero po dolaniu płynu.
  • Płyn AdBlue używany jest w autach z silnikiem diesla, które zostały wyprodukowane po roku 2015.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej