Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 14.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut.
3.9/5 - (89 votes)

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Samochód nagle odmawia posłuszeństwa. Jesteśmy daleko od domu, daleko od serwisu, sami sobie nie poradzimy. Nagle podjeżdża żółty samochód i na miejscu szybko załatwia sprawę. Mechanik naprawia od ręki samochód i można ruszyć dalej. Brzmi świetnie! I tak właśnie działa w Niemczech ADAC. Czy taka sytuacja możliwa jest także w Polsce? Okazuje się tak. Samochody działające pod patronatem ADAC pojawiły się już w naszym kraju. 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

ADAC – co to znaczy?

Nazwa ADAC oznacza Allgemeiner Deutscher Automobil-Club. Jest to najbardziej znany automobilklub i organizacja motoryzacyjna kojarzona przez kierowców na terenie całej Europie. Działa od 1903 roku na bardzo szeroką skalę. Jej zakres obecnie obejmuje między innymi popularne i cenione:

  • testy opon
  • crash-testy
  • rankingi bezpieczeństwa samochodów.

Jednak znana pod tym kątem marka nie ogranicza się to testowania, ale aktywnie działa na drogach. Od wielu lat zajmuje się aktywnie także pomocą drogową i ubezpieczeniami.

ADAC – jak to działa w Niemczech?

U naszych zachodnich sąsiadów doskonale spisuje się system mobilnej pomocy technicznej zorganizowanej przez ADAC. Jej symbolem są żółte samochody z dużym napisem ADAC, z daleka widoczne i rozpoznawalne na drodze. Patrole te noszą nazwę „żółtych aniołów”, bo aktywnie czuwają nad bezpieczeństwem na drodze. Obdarzone są wielkim zaufaniem przez kierowców.

Aby stać się członkiem ADAC, wystarczy wpłacić kwotę 54 euro rocznie i otrzymać specjalną kartę uprawniającą do korzystania z usług.

Aby zapewnić sobie ochronę na terytorium całej Europy, wystarcza kwota 94 euro. W ramach tego każdy z 16 mln członków ADAC może wezwać żółty samochód do nawet najmniejszej awarii auta. W ponad 80% przypadków samochód udaje się naprawić na miejscu, a jeśli nie, zostaje on bezpłatnie odholowany do warsztatu.

ADAC – jak to działa w Polsce?

W Polsce ADAC ma działać na podobnych zasadach, choć oczywiście musi zostać dostosowany do polskich realiów. ADAC Polska szykuje się na podbój naszego rynku i zaspokojenie potrzeb klientów, ale do tej pory działał raczej na rzecz klientów instytucjonalnych. Teraz będzie mogła skorzystać z pomocy także reszta kierowców, ponieważ kolejne żółte samochody wyruszą w większej liczbie na polskie drogi.

Ubezpieczenie ADAC – na czym polega?

Tymczasem zanim usługa przyjmie się na dobre na naszym rynku, polscy kierowcy mogą skorzystać z ADAC, podróżując po Europie. Polisa ta przypomina nieco doskonale znaną w Polsce usługę Assistance, jednak trzeba mieć świadomość różnic między tymi polisami. Kiedy kierowca wykupuje Assistance, może liczyć jedynie na holowanie do warsztatu, w którym potem auto może tkwić przez tydzień.

Czytaj także: Raport TUV 2022

Kierowca otrzyma też informacje, a przy szerokim zakresie ochrony pomoc przy złapanej gumie czy zatrzaśniętych kluczykach. ADAC działa inaczej i różni się tym, że serwis auta odbywa się natychmiastowo – od ręki.

Ubezpieczenie to działa na terenie całej Europy, więc gwarantuje poczucie bezpieczeństwa w trasie. Oczywiście warianty ubezpieczenia różnią się od siebie i usługa będzie zależała od wybranego pakietu.

Jak działa ADAC?

Zakres usługi ADAC jest bardzo szeroki, więc pomoc można wezwać do nawet najdrobniejszej usterki w pojeździe. Przyjeżdża żółty samochód i najpierw diagnozuje usterkę. Jeśli to zatrzaśnięty kluczyk lub przebita opona, serwis zaczyna działać. Jeśli jednak awaria jest poważniejsza, pomoc techniczna jest wyposażona w komputer diagnostyczny, który jest w stanie szybko ustalić źródło problemu. Jeśli zepsuty samochód można naprawić na miejscu, mechanik bierze się do pracy.

Jeśli natomiast sprawa jest o wiele bardziej poważna, służby bezpłatnie odholowują pojazd do warsztatu. W sytuacji, gdy wariant ubezpieczenia to zawiera, na czas naprawy kierowca otrzymuje samochód zastępczy. I ważna informacja dla podróżujących z ADAC Polaków – usługa ta zapewnia nieodpłatny transport do kraju zarówno dla pasażerów, jak i samego pojazdu.

Ubezpieczenie ADAC Niemcy – gdzie kupić? 

Zacznijmy od tego, że polisa ADAC absolutnie nie jest obowiązkowa. Jej brak nie podlega żadnym konsekwencjom w postaci grzywny. A skoro nie jest obowiązkowa, to nie ulega także automatycznemu wznowieniu. Dlatego trzeba pamiętać, by tę polisę każdorazowo odnawiać. Ale mimo, że ADAC nie jest obowiązkowy, to niesie ze sobą same korzyści, więc zakup tego ubezpieczenia warto rozważyć.

Wybór polisy wiąże się wyborem pakietu. W Niemczech istnieją do wyboru 3 pakiety, które oferują szereg usług w zależności od ceny.

Pakiet ADAC podstawowy za 54 euro na rok:

  • pomoc w awariach i wypadkach w Niemczech
  • odholowanie na terenie Niemiec
  • 24-godzinna infolinia wypadkowa
  • pierwsza porada prawna przez prawnika
  • techniczne i turystyczne porady eksperta ADAC

Pakiet ADAC plus za 94 euro na rok obejmuje wszystkie te usługi i rozszerza pomoc na terytorium całej Europy. Zapewnia też:

  • transport powrotny w sytuacji choroby na cały świat
  • transport powrotny samochodu na terenie całej Europy
  • pokrycie kosztów wysyłki części zamiennych
  • pomoc prawna zagraniczna w sprawie wypadków.

Pakiet Premium – 139 euro na rok, który obejmuje wszystkie usługi i ma zwiększony limit kilometrów w razie potrzeby holowania pojazdu. Co ciekawe ADAC zakładane jest na osobę nie na samochód, więc dla partnerów i członków rodziny należy wykupić osobne karty ADAC.

A jak kupić to ubezpieczenie i wyrobić kartę? Najlepiej zgłosić się do specjalistów w tym zakresie, którzy pomogą wybrać ofertę dostosowaną do potrzeb klienta.

 Jak skontaktować się z ADAC?

Jeśli polski kierowca jest aktualnie za granicą i chce zgłosić awarię, na jego karcie ADAC są dostępne wszystkie potrzebne numery:

  • pomoc drogowa ADAC w Niemczech – 089 20 20 40 00
  • pomoc drogowa ADAC online: adac.de/hilfe
  • komórka: 22 22 22
  • pomoc za granicą: +49 89 22 22 22
  • infolinia ADAC (de): 0800 5 10 11 12 (czynna od poniedziałku do soboty w godzinach 8:00-20:00)

Dlatego najlepiej mieć kartę zawsze przy sobie i w razie potrzeby skontaktować się z którymś z tych numerów. Co ciekawe działa także polska infolinia ADAC, a można się z nią skontaktować, dzwoniąc na numer 61 83 19 888.

ADAC w Polsce

Również w Polsce można się zgłosić do specjalisty od spraw ubezpieczeń i bez problemu wykupić polisę odpowiednią do swojej sytuacji. Trzeba tylko pamiętać, że cenę polisy należy przekalkulować na każdą osobę, dla której kupujemy usługę, oddzielnie. A wygląda to następująco:

  • pakiet podstawowy dla głównego członka ubezpieczenia – 94 euro
  • pakiet podstawowy dla partnera głównego członka – 35 euro
  • pakiet podstawowy z ulgą dla osób niepełnosprawnych oraz młodocianych – 80 euro
  • pakiet premium – 139 euro
  • pakiet premium z ulgą – 125 euro.

Jedną z pierwszych firm na terenie Polski, która świadczy usługi pod patronatem niemieckiego ADAC jest poznańska firma Starter, która ciągle powiększa flotę swoich żółtych samochodów, ale jednocześnie dostosowuje ofertę do polskich realiów.

PODSUMOWANIE:

  • ADAC to organizacja motoryzacyjna w Niemczech, która znana jest z testów bezpieczeństwa, pomocy drogowej i ubezpieczeń – jej symbolem jest żółte auto pomocy technicznej.
  • Ubezpieczenie ADAC przypomina usługę Assistance, ale zapewnia w miarę możliwości naprawę samochodu na miejscu awarii.
  • Służby ADAC można wezwać do nawet najdrobniejszej usterki.
  • Ubezpieczenie ADEC można wykupić u specjalistów branży ubezpieczeniowej, którzy pomogą wybrać polisę dostosowaną do indywidualnych potrzeb kierowcy.
  • Usługa ADAC zależy od wybranego pakietu – najtańszy kosztuje 54 euro na rok, a od 94 euro na rok ubezpieczenie działa na terenie całej Europy.
  • Ubezpieczenie ADAC wykupuje się osobno na każdą osobę, która ma korzystać z usług mobilnej pomocy technicznej.
  • Na karcie ADAC znajdują się wszystkie numery, pod którymi można wezwać pomoc.
  • W Polsce usługa ta zaczyna się dopiero wchodzić na rynek z dostosowaniem do polskich realiów.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

  • Cezary pisze:

    ADAC nie działa w Pl miałem wykupiony w De i potrzebowałem pomocy niestety nie było komu zgłosić w Pl awarii.Nie polecam jeśli ktoś z ubezpieczycieli nie wierzy to podam mój.numer i wszystko udowodnię bo mam nagraną rozmowę.

  • 1 pisze:

    1

  • Damian pisze:

    Stoję już 12 godzin padło mi auto wezwałem Polizei oni wezwali ADAC 12 godzin temu i ich nie ma. Robi się upał nie mam co jeść nie mam toalety nie mam nawet cienia żeby się schować przed upałem picie.rowniez mi sie kończy a ich jak nie bylo tak nie ma ręce mi opadły. 11 lat opłacam to dziadostwo i korzystałem raz z 8 lat temu. Sam już nie wiem gdzie zadzwonić gdzie wezwać pomoc eh

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej