Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 15.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
Rate this post

Często korzystasz z rezerwy paliwa w swoim samochodzie? Jeśli tak, pamiętaj, że jazda na rezerwie grozi awarią pompy paliwa, a w niektórych sytuacjach może dojść nawet do zatrzymania pracy silnika, co wiąże się z naprawami i ogromnymi wydatkami. Jak to możliwe?

Wielu kierowców w momencie gdy zobaczy świecącą się kontrolkę w samochodzie informującą o tym, że kończy się im paliwo, nadal czuje się bezpiecznie i jedynie zastanawia się, czy zdąży dotrzeć do celu, zanim strzałka dotknie zera. Jednak tak naprawdę to nie to powinno wzbudzać niepokój. Jazda na rezerwie paliwa może doprowadzić do poważnych uszkodzeń samochodu. 

Chcesz dowiedzieć się więcej o nowych oznaczeniach paliw? Przeczytaj: B i E – nowe oznaczenia paliw w Polsce. Co oznaczają?

Jazda na rezerwie – konsekwencje 

Podróżując swoim samochodem musimy zwracać uwagę na wiele czynników. Należy pamiętać o: odpowiednim ogumieniu – dostosowanym do pogody i warunków atmosferycznych, uzupełnieniu niezbędnych płynów, na przykład do spryskiwaczy, posiadaniu obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego i wielu innych. Jednym z kluczowych elementów jest jednak poziom paliwa. Generalnie eksperci wskazują, że właściciele pojazdu nie powinni poruszać się autem, jeżeli poziom paliwa w baku spada poniżej 1/4 pojemności. Podczas przymrozków, czyli jesienią, oraz zimą powinno się utrzymywać ilość paliwa w baku mniej więcej w połowie. 

Czytaj także: Jak obliczyć spalanie paliwa

Większość kierowców już na kursach nauki jazdy informowana jest o tym, że kontrolka dotycząca paliwa mówi o tym, iż właściciel pojazdu powinien zatankować samochód. Naturalnie, powinniśmy obserwować wypełnienie paliwem baku w aucie, ale czasami może dojść do sytuacji, gdy przez nieuwagę doprowadzimy do sytuacji, gdy zaświeci się kontrolka. Wiele osób, które posiadają samochody, wie już, że nawet po takiej informacji samochód nie zatrzymuje się od razu. Mamy jeszcze możliwość przejechania autem nawet kilkudziesięciu kilometrów. Nie należy jednak doprowadzać do takiej ekstremalnej sytuacji. Dlaczego? 

Jazda na rezerwie a pompa paliwa

Jazda na rezerwie może doprowadzić do uszkodzenia kilku bardzo kluczowych elementów pojazdu na przykład: filtru paliwa, przewodów paliwowych czy nawet pompy paliwowej. W pustym zbiorniku paliwa w naturalny sposób gromadzi się powietrze, które ze względu na temperaturę panującą we wnętrzu pojazdu, ulega ogrzaniu, a następnie skropleniu. Woda, która dostaje się w ten sposób do baku paliwa z czasem zamienia się w rdzę, która rozdrobniona swobodnie pływa w paliwie znajdującym się w samochodzie.

W ten sposób uszkodzeniu mogą ulec aż dwa elementy: sam zbiornik, który ulega korozji, jak również te elementy struktury pojazdu, które mają bezpośrednią styczność z zardzewiałym paliwem. Ssak paliwowy może zostać zniszczony, jak również filtr paliwa, na którym zatrzymują się większe fragmenty rdzy, a te których on nie wyłapie, przedostaną się bezpośrednio do układu wtryskowego auta. 

Jazda na rezerwie dodatkowo uszkodzić może samą pompę paliwową. Jak już wspomnieliśmy rdza poruszająca się wraz z paliwem uszkadza elementy pojazdu mechanicznie i pompa paliwowa może ulec zatarciu. Dzieje się tak dlatego, że zamiast zasysać paliwo, będzie zasysała powietrze. Paliwo jest tu naturalnym smarem, który naciera ten element samochodu. Jeśli więc często doprowadzamy do sytuacji, w której bak paliwa nie jest wypełniony, musimy liczyć się z tym, że jazda na rezerwie może spowodować drobne, ale w efekcie dramatyczne uszkodzenia pompy paliwa.

Niejednokrotnie może okazać się, że właściciel pojazdu będzie miał wręcz problemy z uruchomieniem pojazdu, ponieważ w zbiorniku paliwa skropi się zbyt wiele pary wodnej. W sytuacji gdy na dworze będzie temperatura minusowa, skroplona para wodna może zamarznąć, co może być bardzo groźne w skutkach dla pojazdu.

Jazda na rezerwie dobiegła końca? Od tego też można uczyć się ubezpieczyć! 

Oprócz obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, czyli OC, kierowca może również wykupić autocasco z usługą assistance. Ten rodzaj dobrowolnego ubezpieczenia komunikacyjnego chroni właściciela pojazdu w wielu sytuacjach. Część towarzystw ubezpieczeniowych w ramach polisy zapewnia swoim klientom wsparcie w momencie gdy jazda na rezerwie skończy się na przykład przymusowym postojem. Wsparcie ze strony ubezpieczyciela w takich chwilach może się okazać kluczowe. Warto również sprawdzić, jakiego rodzaju inne świadczenia, w ramach ochrony ubezpieczeniem, oferuje firma sprzedająca polisy. 

PODSUMOWANIE:

  • Jazda na rezerwie może poważnie uszkodzić samochód.
  • Nie należy mieć w baku mniej paliwa niż 1/4 zbiornika.
  • Jazda na rezerwie może skutkować rdzewieniem mechanizmu pojazdu.
  • Jazda na rezerwie może doprowadzić do zatarcia się pompy paliwowej.
  • Brak wystarczającej ilości benzyny w baku może doprowadzić do problemów z uruchomieniem auta. 

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej