Pomniejszanie i miniaturyzacja to obecnie powszechny trend. Mniejsze opakowanie za te same pieniądze, mniejsze urządzenie o lepszych parametrach – downsizing dotyczy różnych dziedzin i ma różne oblicza. Co konkretnie oznacza to pojęcie i na czym polega w przypadku motoryzacji? Czy downsizing jest dobry? Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Z tego artykułu dowiesz się...
Co to znaczy „downsizing”?
Jeśli chodzi o downsizing, definicja ta dotyczy handlu oraz motoryzacji i w każdej z tych dziedzin niesie ze sobą nieco inne znaczenie, jednak związane z pomniejszeniem, redukowaniem. W marketingu oznacza celowe zmniejszenie wagi lub ilości produktu, by zachować cenę.
Czytaj także: Spalanie paliwa
A teraz przejdziemy do innego oblicza zjawiska, jakim jest downsizing. Motoryzacja rozumie przez to słowo zastępowanie większego układu napędowego mniejszym, czyli o mniejszej pojemności czy mniejszej liczbie cylindrów. W jakim celu, skoro wizja Audi A8, BMW 7, Mercedesa S, Porsche Boxtera czy Lexusa LS 460 z silnikiem z Toyoty Yaris wydaje się zabawna?
Oczywiście nie odbywa się to aż tak drastycznie, by z trzylitrowych silników przeskoczyć od razu do pojemności 1.2.
Ale w idei downsizingu chodzi oczywiście o oszczędność, ekologię i zwiększenie wydajności samochodu.
Na czym polega downsizing?
Krótko mówiąc, wkładamy do samochodu z dużym silnikiem mniejszy. Czy chodzi o samodzielną wymianę silnika w warsztacie? Downsizing po polsku często właśnie na tym polega, że silnik zmieniany jest w kilkuletnim aucie. Oczywiście trzeba wtedy uważać z wyborem, ponieważ nowy silnik musi zachować te same parametry, co poprzedni, aby samochód sprawował się bez zarzutu.
Jak sprawić, by silnik o mniejszej pojemności poradził sobie z dużym samochodem? Wydajność zmniejszonej jednostki napędowej może wynikać z kilku przyczyn. A mogą być to następujące zmiany podzespołów:
- zamontowanie turbosprężarki lub kompresora
- zastosowanie zmiennych kątów rozrządu
- zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa o wysokim stopniu sprężania.
Downsizing jest tendencją, która pojawia się w ostatnich latach już na etapie produkcji. Oznacza to, że sami producenci samochodów instalują w wielu modelach mniejsze silniki niż robili to do tej pory. Jednak doładowanie silników sprawia, że z takiej jednostki da się wycisnąć tyle samo koni, co z poprzednio stosowanego silnika o większej pojemności.
W efekcie zamiast silników o pojemności 2.0, czy 2.2 montuje się w autach silniki o pojemności 1.6, które mają ok. 200 KM. Natomiast z silnika 1.2 lub 1.0 producenci potrafią wycisnąć aż ok. 120 KM.
Czy downsizing jest dobry?
Najczęściej silniki benzynowe poddaje się metodzie downsizing. Diesel także miał montowane silniki o mniejszej pojemności, aby zmniejszyć emisję spalin. Czy downsizing jest dobry? Jak najbardziej.
Dzięki wprowadzeniu mniejszych silników do aut segmentu D można sporo zaoszczędzić na eksploatacji samochodu.
Zmniejsza się wówczas zużycie paliwa, oleju, płynów eksploatacyjnych. Samochód mniej waży i lepiej się go prowadzi. A jeszcze jedną bardzo ważną zaletą jest fakt, że po downsizingu silnika zapłacimy mniej za OC, ponieważ jednym z głównych kryteriów wysokości składki jest właśnie pojemność silnika.
PODSUMOWANIE:
- Downsizing w motoryzacji oznacza montowanie w samochodach silników o mniejszej pojemności.
- Można zmienić silnik w warsztacie, ale część producentów montuje mniejsze silniki w nowych autach.
- Silnik poddany downsizingowi ma niższą pojemność, ale jest odpowiednio doładowany.
- Zaletami downsizingu są oszczędność i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.