Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 06.12.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
5/5 - (1 vote)

Szereg cyfr na samochodowym liczniku, czyli przebieg samochodu – dla kierowców to wyznacznik kondycji auta, który często zaważy na decyzji kupna samochodu z drugiej ręki. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ przebieg samochodu świadczy o kondycji i stanie elementów eksploatacyjnych. Jak sprawdzić przebieg auta i jak duże ma on znaczenie? Czy mały przebieg zawsze będzie gwarancją bezawaryjności samochodu? 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Co to jest przebieg w samochodzie?

Przebieg samochodu to zestaw cyfr na liczniku, obok którego nie przejdzie obojętnie żaden kupiec. Zadaniem wspomnianego licznika jest odmierzanie pokonywanych przez pojazd odległości. Licznik przebiegu montowany jest na desce rozdzielczej i w klasycznej wersji składa się z dwóch linii, z których pierwsza wskazuje rzeczywisty przebieg samochodu od momentu zamontowania urządzenia, natomiast druga – dzienny pomiar kilometrów.

Czytaj także: Samochód ze Szwecji

Kierowcy poszukujący więc aut na rynku wtórnym, to właśnie na przebieg samochodu zwrócą największą uwagę. Nie powinno to dziwić, ponieważ przebieg świadczy o stanie i kondycji technicznej poszczególnych elementów eksploatacyjnych auta. 

Krótko mówiąc - przebieg samochodu może nam wiele powiedzieć o samym stanie samochodu.

To właśnie na podstawie przebiegu możemy wstępnie wywnioskować stan kolejnych podzespołów, części zamiennych czy chociażby samego silnika. Niski przebieg ma być odzwierciedleniem poziomu wyeksploatowania pojazdu i być dowodem na jego zadowalający stan techniczny. Jest więc najbardziej pożądany.

Im wyższa wartość na liczniku, tym więcej będziemy mieli wątpliwości co do stanu pojazdu i opłacalności inwestowania w konkretny okaz. Przekroczenie magicznej granicy i osiągnięcie wysokiej wartości na liczniku może oznaczać, że dany samochód niedługo po zakupie okaże się istną skarbonką. 

Jaki przebieg samochodu jest dobry?

Kierowcy zainteresowani kupnem auta z drugiej ręki i poszukujący prawdziwej perełki na rynku motoryzacyjnym, w pierwszej kolejności zwrócą uwagę na przebieg samochodu. To w nim zapisana jest poniekąd historia pojazdu. Sprawdzenie przebiegu jest więc nieodłącznym elementem oględzin potencjalnego nabytku.

W gusta kierowców trafi z pewnością samochód o niskim przebiegu i niskiej cenie. Ten ma być gwarancją świetnego stanu technicznego i zapowiedzią przejechania wielu kilometrów bezawaryjną maszyną. W oczach kierowców – im mniejszy przebieg, tym lepszy. Co to oznacza w praktyce? Jaki przebieg samochodu jest dobry? 

UWAGA: Niski przebieg samochodu nie zawsze jest odzwierciedleniem jego rzeczywistego stanu i nie gwarantuje niezawodności pojazdu. Niekiedy samochód z wyższym przebiegiem będzie sprawniejszy i zdecydowanie lepiej zadbany, niż ten z niższą wartością na liczniku.

Samochód, na liczniku którego widnieje wartość rzędu 100 tys. km to według motoryzacyjnych standardów, niemal nówka. Auto nie powinno nosić jeszcze większych śladów użytkowania, a jego stan techniczny nie powinien budzić absolutnie żadnych wątpliwości. Konieczność pierwszych ingerencji mechanika powinna pojawić się dopiero przy około 200 tys. km.

To wtedy możemy zauważyć znaczne zużycie mechanizmów i konieczność podrasowania czy to skrzyni biegów, łożysk czy układu wtryskowego. Znacznie większe kłopoty będzie sprawiać auto z przebiegiem 300 tys. km, które uznawane jest już za auto dość mocno zużyte. 

Co to znaczy “duży przebieg”?

Pojęcie “duży przebieg” wydaje się być pojęciem względnym. Bardzo dużo zależy tutaj od sposobu jazdy, dbałości o pojazd czy chociażby serwisowania. Niemniej w motoryzacyjnej rzeczywistości funkcjonuje przebieg, który oznacza koniec bezproblemowej eksploatacji i wynosi on 300 tys. km.

Dla większości silników benzynowych jest on przebiegiem granicznym, po przekroczeniu którego musimy liczyć się z koniecznością mocnego doinwestowania w pojazd, by mógł on nam dalej służyć. W przypadku ogromnej części kierowców poszukujących na rynku wtórnym samochodu, który będzie spełniał ich oczekiwania, absolutną granicą, której nie powinien przekraczać samochód jest 200 tys. km. 

Jak liczony jest przebieg w samochodzie?

Licznik kilometrów, licznik przebiegu czy drogomierz – to właśnie one służą mierzeniu pokonywanych odległości. Wbrew pozorom, licznik nie mierzy wcale pokonanych kilometrów, ale zlicza obroty kół pojazdu podczas jazdy. Wskazania licznika kilometrów są więc wynikiem pomiaru będącego połączeniem algorytmu przeliczeniowego z odpowiednim przełożeniem w mechanizmie. 

UWAGA: Rozmiar kół czy chociażby ich średnica sprawia, że wskazania licznika będą inne. Oznacza to, że na przykład po zmianie kół na koła o innej średnicy, wskazania przebiegu będą odmienne niż te dotychczas. Wpływ na to może mieć chociażby wymiana opon na model innego producenta.

Jak sprawdzić przebieg w samochodzie? 

Przebieg samochodu i historia pojazdu mają ogromne znaczenie dla potencjalnych kupców aut z drugiej ręki. Sprawdzenie przebiegu jest jedną z podstawowych czynności, których dokonuje się podczas oględzin. Skąd takie zainteresowanie? Tak, jak wspomnieliśmy, najbardziej pożądane są auta z niskim przebiegiem.

Handlarze spełniający oczekiwania potencjalnych kupców, niekiedy lubią posuwać się do niezgodnych z prawem praktyk, których efektem jest cofnięcie licznika. Choć w ostatnich latach prawo znacznie ograniczyło ten proceder, niestety w dalszym ciągu jest on praktykowany.

Co jednak najważniejsze, nie musimy opierać się na zapewnieniach sprzedającego i możemy samodzielnie sprawdzić przebieg auta. Jeśli więc zamierzasz kupić auto z drugiej ręki, koniecznie sprawdź przebieg. A jak to zrobić? Jak sprawdzić przebieg auta? 

Sprawdzenie przebiegu samochodu możliwe jest na kilka sposobów: 

  • Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, czyli CEPiK – to system, w którym dostępna jest cała historia pojazdu, obejmująca wszelkie informacje dotyczące ubezpieczycieli, parametrów auta, jego poprzednich właścicieli czy dane z przeglądów technicznych wraz z przebiegiem samochodu. Sprawdzenie przebiegu możliwe jest na podstawie numeru rejestracyjnego pojazdu, numeru VIN oraz daty pierwszej rejestracji,
  • ASO – rzeczywisty przebieg samochodu możemy sprawdzić na podstawie numeru VIN także w Autoryzowanej Stacji Obsługi. Tutaj warto mieć jednak na uwadze, że w przypadku aut, które nie były regularnie serwisowane, dane te mogą być nieaktualne, 
  • oględziny auta to podstawowy i najprostszy sposób na poznanie orientacyjnego przebiegu. Warto przyjrzeć się kondycji podzespołów i wnętrza pojazdu. Wszelkie przetarcia kierownicy czy tapicerki, zniszczona gałka skrzyni biegów, a także pordzewiała karoseria – wszystko to, co widoczne jest gołym okiem, może nieco przybliżyć nam przebieg samochodu. Nie warto jednak opierać się jedynie na własnych spostrzeżeniach, a lepiej zweryfikować rzeczywisty przebieg w wiarygodny sposób.

PODSUMOWANIE: 

  • Przebieg samochodu to parametr, na podstawie którego możemy stwierdzić stan oraz kondycję elementów eksploatacyjnych pojazdu. 
  • Licznik kilometrów jest jednym z najważniejszych urządzeń w samochodzie, a jego zadaniem jest mierzenie pokonywanych odległości. Nie mierzy on pokonanych kilometrów, ale zlicza obroty kół pojazdu podczas jazdy. 
  • Auto o przebiegu oscylującym w granicach 100 tys. km postrzegane jest jako auto stosunkowo nowe, które nie powinno jeszcze nosić większych śladów eksploatacji. 
  • W przypadku wielu kierowców granicą gwarantującą bezawaryjną eksploatację samochodu jest przebieg 200 tys. km. 
  • Niski przebieg samochodu nie zawsze jest odzwierciedleniem rzeczywistego stanu pojazdu i nie gwarantuje jego bezawaryjności.
  • Sprawdzenie przebiegu możliwe jest między innymi w bazie CEPiK, ASO czy chociażby na podstawie samodzielnych oględzin. 
  • Do sprawdzenia przebiegu konieczny będzie numer rejestracyjny, numer VIN oraz data pierwszej rejestracji pojazdu. 

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej