Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 27.02.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
3/5 - (2 votes)

Intercooler to po prostu chłodnica powietrza. Jeszcze w latach 90. niekoniecznie była obecny w każdym samochodzie. Teraz trudno o model, który by jej nie miał. Jak działa intercooler? I jak wpływa na moc silnika? Przekonaj się razem z nami.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Silniki z turbiną mają dobrą dynamikę i mniejsze ssanie na paliwo. Nie byłoby to jednak możliwe bez jednego dodatku – intercoolera. Turbosprężarki dostarczają większą porcję powietrza w jednostce czasu do komory spalania. Dzięki temu silnik osiąga wyższą moc. Chłodnica powietrza powoduje, że sprężone powietrze ma więcej tlenu, przez co efektywniej spalana jest mieszanka.

Czytaj także: Chip tuning

Co to jest intercooler w samochodzie?

Intercooler, inaczej zwany chłodnicą powietrza, najczęściej znajduje się między turbosprężarką a silnikiem. Jego głównym zadaniem jest chłodzenie powietrza, które dostaje się do układu doładowania. Element ten stosowany jest w większości nowoczesnych samochodów z silnikiem diesla lub benzynowym. W znaczący sposób wpływa na poprawę osiągów i sprawność silnika w samochodzie.

Intercooler w swojej konstrukcji nie różni się za specjalnie od tradycyjnej chłodnicy. Tylko że zamiast płynu, obniża on temperaturę powietrza, które wypływa z turbosprężarki. Żeby to zrobić wykorzystuje powietrze, które przepływa przez żeberka chłodnicy.

Chłodnica powietrza potrafi obniżyć temperaturę sprężonego powietrza nawet o 40 stopni Celsjusza. Zwiększa się w ten sposób gęstość powietrza, co w efekcie może pozwolić na wzrost mocy silnika aż o 20 proc.

W jakim celu stosuje się intercooler?

Intercooler schładza i to bardzo skutecznie sprężone powietrze. Tylko dlaczego to takie ważne dla samochodów? Turbosprężarka została wymyślona po to, by nawet silnik o małej pojemności osiągał dużą moc. Turbina spręża powietrze i dzięki temu dostarcza silnikowi więcej tlenu. Kłopot w tym, że sprężanie powoduje skokowy wzrost temperatury powietrza.

A takie powietrze jest rzadsze (zawiera mniej tlenu) i przez to mniej „kaloryczne” dla silnika. Co więcej, gorące powietrze nagrzewa też pracujący napęd. Aby więc maksymalnie efektywnie podnieść moc silnika konieczne jest schłodzenie sprężonego powietrza. I po to właśnie wymyślono i stosuje się intercooler.

Ciekawostka: czasami intercooler wykorzystywany jest też do chłodzenia układu recyrkulacji spalin.

Intercooler obecnie można spotkać nie tylko autach z turbodoładowaniem. Znajduje się on pod maską większości nowoczesnych samochodów, także tych z doładowaniem mechanicznym.

Jakie są objawy uszkodzonego intercoolera?

Intercooler jest dość delikatnym urządzeniem i mogą mu się przydarzyć „urazy mechaniczne”.  Zazwyczaj montowany jest dość nisko, za zderzakiem, przez co może go trafić kamień czy bryłka lodu odskakujące od kół. Tego typu uderzenia mogą doprowadzić do utraty szczelności tej części. Po czym ją poznać?

Jakakolwiek nieszczelność w chłodnicy intercoolera zmniejsza efektywność działania tego elementu. Słabiej będzie chłodzić powietrze, a co za tym idzie gorzej będzie spalana mieszanka paliwowo-powietrzna. Objawem pogorszenia procesu spalania jest zmniejszona moc silnika, a więc mniejsza dynamika wozu czy tzw. szarpanie napędu oraz gorsza reakcja na wciśnięcie pedału gazu (tzw. turbodziura). Innymi objawami nieszczelności intercoolera są: większe zużycie paliwa, dymienie z rury wydechowej czy świst powietrza przy przyspieszaniu.

Innym „urazem”, na który narażony jest intercooler, jest obecność na nim oleju. Jeśli jest go niewiele, nie ma się czym przejmować. Jeśli oleju jest dużo, to może oznaczać zużytą turbosprężarkę.

Czy można jeździć bez intercoolera?

Jeśli twój samochód nie miał fabrycznie zamontowanego intercoolera (o co w nowoczesnych autach w sumie trudno), to problemu być nie powinno. Co innego, gdy zbagatelizowałeś kłopoty ze swoją chłodnicą powietrza. Jazda z niesprawnym intercoolerem lub bez niego może prowadzić do awarii turbosprężarki, a nawet silnika, którego naprawa kosztuje kilka tysięcy.

Jeśli nie masz motogwarancji, za taką naprawę zapłacisz z własnej kieszeni. Warto więc regularnie sprawdzać układ dolotowy i przewody doprowadzające powietrze do chłodnicy powietrza.

PODSUMOWANIE:

  • Intercooler, inaczej chłodnica powietrza, odpowiada za utrzymanie optymalnej temperatury powietrza dostarczanego przez turbosprężarkę.
  • Montaż intercoolera w samochodzie służy zwiększeniu mocy silnika.
  • Uszkodzenie intercoolera można poznać m.in. po spadku dynamiki jazdy, szarpaniu silnika i wzroście spalania.
  • Jazda z niesprawnym intercoolerem może prowadzić do awarii turbiny, a nawet silnika.

Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej