Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 27.02.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
3.7/5 - (6 votes)

Jeśli myślimy o sercu samochodu, to zwykle chodzi o jego silnik. Jednak, żeby ten w ogóle działał, potrzebnych jest kilka innych elementów. Jednym z nich jest cewka zapłonowa. Do czego służy i jaka jest żywotność? Po czym poznać awarię cewki? Sprawdzamy.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Cewki zapłonowe są częścią układów zapłonowych w większości samochodów z silnikiem benzynowym. Ich awaria może utrudnić uruchomienie pojazdu lub sprawić, że w ogóle nie zapali. Odpowiednio wczesne wykrycie problemów z tą częścią może zaoszczędzić ci poważnych kłopotów z autem oraz dużych kosztów.

Czym jest cewka zapłonowa?

Cewka w samochodzie odpowiada za wytworzenie dużej dawki energii elektrycznej, którą zamienia w iskrę. Ta z kolei zapoczątkowuje proces spalania. W uproszczeniu wygląda to w ten sposób, że po przekręceniu kluczyka cewka zapłonowa gromadzi prąd o niskim napięciu z akumulatora i zamienia go w pole magnetyczne.

Poprzez zamknięcie obwodu pole się załamuje i wytwarza się prąd indukcyjny, który przechodzi na uzwojenie wtórne, które  zmienia go w prąd o wysokim napięciu. Może ono osiągać nawet 30 tysięcy woltów. Dzięki dużej dawce energii może dojść do przeskoku iskry na czubku świecy zapłonowej, co pozwala na zapalenie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Jak wygląda budowa cewki zapłonowej? Dość prosto. W rzeczywistości są to dwa zwoje drutu owinięte wokół żelaznego rdzenia, który składa się z metalowych zaizolowanych płytek. Pierwszy zwój, zwany uzwojeniem pierwotnym, jest mniejszy i wykonany z grubszego drutu oraz ma dodatni ładunek. To na nim dochodzi do wytworzenia się prądu indukcyjnego.

Natomiast uzwojenie wtórne ma od 100 do 200 razy więcej zwojów, a drut używany do jego budowy jest około 10 razy cieńszy niż w uzwojeniu pierwotnym. Zadaniem tego elementu cewki jest potęgowanie napięcia pobranego prądu.

Co ile wymienia się cewkę zapłonową?

Cewka zapłonowa ma dość długi cykl życia. Oryginalny element wytrzymuje nawet do 200 tys. kilometrów. W porównaniu żywotność tańszych zamienników może być znacznie niższa i nie przekracza 50 tys. kilometrów przebiegu. Warto to wziąć pod uwagę, gdy będziesz wymieniał ten element i staniesz przed dylematem, czy zdecydować się na oryginał czy zamiennik.

Tym bardziej, że wymiana tej części raczej nie zrujnuje domowego budżetu. Ile kosztuje cewka zapłonowa? Cena nowej części sygnowanej marką producenta średnio wynosi 150-200 złotych. Tańsze zamienniki można znaleźć od mniej więcej 60 złotych.

Ważne: cewki zapłonowej nie wymienia się na zapas. Nowy element montujesz wtedy, gdy dotychczasowy jest uszkodzony.

Jak sprawdzić, czy cewka zapłonowa jest sprawna?

Sprawdzenie cewki zapłonowej wymaga uzbrojenia się w profesjonalny sprzęt. Używa się do tego omomierza, który pokazuje, jakie wartości prądu przyswaja i przetwarza cewka zapłonowa. Wartości, jakie powinna osiągać sprawna cewka, zależą od modelu samochodu  typu silnika. Dlatego przed pomiarami sprawdź w instrukcji, jakie odczyty są prawidłowe.

Oczywiście, wyniki odbiegające od wskazanej normy oznaczają, że powinieneś wymienić cewkę.

Czasem pomiar omomierzem nie jest wystarczający. Gdy doszło do zwarcia wewnątrz zwojów, mechanicy do diagnozy używają oscyloskopu. Uszkodzenie cewki może też zbadać komputer.

 Jakie są objawy uszkodzonej cewki zapłonowej?

O źle działającej cewce zapłonowej może świadczyć kilka zachowań samochodu. Poniżej lista najbardziej typowych symptomów uszkodzonej cewki.

Awaria cewki zapłonowej – objawy:

  • falowanie obrotów silnika,
  • szarpanie podczas dodawania gazu,
  • nierówna praca silnika na jałowym biegu,
  • problem z uruchomieniem silnika,
  • zauważalnie wyższe zużycie paliwa,
  • mniejsza moc silnika,
  • zapalona kontrolka check engine.

Sygnały, które mogą świadczyć o tym, że w twoim aucie uszkodzona jest cewka zapłonowa są niespecyficzne. Dlatego konieczna jest bezpośrednia diagnoza samej części.

Wymiana cewki zapłonowej – cena

Koszt wymiany cewki zapłonowej zależy od warsztatu i jego stawek. Średnio wynosi około 50-60 złotych. Ale są miejsca, które usługę zrealizują taniej – od 20 złotych. Możesz też trafić na wycenę usługi powyżej 200, 300 złotych lub więcej.

PODSUMOWANIE:

  • Cewka zapłonowa występuje w większości samochodów benzynowych i jest elementem układu zapłonowego.
  • Cewka w samochodzie odpowiada za uruchomienie zapłonu.
  • Uszkodzona cewka zapłonowa może spowodować kłopoty z odpaleniem auta.
  • Diagnozę cewki najlepiej przeprowadzić w warsztacie, który ma odpowiedni sprzęt do analizy tej części.

Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej