Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 29.08.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 4 minut.
3.1/5 - (8 votes)

W czasie podróży może się zdarzyć wiele nieplanowanych sytuacji. Jedną z nich jest złapanie gumy w trasie. Ne tę okoliczność kierowcy zabezpieczają się na różne sposoby. Wożą więc koło zapasowe, koło dojazdowe lub zestaw naprawczy. Podpowiadamy, jak dobrać koło dojazdowe do samochodu. Co mówią na ten temat przepisy? Oto szczegóły.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Koło dojazdowe a zapasowe – różnice

Zanim przyjrzymy się kwestii, jak dobrać koło dojazdowe, musimy mieć świadomość, że koło dojazdowe jest zupełnie innym rodzajem koła niż koło zapasowe. Koło zapasowe jest pełnoprawnym rodzajem koła. To znaczy, że po zmianie na zapasówkę, możemy jeździć samochodem z normalną prędkością i używać go, jak długo potrzebujemy.

Czytaj także: Gdzie wyrzucić opony

Zupełnie inaczej jest z kołem dojazdowym. To koło różni się od pozostałych na tyle, że służy właściwie jedynie do tego, by dojechać do najbliższego wulkanizatora i usunąć awarię. Stąd nazwa tej części zamiennej.

Koło dojazdowe – cechy

Zanim przyjrzymy się szczegółowo temu, jak dobrać koło dojazdowe do auta, skupimy się na przedstawieniu jego cech. Przede wszystkim jest ono znacznie lżejsze od standardowego koła, a także koła zapasowego. I to zarówno, jeśli chodzi o felgę, jak i oponę. Dzięki temu łatwiej je wymienić.

Zazwyczaj koło to jest też węższe i sprawia wrażenie mniejszego. Nic dziwnego – szerokość koła dojazdowego zazwyczaj nie przekracza 155 cm. W związku z tym zajmuje znacznie mniej miejsca w samochodzie. A gdzie bywa przechowywane? Najczęściej oczywiście  w bagażniku, ale zdarza się też, że pod podwoziem.

Aby wiedzieć, gdzie sięgnąć po koło dojazdowe, najlepiej sprawdzić instrukcję obsługi swojego samochodu.

Koło dojazdowe ma wiele zalet, ale także swoje minusy. Jednym z nich jest fakt, że po założeniu go, musimy się liczyć z faktem, że przejedziemy na nim niewielką odległość, a na dodatek z ograniczoną prędkością. Musimy też pamiętać, by w kole dojazdowym co jakiś czas sprawdzać ciśnienie i dobijać powietrze.

Inaczej nie spełni ono swojego zadania, kiedy stanie się potrzebne. Co ciekawe dojazdówka potrzebuje aż 4 do 4,5 bara – prawie dwa razy więcej niż zwykłe koło.

Koło dojazdowe – co na jego temat mówią przepisy?

Czy samochód musi być wyposażony w koło dojazdowe? Na pewno nie. W nowych samochodach coraz częściej jego rolę spełniają zestawy naprawcze, ale choć zajmują mniej miejsca, niekoniecznie są bardziej praktyczne. A co z prędkością i limitem kilometrów, jakie należy pokonać na dojazdówce? Przepisy tego nie określają. Właściwie zależy to wyłącznie od zaleceń producenta.

Jednak najczęściej podróżuje się na kole dojazdowym nie szybciej niż 80 km/h i nie dalej niż do najbliższej wulkanizacji. 

Jak dobrać koło dojazdowe do auta?

Dla wszystkich którzy chcą wiedzieć, jak dobrać koło dojazdowe, przedstawimy podstawowe zasady. Po pierwsze dojazdówka musi mieć identyczny rozstaw śrub jak inne koła oraz pasować do piasty. To oznacza, że musi mieć identyczną średnicę jak inne koła. Wówczas będzie można bez problemu założyć ją w razie awarii koła.

Dojazdówka może być oczywiście węższa niż pozostałe koła. Koło dojazdowe produkowane jest z letnim bieżnikiem, więc ważny jest moment, w którym doszło do awarii. Jeśli pada deszcz lub śnieg, warto zamontować dojazdówkę na przodzie. Jeśli jednak pogoda sprzyja, ale do warsztatu jest dość daleko, lepiej przełożyć koło dojazdowe na tylną oś.

Natomiast zaraz po przyjeździe u wulkanizatora trzeba zadbać, by naprawić uszkodzone koło.      

PODSUMOWANIE:

  • Koło dojazdowe to jedna z opcji zabezpieczenia się na wypadek złapania w drodze gumy.
  • Jest ono znacznie lżejsze od standardowego koła i dlatego znacznie łatwiej je przewozić i zmienić w razie potrzeby.
  • Umożliwia ono dojazd do najbliższej wulkanizacji, jednak z prędkością ograniczoną zazwyczaj do 80 km/h.
  • Koło dojazdowe musi mieć identyczny rozstaw śrub oraz identyczną średnicę jak reszta kół.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej