Zapalona kontrolka silnika, choć zawsze sygnalizuje problem, nie musi od razu być powodem paniki. Najczęściej święcący się Check Engine oznacza drobne usterki, które „nieleczone” mogą prowadzić do dużych kłopotów. W naszym tekście wyjaśniamy, co sygnalizuje żółta kontrolka. Podpowiadamy też, jak powinieneś się wtedy zachować.
Kontrolki samochodowe sygnalizują różne rzeczy i niekoniecznie zawsze ich pojawienie oznacza, że coś złego dzieje się z autem. Poza ostrzeżeniem o awarii lub problemie, część zapala się wtedy, gdy uruchomisz konkretną funkcję w swoim pojeździe. A jak to jest z kontrolką silnika?
Czytaj także: Kontrolki w samochodzie
Jest ona ściśle powiązana z układem samodiagnozy samochodu i włącza się, gdy ten wykryje błędy w pracy układu napędowego. Żeby ocenić powagę sytuacji, trzeba jednak wiedzieć, jak zinterpretować żółtą kontrolkę.
Z tego artykułu dowiesz się...
Czym jest kontrolka silnika?
Jeśli jeździsz europejskim autem wyprodukowanym po 2001 roku, oznacza to, że jest ono wyposażone w system samodiagnozy. Opiera się on o szereg czujników, których zadaniem jest monitoring prawidłowej pracy układu napędowego. Jeśli sterownik wykryje jakiś błąd, na desce rozdzielczej zapali się ikona. Najczęściej jest to obrys silnika, który się świeci na żółto lub pomarańczowo. Innym wariantem jest podświetlony napis Check Engine, czyli sprawdź silnik.
Ważne: komputer pokładowy nie jest w stanie wykryć części awarii mechanicznych. Kontrolka silnika zapala się tylko wtedy, gdy usterki przekazywane są przez czujniki elektronicznie (np. przekroczenie fabrycznych parametrów).
Kiedy zapala się kontrolka silnika?
Żółta kontrolka silnika zapala się najczęściej wtedy, gdy system czujników wykryje dłużej utrzymujące się nieprawidłowości w parametrach. Przy chwilowych błędach czujka się nie włączy. Trudno jednak od razu rozpoznać źródło problemu.
Często są ze sobą powiązane kontrolka silnika i spadek mocy. Problemem w tym przypadku może być uszkodzony czujnik, ale równie dobrze może to być awaria mocno zużytej turbiny. Check Engine może zapalić się także wtedy, gdy system samodiagnozujący wykryje np.:
- awarię wtryskiwaczy,
- uszkodzenie przepływomierza,
- błędny odczyt lub nieprawidłowe działanie sondy lambda,
- usterki świeć zapłonowych, cewki zapłonowej lub przewodów wysokiego napięcia,
- uszkodzenie filtra cząstek stałych,
- nieprawidłową pracę układu zmiennej geometrii łopatek w turbosprężarce,
- zużycie katalizatora,
- nietrzymanie parametrów lub nieodpowiednie ustawienia instalacji gazowej (w autach na LPG),
- uszkodzenie lub błędny odczyt czujników położenia wału korbowego lub wałka rozrządu,
- awarię lub zanieczyszczenie przepustnicy,
- błędy w działaniu EGR.
Za zapaloną kontrolką mogą się kryć też takie zdarzenia, jak awaria czujnika, zbyt niskie napięcie podczas rozruchu, zawilgocona instalacja, zaśniedziałe styku czy przewody pogryzione przez dzikie zwierzę.
To tylko część usterek, które może sygnalizować Check Engine. Dlatego samo pojawienie kontrolki nie jest jeszcze dramatem, ale nie można takiego sygnału ignorować.
Uwaga: spadek mocy silnika nie zawsze jest sygnalizowany ikoną na desce rozdzielczej. Jeżeli zauważysz mniejszą moc silnika i jednoczesny wzrost zużycia paliwa, to udaj się do diagnosty nawet wtedy, gdy nie świeci się kontrolka silnika.
Co robić, gdy świeci się kontrolka silnika?
W część modeli samochodu sposób świecenie się kontrolki daje znać o skali problemu. Żółty lub pomarańczowy kolor oznacza, że awarię możesz usunąć w standardowym trybie. Natomiast czerwony Check Engine sygnalizuje, że trzeba przerwać jazdę i natychmiast udać się do warsztatu. Również migające światło kontrolki jest znakiem, że usterka ma poważniejszy charakter.
Pamiętaj: w znacznej części modeli kontrolka silnika niezależnie od skali problemu świeci się jednym kolorem (na żółto lub pomarańczo) i nie miga.
Jednorazowy błąd silnika możemy rozpoznać po tym, że kontrolka zgasła sama z siebie. Dobrym testem jest zjechanie na parking, wyłącznie silnik i ponowne uruchomienie. Jeśli po takiej operacji ikona błędu się nie świeci, to znaczy, że miałeś do czynienia z chwilowym błędem.
Jednak, gdy kontrolka silnika nadal się pali, to znak, że coś dzieje się z silnikiem i potrzebujesz wizyty w serwisie. Jak szybko? To zależy, ale generalnie nie czekaj zbyt długo z wizytą w warsztacie. Jeśli przy świecącej się kontrolce silnik gładko pracuje i normalnie wchodzi na obroty, najpewniej chodzi o drobny problem. Jednak, gdy nic z nim nie zrobisz, możesz doprowadzić do poważnej awarii.
Za to na pewno masz duże kłopoty, jeśli napęd wchodzi w tryb awaryjny i twoje auto nie może osiągać wyższych obrotów. W takiej sytuacji najlepiej wezwij pomoc drogową i jedź do serwisu.
Ważne: nigdy nie ignoruj kontrolki silnika. Nawet drobne usterki sygnalizowane przez Check Engine szkodzą nie tylko autu, ale też środowisku i twoje kieszeni. Mogą bowiem powodować większą emisję spalin i wyższe zużycie paliwa.
Kiedy powinna zgasnąć kontrolka silnika?
Żółta kontrolka zawsze włącza się wraz z uruchomieniem samochodu, by zgasnąć, gdy silnik zacznie pracować. To dobry znak. Wraz z załączeniem napędu układ samodiagnozujący zaczyna swoją pracę. Gdy kontrolka silnika gaśnie, oznacza to ni mniej, ni więcej, że komputer pokładowy nie wykrył nic złego.
Naturalnie kontrolka zgaśnie też po usunięciu awarii lub wykasowaniu błędu z pamięci sterownika. W tym drugim przypadku wygaszenie kontrolki nie oznacza jeszcze, że pozbyłeś się usterki. Jeśli ona nadal jest, po pewnym czasie żółty symbol silnika zapali się ponownie.
PODSUMOWANIE:
- Zapalona kontrolka silnika sygnalizuje błędy i usterki odczytane przez czujniki systemu samodiagnozującego auta.
- Powodem świecącej się kontrolki może być spadek napięcia, błąd katalizatora, usterka świec zapłonowych czy nieprawidłowa instalacja LPG
- Nie można ignorować zapalonej kontroli silnika i jeździć długo z Check Engine. Niezdiagnozowana usterka może doprowadzić do poważnego uszkodzenia samochodu.
- Jeśli kontrolka pali się na czerwono lub miga to znak, że masz od czynienia z poważną awarią. Nie każdy jednak model samochodu daje w ten sposób znać o skali problemu. Wtedy trzeba obserwować ogólną pracę samochodu.