Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 14.04.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
5/5 - (2 votes)

Lusterka to oczy naszego samochodu. A jak wiadomo, o oczy trzeba dbać – także te samochodowe. Dlatego warto przemyśleć, jakie lusterka powinny znajdować się w aucie, aby jak najlepiej spełniały swoją rolę. Do wyboru jako kierowcy mamy lusterka asferyczne, sferyczne oraz płaskie. Oto, jakie właściwości ma każdy z tych rodzajów szkieł i które z nich pomogą w zapewnieniu bezpieczeństwa na najwyższym poziomie.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Rodzaje lusterek samochodowych

Na rynku dostępne są trzy rodzaje zewnętrznych lusterek samochodowych: lusterka asferyczne, sferyczne oraz płaskie. Nasuwa się jednak pytanie, czy lusterko boczne w aucie nie jest stałym elementem wyposażenia samochodu? Czy możemy je sobie dowolnie zmieniać? Okazuje się, że mamy możliwość decydować, jaki rodzaj lusterek zastosować w swoim aucie.

Producenci dostarczają bowiem nie tylko całe lusterka, ale także same wkłady. Więc wystarczy zmienić środek lusterka, czyli wkład, jeśli chcemy jeździć z innym rodzajem szkieł.

Lusterka płaskie – dla kogo najlepsze?

Lusterka płaskie, to wbrew skojarzeniom, nie te najczęściej stosowane obecnie w samochodach. Można je spotkać przede wszystkim w starszych modelach aut. Popularne są także w Stanach Zjednoczonych w lusterkach od strony kierowcy. Lusterka płaskie to najprostszy rodzaj szkła, a co za tym idzie także najtańszy. Ale na tym kończą się ich bezdyskusyjne zalety.

Lusterka płaskie polecane są przede wszystkim kierowcom świadomym ich działania. Oznacza to, że osoba kierująca autem musi wiedzieć, że lusterka te nie oddalają i nie pomniejszają obrazu.

Nie zniekształcają go także. Co prawda pozwalają realnie ocenić odległość od innych aut, ale problem polega na tym, że płaskie lusterka znacznie zawężają i ograniczają pole widzenia i trzeba się liczyć ze znacznym obszarem tak zwanego martwego pola widzenia (więcej o tym w tekście Martwe pole w lusterku). Lusterka płaskie powinny też być duże, żeby zapewnić jak najlepsze działanie, a to niekoniecznie komponuje się z nowoczesnymi modelami samochodów.

Lusterka sferyczne – najważniejsze cechy

Zdecydowanie innymi parametrami charakteryzują się lusterka sferyczne. Określając ich cechy, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na trzy z nich. Lusterko sferyczne to szkło:

  • zmniejszające
  • oddalające
  • wypukłe.

Okazuje się, że to właśnie lusterka sferyczne są najpopularniejszym rodzajem lusterek zewnętrznych montowanych w naszych samochodach osobowych. Wypukły kształt szkła sprawia, że jeśli mamy takie lusterka, to pole widzenia kierowcy znacznie się zwiększa. Kierowca ma szansę zobaczyć w lusterku znacznie więcej na tej samej powierzchni szkła. Dlatego mogą one być mniejsze niż lusterka płaskie, a i tak zapewniają większe bezpieczeństwo na drodze.

Jeśli chodzi o minusy lusterek sferycznych, to są one droższe niż lusterka płaskie. I oczywiście musimy pamiętać, że pomniejszając obraz i zwiększając pole widzenia, lusterka te zaburzają jednak możliwość oceny odległości samochodów, które jadą za nami.

Co to są lusterka asferyczne?

I wreszcie nadszedł czas na omówienie ostatniego rodzaju lusterek samochodowych. Chodzi o  lusterka asferyczne. To jeszcze bardziej zaawansowany rodzaj szkieł samochodowych. Lusterka asferyczne posuwają się dalej o tyle, że udoskonalają pomysł zastosowany w lusterkach sferycznych. One także ma ją wypukły kształt, ale są dodatkowo podzielone na dwie części. Po zewnętrznej stronie lusterka widoczna jest wyraźnie kreska rozdzielająca dwa fragmenty szkła. Dlatego lusterka asferyczne nazywane są też lusterkami z kreską.

Czemu służy ten podział powierzchni szkła w lusterkach? Przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa. A to dlatego, że mniejszy oddzielony fragment lusterka jest jeszcze bardziej wypukły niż reszta jego tafli. Służy to zwiększeniu pola widzenia kierowcy i jednocześnie maksymalnie zmniejsza obszar martwego pola widzenia.

Jeśli chodzi o wady tego rozwiązania, to lusterka asferyczne, podobnie jak sferyczne, pomniejszają obraz. Są też najdroższym rodzajem lusterek zewnętrznych, jednak zdecydowanie wartym swojej ceny.

Jakie lusterka sferyczne czy asferyczne wybrać do samochodu?

Na koniec przyjrzymy się kwestii, które lusterka są najbardziej polecane przez specjalistów do samochodów osobowych. Otóż najmniej polecane przez znawców tematu są zdecydowanie lusterka płaskie, ponieważ mają niewielkie pole widzenia i znaczny obszar martwego pola. A to bardzo niebezpieczne podczas manewrów na drodze.

Dlatego warto wybierać między lusterkami sferycznymi i asferycznymi. Te pierwsze są najbardziej popularne i to właśnie je mają na myśli kierowcy, mówiąc, że mają w swoich samochodach zwykłe lusterka. Zapewne z tego powodu, że montowane są one w autach już od połowy lat 8—tych. Lusterka sferyczne sprawdzają się całkiem dobrze na drodze, są w stanie zapewnić odpowiednią widoczność i właściwie ocenić sytuację.

Jednak najbardziej polecanym rodzajem lusterek są lusterka asferyczne. To właśnie szkła z kreską gwarantują najlepszą widoczność oraz obejmują na swoim obszarze największą ilość obiektów.

Eliminują też do minimum martwe pole widzenia kierowcy. Dlatego warto postawić na nie jako na najbezpieczniejsze rozwiązanie technologiczne stosowane w lusterkach zewnętrznych. A przecież bezpieczeństwo to podstawa.       

PODSUMOWANIE:

  • Świadomy kierowca ma możliwość wybrać dla swojego samochodu jeden z trzech rodzajów lusterek zewnętrznych.
  • Lusterka płaskie są tanie, ale znacznie ograniczają pole widzenia kierowcy.
  • Lusterka sferyczne zmniejszają obraz i poprawiają pole widzenia, ale zaburzają ocenę odległości.
  • Lusterka asferyczne czyli z kreską są najbardziej polecane, ponieważ najbardziej zwiększają pole widzenia i zmniejszają martwe pole.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

Napęd AWD
Napęd AWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd AWD (All-Wheel Drive), czyli napęd na wszystkie koła, to technologia, która zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów napędu na jedną oś (FWD – na przednią oś, RWD – na tylną oś), napęd AWD rozdziela moc na wszystkie...
Czytaj dalej
napęd RWD
Napęd RWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd RWD (Rear-Wheel Drive), czyli napęd na tylne koła, to rozwiązanie, w którym moc silnika jest przekazywana na tylne koła pojazdu. W odróżnieniu od napędu na przednie koła, w RWD to tylna oś odpowiada za napędzanie samochodu, podczas gdy przednie koła pełnią głównie funkcję ki...
Czytaj dalej