Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 03.04.2024 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
3/5 - (2 votes)

W Polsce problem nietrzeźwych kierowców pozostaje nadal jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa na drogach. Pomimo wprowadzania surowszych kar i licznych kampanii edukacyjnych, liczba zatrzymanych pijanych kierowców nadal pozostaje zbyt wysoka. Dane z 2023 roku ukazują skalę tego problemu, pokazując, że średnio każdego dnia policja zatrzymuje aż 255 nietrzeźwych kierujących!

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Nietrzeźwi kierowcy – statystyki zatrzymań 2023

Liczbę kontroli trzeźwości kierowców przeprowadzonych przez policję w ciągu roku także warto podkreślić. W 2017 roku przeprowadzono prawie 18 milionów kontroli, co stanowiło 469 kontroli na 1000 mieszkańców. W 2023 roku liczba ta wciąż utrzymuje się na tym samym poziomie i pozostaje ona jednym z najwyższych wskaźników w Unii Europejskiej.

Nietrzeźwi kierowcy

Najnowsze dane z roku 2023 ukazują także, że odsetek kierowców przekraczających dozwolony limit alkoholu spadł o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Łącznie, zatrzymano 92 951 kierowców kierujących po spożyciu alkoholu.

Nietrzeźwi kierowcy a liczba wypadków

W 2023 roku kierowcy pod wpływem alkoholu byli sprawcami 1 600 wypadków drogowych (co stanowi 7,6% wszystkich wypadków), w wyniku których zginęło 251 osób (13,3% ofiar śmiertelnych) i odniosło obrażenia 1 741 osób (7,2% rannych). Najwięcej wypadków spowodowali kierowcy pojazdów, będąc odpowiedzialnymi za 1 331 zdarzeń, w których śmierć poniosło 212 osób, a 1 506 zostało rannych.

W kontekście ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez kierowców, ci będący pod wpływem alkoholu odpowiadali za 7% z nich. W porównaniu z rokiem 2022, odnotowano spadek liczby wypadków wywołanych przez tę grupę o 84 (o 5,9%) i liczby rannych o 184 (o 10,9%), mimo to liczba ofiar śmiertelnych wzrosła o 40 (o 23,3%).

Czy na „podwójnym gazie” jeżdżą tylko kierowcy samochodów?

Trzeba zaznaczyć, że problem nietrzeźwych kierowców nie ogranicza się jedynie do aut osobowych. Warto zwrócić uwagę na fakt, że spadek liczby zatrzymanych kierowców „na podwójnym gazie” od roku 2014 wynikał z uchylenia art. 178a § 2 Kodeksu Karnego, który dotyczy jazdy po alkoholu pojazdem innym niż mechaniczny (np. rowerem). Obecnie jazda rowerem w stanie nietrzeźwości jest wykroczeniem z art. 87 § 1a Kodeksu Wykroczeń i nie jest uwzględniana w statystykach dotyczących pijanych kierowców.

Należy zwrócić uwagę na to, że kierowanie rowerem po spożyciu alkoholu także niesie ze sobą poważne zagrożenie dla zdrowia i życia, zarówno rowerzysty, jak i innych uczestników ruchu drogowego.

Zatrzymania pijanych kierowców na terenie poszczególnych województw ukazują pewne zróżnicowanie. W 2023 roku najwięcej nietrzeźwych kierowców zatrzymano na terenie województwa mazowieckiego (8 121), a najmniej w województwie opolskim (1 366). Mimo że te liczby mogą być wynikiem różnic w wielkości populacji i aktywności służb kontrolujących, wciąż wskazują na problem alkoholowej jazdy w całym kraju.

Skutki wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców są tragiczne. W wyniku tych zdarzeń w 2023 roku zginęło 251 osób, a 1 741 osób zostało rannych. To ogromne cierpienie i traumy, które można by uniknąć, gdyby wszyscy kierowcy podchodzili odpowiedzialnie do kwestii jazdy po alkoholu.

Kampanie społeczne dotyczące jazdy po alkoholu

Nietrzeźwi kierowcy wciąż stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na polskich drogach. Mimo działań podejmowanych przez władze, liczba pijanych kierowców nadal pozostaje zbyt wysoka, a skutki ich nieodpowiedzialnych decyzji są tragiczne.

Konieczne jest kontynuowanie kampanii edukacyjnych oraz wprowadzanie skutecznych sankcji, aby zminimalizować zagrożenie spowodowane przez alkohol na drogach. Jednocześnie ważne jest, aby pamiętać, że jazda po alkoholu nie dotyczy wyłącznie aut osobowych, ale także rowerów i innych pojazdów. Wszyscy uczestnicy ruchu drogowego powinni zdawać sobie sprawę z odpowiedzialności, jaką niosą na swoich barkach i wspólnie pracować nad poprawą bezpieczeństwa na polskich drogach.

Nietrzeźwi kierowcy

Warto zauważyć, że w ostatnich latach zauważalny jest pozytywny trend, polegający na zmniejszającym się przyzwoleniu wśród ludzi dla wsiadania za kółko po spożyciu alkoholu. Społeczeństwo coraz bardziej uświadamia sobie powagę tego problemu oraz tragiczne skutki, jakie niesie za sobą jazda po alkoholu. Kampanie edukacyjne, działania społeczne i świadomość przekazywana przez media przyczyniły się do zwiększenia świadomości na temat tego zagrożenia.

Nietrzeźwi kierowcy stanowią coraz większy margines?

Obserwujemy, że wiele osób zaczyna podejmować bardziej odpowiedzialne decyzje, wybierając alternatywne formy transportu po spożyciu alkoholu, takie jak taksówki, transport publiczny lub korzystanie z usług przewoźników. Również rosnąca liczba lokalnych inicjatyw i programów zachęcających do zapewnienia bezpiecznych środków transportu po alkoholu wskazuje na zmianę mentalności społecznej w tej kwestii.

Pojawiające się w mediach doniesienia o tragicznych wypadkach spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców, oraz zwiększone kontrole policyjne, również przyczyniają się do tego, że ludzie widzą coraz większe zagrożenie i ryzyko związane z jazdą pod wpływem alkoholu.

To pozytywne zjawisko, gdyż zmniejszające się przyzwolenie społeczne dla wsiadania za kółko po alkoholu może skutkować ograniczeniem liczby wypadków drogowych oraz utraty życia i zdrowia na polskich drogach. Wciąż jednak potrzebna jest dalsza praca nad edukacją i wzmacnianiem tego trendu, aby alkohol na drodze stał się rzadkością i niebezpiecznym zjawiskiem.

Podsumowanie

  1. Nietrzeźwi kierowcy w Polsce wciąż stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach. Mimo licznych kontroli i kampanii edukacyjnych, problem ten nadal występuje, co potwierdzają wysokie wskaźniki liczby zatrzymań pijanych kierowców przez policję.
  2. Dane z 2023 roku ukazują niepokojący obraz sytuacji – w ciągu roku policja zatrzymała aż 92 951 kierowców kierujących po spożyciu alkoholu, co średnio daje 255 zatrzymań dziennie. To liczby, które nie pozostawiają wątpliwości co do skalę problemu.
  3. Jazda po alkoholu wciąż pozostaje jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych w Polsce. W roku 2023 pijani kierowcy spowodowali 1 600 wypadków, w wyniku których zginęło 251 osób, a 1 741 zostało rannych. To tragiczne skutki nieodpowiedzialnych decyzji za kierownicą.
  4. Warto jednak zaznaczyć, że zauważalny jest pozytywny trend w postawie społeczeństwa. Coraz mniejsze przyzwolenie dla wsiadania za kółko po alkoholu może skutkować ograniczeniem tego problemu. Kampanie edukacyjne, działania społeczne i świadomość przekazywana przez media przyczyniły się do zwiększenia świadomości na temat tego zagrożenia i zachęcenia ludzi do podejmowania bardziej odpowiedzialnych decyzji.
Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej