Katarzyna Matusiak
Katarzyna Matusiak
Aktualizowano: 24.08.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
5/5 - (1 vote)

Z pewnością widzieliście kiedyś totalnie zniszczone auta po wypadkach, które zdawały się być niczym harmonijki, tak? Właśnie! Ale kiedy patrzymy na te zwite maszyny, nie możemy zapominać o jednym – bardzo często właśnie dlatego kierowca i pasażerowie wyszli z tego cało. Jak? Dzięki Strefie zgniotu w samochodzie.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Strefa zgniotu w samochodzie: Co to jest i skąd się wzięła?

Nie, to nie jest jakiś fajny klub, gdzie samochody przychodzą się rozbijać dla zabawy. W rzeczywistości jest to produkt lat badań, testów i geniuszu inżynierii.

  • Powstanie i idea: Już od wczesnych lat 20. XX wieku inżynierowie zastanawiali się, jak uczynić samochody bezpieczniejszymi. Ale dopiero w latach 50. i 60. zaczęliśmy widzieć pierwsze modele samochodów, które miały w sobie „strefy zgniotu” – specjalnie zaprojektowane obszary, które miały za zadanie absorbować energię wypadku.
  • Dlaczego zgniot, a nie twarda stal?: Wydawać by się mogło, że im twardszy samochód, tym bezpieczniej, prawda? Niby tak, ale… Zastanówmy się! Kiedy jajko spada na podłogę, rozbija się. Ale jeśli je otoczymy gąbką, jest bardziej bezpieczne. Podobnie działa strefa zgniotu – pochłania energię uderzenia, chroniąc pasażerów.

Pierwszy samochód ze strefą zgniotu

Strefy zgniotu w samochodach to wynik lat badań nad poprawą bezpieczeństwa pasażerów. Koncepcja ta zyskała na popularności w latach 50. i 60. XX wieku, kiedy to producenci samochodów zaczęli rozumieć, jak ważne jest rozpraszanie energii podczas kolizji zamiast jej przenoszenie na pasażerów. Pierwszymi samochodami, które wprowadziły te innowacje, były modele takie jak Mercedes-Benz W111 w 1959 roku.

Czytaj także: Karta wypadku

Niemiecka firma, znana z dbałości o bezpieczeństwo, projektowała auta z myślą o tym, by podczas zderzenia przednia i tylna część pojazdu miały zdolność do zdeformowania się, pochłaniając tym samym energię uderzenia. Z biegiem czasu idea ta stała się standardem w branży motoryzacyjnej, a nowoczesne technologie i materiały umożliwiły dalsze udoskonalenie koncepcji stref zgniotu, czyniąc samochody coraz bezpieczniejszymi dla swoich pasażerów.

Strefa zgniotu w samochodzie

Jak działa strefa zgniotu w samochodzie?

To nie jest czarna magia ani czary, chociaż na pewno mogłoby się tak wydawać.

  1. Zasada działania: Kiedy dochodzi do kolizji, energia uderzenia musi gdzieś się rozprowadzić. Strefa zgniotu w samochodzie działa jak amortyzator – rozpraszając energię wokół samochodu, a nie wewnątrz niego.
  2. Kształt samochodu ma znaczenie: Jeśli zwrócisz uwagę na nowoczesne auta, zauważysz, że wiele z nich ma pewne wygięcia i wcięcia w przedniej i tylnej części. To nie tylko dla wyglądu! To właśnie te obszary są pierwszymi, które deformują się podczas kolizji.
  3. Działa jak zabezpieczenie: Strefa zgniotu to nic innego jak „poduszka powietrzna” samochodu, tylko że na zewnątrz. No, no! Kto by pomyślał?

Czy każdy samochód ma strefę zgniotu?

Dobra, więc teraz możecie myśleć: „Mam starsze auto, czy ono też ma tę magiczną strefę?” Odpowiedź? No cóż, to zależy.

  • Starsze modele: Jeśli Twoje auto pochodzi sprzed lat 70., istnieje szansa, że nie ma specjalnie zaprojektowanej strefy zgniotu. Ale nie panikuj! Wiele starszych modeli miało inne funkcje bezpieczeństwa.
  • Nowoczesne auta: Niemal każdy nowoczesny samochód ma zaprojektowane strefy zgniotu. Inżynierowie wiedzą, o co chodzi!

Gdzie jest strefa zgniotu w samochodzie?

Strefa zgniotu w samochodzie, często nazywana strefą deformacji, jest strategicznie umieszczona w przedniej i tylnej części pojazdu. To właśnie te obszary są specjalnie zaprojektowane, aby podczas kolizji zdeformować się w kontrolowany sposób, rozpraszając energię uderzenia i tym samym chroniąc wnętrze pojazdu oraz jego pasażerów.

Choć najbardziej widoczne strefy zgniotu są na przednim i tylnym zderzaku, wiele nowoczesnych samochodów jest również wyposażonych w dodatkowe strefy zgniotu na bokach pojazdu, aby lepiej radzić sobie z energią uderzeń bocznych.

Proces projektowania tych stref jest skomplikowany i zależy od wielu czynników, takich jak wielkość i typ pojazdu czy materiały użyte do jego konstrukcji.

Strefa zgniotu w samochodzie

Najczęściej zadawane pytania

  • Czy strefa zgniotu w samochodzie działa tylko z przodu? Nie! Wielu producentów instaluje strefy zgniotu zarówno z przodu, jak i z tyłu samochodu.
  • Czy naprawa strefy zgniotu jest możliwa po kolizji? Owszem, ale może być kosztowna. W końcu to obszar jest zaprojektowany do jednorazowego użycia.
  • Czy mogę modyfikować strefę zgniotu w samochodzie? Lepiej tego nie robić. Jak mawiają – „Nie poprawiaj tego, co nie jest zepsute!”. Modyfikacje mogą wpłynąć na skuteczność strefy zgniotu.

Wnioski

Strefa zgniotu w samochodzie to jeden z tych elementów, o którym większość z nas nigdy by nie pomyślała, ale który robi wielką różnicę w naszym bezpieczeństwie na drodze. To fascynujące, jak wiele myśli i pracy włożono w coś, co ma za zadanie ulec zniszczeniu. Ale tak to już jest z wieloma rzeczami w życiu – czasami trzeba coś poświęcić, aby osiągnąć większe dobro!

Więc następnym razem, gdy zobaczysz zgniecione auto po wypadku, zamiast drapać się po głowie i myśleć „O rety!”, pamiętaj o strefie zgniotu. Być może właśnie dzięki niej ktoś wyszedł z tego cało. Kto by pomyślał, że nauka może być tak fascynująca?

Katarzyna Matusiak
Katarzyna Matusiak

Autorka wielu tekstów poradnikowych o tematyce finansowej i ekonomii. Z wykształcenia specjalistka ds. Public Relations. Dzięki pracy w towarzystwach ubezpieczeniowych, posiada niezbędne doświadczenie, którym dzieli się z czytelnikami bloga Beesafe.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej