Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 10.01.2023 Pozostałe
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
1.5/5 - (67 votes)

Jeździsz rowerem do pracy albo relaksujesz się jazdą na rowerze w wolnym czasie? Pamiętaj, że przed wyruszeniem w trasę należy sprawdzić, czy twój jednoślad jest odpowiednio wyposażony. A co dokładnie składa się na obowiązkowe wyposażenie roweru? Oto szczegóły dotyczące prawnych regulacji w kwestii wyposażenia roweru.

Lista wyposażenia obowiązkowego

Wyposażenie roweru nie jest kwestią utrudnienia życia rowerzysty i nakładania mandatów za ewentualne braki. Wszystko, co jest w rowerze niezbędne, wynika po prostu z dbania o bezpieczeństwo użytkownika roweru i innych uczestników ruchu. Jadący rower musi być widać i w razie potrzeby słychać. Obowiązkowe wyposażenie roweru zostało określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

W jego skład wchodzą:

  • światło przednie  
  • światło tylne odblaskowe
  • światło tylne świecące ciągle lub migająco
  • hamulec  
  • sygnał dźwiękowy

W przypadku stwierdzenia podczas kontroli braku któregoś z obowiązkowych elementów wyposażenia roweru rowerzyście grozi mandat. 

Obowiązkowe oświetlenie roweru 

Okazuje się, że oświetlenie roweru potrzebne jest jedynie po zmroku. Rower wyposażony jest w tzw. światła pozycyjne, więc nie musi mieć włączonego światła w trakcie dnia przy dobrej widoczności. Warto je oczywiście włączyć przy niesprzyjającej pogodzie. Jeśli chodzi o przód roweru, potrzebne jest przynajmniej jedno światło białe lub żółte, które świeci światłem ciągłym lub migającym. Powinno być ono umocowane na wysokości od 25 do 150 cm od powierzchni drogi.

Z tyłu też potrzebne jest światło, ale tu trzeba pamiętać o dwóch rodzajach oświetlenia. Należy mieć  z tyłu pojazdu przynajmniej jedno czerwone światło odblaskowe i co ważne, nie może mieć ono kształtu trójkąta. To jedyne światło, które musi być umocowane na stałe. Resztę oświetlenia można mocować, gdy jest potrzebne. Do tego  z tyłu obowiązkowe jest światło świecące ciągle lub migające. Czyli przód roweru ma świecić na biało, a tył na czerwono.  

Dodatkowe oświetlenie roweru      

Dodatkowe, czyli przydatne, ale nieobowiązkowe elementy oświetlenia nie muszą być umocowane na stałe. Można je po prostu w razie potrzeby doczepiać albo odczepiać. Jakie elementy oświetlenia na pewno poprawią bezpieczeństwo twojego pojazdu na drodze?

Są to przede wszystkim:

  • przednie białe światło odblaskowe
  • odblaski na kołach
  • żółte światełka na pedałach
  • opony lub koła z odblaskowym paskiem.

A co z kierunkowskazami, skoro manewry na drodze rowerzysta sygnalizuje ręką? Także są nieobowiązkowe. Tylko w sytuacji, gdy zasłania rowerzystę np. przyczepka, są one wskazane. 

Hamulec 

Przepisy nie stawiają przed rowerem zbyt trudnych wymagań. Pojazd ma mieć na wyposażeniu jeden sprawny i działający niezawodnie hamulec. Nie ma w ogóle znaczenia, w jakiego rodzaju hamulec wyposażony jest twój rower. Do wyboru pozostają:

  • hamulec szczękowy
  • hamulec tarczowy
  • hamulec w pedałach.

Można je uruchamiać ręką, naciskając na klamkę hamulcową na kierownicy lub nogami.  

Sygnał dźwiękowy 

Jest to element, który zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo roweru na drodze. W uzasadnionych sytuacjach ma on za zadanie ostrzec innych uczestników ruchu przed zbliżającym się rowerem. Przede wszystkim dotyczy to ścieżek rowerowych, na których rowerzyści mają pierwszeństwo. Inaczej jest na chodniku, bo to królestwo pieszych i poruszanie się nim ogranicz do minimum. Nie należy także dzwonić na pieszych, jadąc po chodniku. Dzwonek rowerowy także ma określone prawem wymagania. Powinien dzwonić w sposób słyszalny, ale nie straszyć przechodniów.

Wyposażenie rowerzysty

A co z rowerzystą poruszającym się po polskich drogach? Czy istnieją jakieś wymagania wobec wyposażenia rowerzysty? Okazuje się, że ani kask rowerowy ani kamizelka odblaskowa nie są jak dotąd obowiązkiem. Jednak w obu przypadkach ogromnie zwiększają one bezpieczeństwo użytkownika na drodze, dlatego warto z nich korzystać.

Rozsądek podpowiada także, by mieć przy sobie zapięcie, które podczas postoju roweru zabezpieczy go przed kradzieżą. Do tego nieobowiązkowe ale bardzo przydatne okazują się dla rowerzysty i jego pojazdu dostępne polisy ubezpieczeniowe, które chronią od skutków utraty jednośladu i zapewnią odszkodowanie w razie wypadku. 

Odrębną kwestią jest ubezpieczenie OC rowerzysty. Polisy te, oferowane zazwyczaj w ramach większych pakietów, obejmują swoim zakresem różnego rodzaju sytuacje, które mogą nas spotkać podróżując po drogach. W przypadku np. kradzieży, wandalizmu czy przede wszystkim ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków – to oferta skierowana do cyklistów.

PODSUMOWANIE:

  • Obowiązkowe wyposażenie pojazdu zostało określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
  • Obowiązkowe elementy to: światło przednie, światło tylne odblaskowe, światło tylne świecące ciągle lub migająco, hamulec, sygnał dźwiękowy.
  • Dodatkowo można wyposażyć rower w oświetlenie zwiększające widoczność roweru.
  • Nieobowiązkowe, ale zalecane elementy wyposażenia takie jak kask i kamizelka odblaskowa znacznie poprawiają bezpieczeństwo rowerzysty.  

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej