Katarzyna Matusiak
Katarzyna Matusiak
Aktualizowano: 09.06.2025 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
5/5 - (1 vote)

Obecnie motoryzacja coraz chętniej korzysta z napędów zelektryfikowanych. Wielu producentów posiada w swojej ofercie szeroką gamę modeli od aut elektrycznych, przez klasyczne hybrydy, aż po hybrydy typu plug-in. To właśnie te ostatnie cieszą się coraz większą popularnością wśród osób poszukujących nowego auta, które pozwoli na ekonomiczne pokonywanie nawet bardzo długich dystansów. Połączenie silnika spalinowego z zasilaniem elektrycznym pozwala cieszyć się doskonałymi parametrami auta i satysfakcją z jazdy. Poznaj najważniejsze zalety modeli dostępnych w ofercie Volkswagena.

Jak działa hybryda plug-in od Volkswagena?

Hybrydy plug-in dostępne w wielu modelach Volkswagena pozwalają na połączenie zalet silników spalinowych i elektrycznych. Dzięki obecności dwóch silników możliwe jest wykorzystanie zalet obu napędów i łatwiejsze dostosowanie parametrów jazdy do aktualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zagwarantować satysfakcję z pokonywania kolejnych kilometrów. W zależności od potrzeb kierowca może korzystać z obu rodzajów napędów (przy dynamicznym przyspieszaniu), silnika spalinowego (w trakcie jazdy z dużą prędkością na trasie) lub jedynie silnika elektrycznego (powolna jazda w trybie miejskim).

Modele Volkswagena dzięki postawieniu na dużej pojemności akumulatory są w stanie w trybie elektrycznym pokonać dystanse sięgające nawet 50 km. Dzięki temu umożliwiają w codziennym użytkowaniu na korzystanie jedynie z napędu elektrycznego i tym samym znaczące oszczędności. W efekcie mild hybrid electric vehicle to doskonały wybór dla kierowców poszukujących ekonomicznych pojazdów, które sprawdzą się zarówno na trasie, jak i podczas spokojnej jazdy w mieście.

Jak wygląda ładowanie hybryd plug-in?

Procedura ładowania pojazdów plug-in hybrid nie różni się od ładowania klasycznych aut elektrycznych. Właściciele mają do wyboru kilka sposobów na to, aby uzupełnić energię w swojej hybrydzie plug-in:

  • Klasyczne gniazdko domowe – hybrydy można z powodzeniem ładować z klasycznego gniazdka domowego. Dołączone do aut przewody umożliwiają łatwe podłączenie akumulatora i rozpoczęcie procesu uzupełniania energii. W tym przypadku hybryda plug-in ładuje się od 0% do 100% w czasie kilku godzin.
  • Wallbox – dedykowane ładowarki montowane w garażach lub przy domu pozwalają znacznie efektywniej uzupełnić energię. W zależności od mocy możliwe jes skrócenie czasu ładowania nawet poniżej godziny.
  • Stacje ładowania – rozwinięta sieć stacji ładowania pozwala również uzupełnić energię w galeriach handlowych, czy przy drogach szybkiego ruchu. W takiej sytuacji ładowanie może zająć zaledwie kilkadziesiąt minut.
  • Ładowanie w trakcie jazdy – Volkswagen w swoich hybrydach typu plug-in postawił również na system ładowania w trakcie jazdy. Każde zdjęcie nogi z pedału gazu oraz hamowanie pozwala na odzyskiwanie energii kinetycznej i tym samym ładowanie akumulatorów. W ten sposób można naładować hybrydę plug-in do poziomu pozwalającego na bezemisyjne przejechanie nawet kilku kilometrów.

Różnice pomiędzy hybrydami typu plug in, klasycznymi hybrydami oraz autami elektrycznymi

Na rynku można znaleźć wiele aut wyposażonych w silnik elektryczny. Przed wyborem konkretnego warto poznać najważniejsze rodzaje pomiędzy poszczególnymi napędami.

Klasyczne hybrydy

Wykorzystują silnik elektryczny jedynie do wspomagania jednostki spalinowej w trakcie jazdy. Nie pozwalają jednak na ładowanie z gniazdka i posiadają akumulatory o ograniczonej pojemności. W efekcie jazda na samym silniku elektrycznym jest niemożliwa lub ograniczona jedynie do kilku kilometrów. Z tego też powodu nie są tak ekonomiczne jak hybrydy plug-in.

Samochody elektryczne

Poruszają się jedynie dzięki obecności silnika elektrycznego. Stanowią ekologiczne rozwiązanie, ale wymagają regularnego ładowania i dostępu do rozwiniętej infrastruktury ładowania. Dodatkowo nadal wiele modeli cechuje się ograniczonym zasięgiem, co utrudnia komfort przemieszczania się pojazdem na dłuższych dystansach.

Hybrydy plug-in

Łączą zalety aut spalinowych i elektrycznych. Na dłuższych trasach dzięki obecności silnika spalinowego hybrydy plug-in gwarantują daleki zasięg i możliwość łatwego uzupełnienia paliwa. W mieście natomiast duży zasięg elektryczny pozwala zredukować zużycie paliwa i cieszyć się jazdą w kompletnej ciszy. W efekcie samochody hybrydowe plug-in to jedne z najlepiej dopasowanych pojazdów do potrzeb kierowców poruszających się w trybie mieszanym.

Rosnąca popularność hybryd plug-in od Volkswagena

Badania prowadzone przez markę Volkswagen jasno pokazują, że modele plug-in z każdym rokiem zyskują na popularności. Według danych z 2022 roku aż 15% klientów marki rozważało zakup pojazdów wyposażonych w elektryczny napęd hybrydowy plug-in. Pokazuje to znaczący wzrost zainteresowania samochodami hybrydowymi, które pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa i oferują jazdę jedynie z wykorzystaniem energii elektrycznej. Więcej na ten temat można znaleźć na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/magazine/samochody-hybrydowe/samochody-hybrydowe-typu-plug-in.html.

 

Katarzyna Matusiak
Katarzyna Matusiak

Autorka wielu tekstów poradnikowych o tematyce finansowej i ekonomii. Z wykształcenia specjalistka ds. Public Relations. Dzięki pracy w towarzystwach ubezpieczeniowych, posiada niezbędne doświadczenie, którym dzieli się z czytelnikami bloga Beesafe.

Napęd AWD
Napęd AWD By Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd AWD (All-Wheel Drive), czyli napęd na wszystkie koła, to technologia, która zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów napędu na jedną oś (FWD – na przednią oś, RWD – na tylną oś), napęd AWD rozdziela moc na wszystkie...
Czytaj dalej
napęd RWD
Napęd RWD By Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd RWD (Rear-Wheel Drive), czyli napęd na tylne koła, to rozwiązanie, w którym moc silnika jest przekazywana na tylne koła pojazdu. W odróżnieniu od napędu na przednie koła, w RWD to tylna oś odpowiada za napędzanie samochodu, podczas gdy przednie koła pełnią głównie funkcję ki...
Czytaj dalej