Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 15.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
Rate this post

Cena ubezpieczenia OC zależy od kilkunastu czynników. Jednym z nich jest przebieg samochodu. W jaki sposób liczba przejechanych kilometrów wpływa na składkę? I czy jest się czego bać? Wyjaśniamy. 

Zależność między przebiegiem samochodu a ceną ubezpieczenia OC wydaje się prosta. Im większa liczba przejechanych kilometrów, tym stawka za obowiązkową polisę będzie wyższa. Niekoniecznie jednak zwyżka za „OC” będzie zabójcza. Na starcie trzeba też rozróżnić przebieg ogólny (całkowity) od rocznego. 

Przebieg samochodu – roczny i całkowity 

Przy ubezpieczeniu OC towarzystwo zawsze chce wiedzieć, jaki jest jego dotychczasowy przebieg. Dzięki tej informacji ubezpieczyciel wylicza sobie poziom zużycia samochodu.  Im wyższy, tym większe ryzyko uszkodzeń, które mogą skutkować nieprzewidzianą awarią i stłuczką. Zakład ubezpieczeń pyta też o średni roczny przebieg auta. Po co? Bo szacuje ryzyko wystąpienia szkody. Im więcej jeździsz, tym większa szansa na zdarzenie drogowe. 

Sprawdź, jakie są kary za cofanie licznika w Polsce!

Skąd brać dane o przebiegach. Całkowita liczba przejechanych dotychczas kilometrów jest prosta. Znajdziesz ją na desce rozdzielczej, wystarczy spisać. Zwykle podaje się ją w tysiącach i można zaokrąglić. Kłopot bywa z przebiegiem rocznym, bo czasem nie wiemy, co podać. Jeśli masz wątpliwości, popatrz na łączny przebieg z dwóch, trzech ostatnich lat i policz średnią. 

Przebieg samochodu a cena OC – zależność

Przebieg samochodu ogólny i roczny to dla ubezpieczyciela informacja, ile średnio w ciągu roku pokonujesz kilometrów i jak zużyte jest twoje auto. Na tej podstawie szacowane jest ryzyko szkody i im wyższe (przy wyższych przebiegach), tym droższa cena ubezpieczenia OC. 

Uwaga:
Każde z towarzystw przywiązuje do tego czynnika inną wagę. Na ostateczną cenę obowiązkowej polisy wpływa dużo więcej elementów, więc niekoniecznie duże liczby oznaczają duże koszty.

Wszystko zależy od danego towarzystwa i innych czynników, jak np. częstotliwość i miejsce używania pojazdu, wieku i doświadczenia kierowcy, dotychczasowej historii szkodowej. 

Ogólny przebieg samochodu a cena ubezpieczenia OC

Jak rośnie cena średniego OC w zależności od tego, jaki masz całkowity przebieg? Co 50 tys. km cena będzie skakać o parę procent, czyli od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych przy obecnych cenach. Różnica w składce będzie mocno odczuwalna przy samochodach o bardzo wysokim przebieg, do 150-200 tys. km wzwyż. Posiadacze pojazdów z takim licznikiem mogą zapłacić nawet kilkaset złotych więcej za ubezpieczenie OC niż ci mający auta z niskim przebiegiem. 

A jak sytuacja wygląda przy poszczególnych poziomach planowanego rocznego przebiegu pojazdu? Najmniej za OC zapłacą ci, którzy planują przejechać 5 tys. km. Najwięcej, kierowcy deklarujący roczny przebieg powyżej 30 tys. km. Przy obecnych, raczej niskich stawkach za OC, różnica w cenie między jedną grupą a drugą wyniesie średnio około 100-150 zł. 

Błędne dane o przebiegu samochodu a cena ubezpieczenia OC

Nie warto zaniżać informacji o przebiegu samochodu. Dotyczy to ogólnej, jak i rocznej liczby przejechanych kilometrów. Jeśli towarzystwo zauważy rozjazd pomiędzy naszymi deklaracjami a stanem faktycznym, ponownie przeliczy składkę za OC i zażąda dopłaty.

Jak ubezpieczyciel sprawdza prawdziwość danych? Dzięki naszym deklaracjom. Jeśli do tej pory średnio rocznie jeździliśmy 10-15 tys. km, ale na kolejny rok deklarujemy przebieg do 5 tys. km, może to zwrócić uwagę towarzystwa. Jeśli ubezpieczyciel udowodni, że niski przebieg jest fikcją, zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych (art. 8a), zażąda dopłaty. Więcej na temat rekalkulacji składki OC przeczytasz klikając w link.

PODSUMOWANIE:

  • Im wyższy ogólny i roczny przebieg samochodu, cena ubezpieczenia OC będzie rosła. 
  • Za każde 50 tys. km ogólnego przebiegu samochodu zapłacimy średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych więcej za OC. 
  • Najmniej za OC płacą ci, którzy deklarują roczny przebieg auta do 5 tys. km. Najwięcej – ci, którzy planują przejechać ponad 30 tys. km. 
  • Gdy ubezpieczyciel odkryje różnicę między deklarowanym a faktycznym przebiegiem pojazdu, zgodnie z prawem może zażądać dopłaty do OC.

Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej