Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 09.05.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 11 minut.
3.8/5 - (19 votes)

Zamyślenie czy rozkojarzenie na drodze mogą się skończyć opóźnieniem reakcji i wjazdem na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Ale zdarza się też, że kierowców ponosi ułańska fantazja i zamiast się zatrzymać na czerwonym świetle usiłują przemknąć przez skrzyżowanie. Nieważne, czy to zagapienie czy brawura, przejazd na czerwonym świetle zawsze pozostaje wykroczeniem. Co grozi kierowcy, jeśli przejedzie skrzyżowanie na czerwonym świetle? Otóż wszystko zależy od okoliczności.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Przejazd na czerwonym świetle – przyczyny

Sygnalizacja świetlna ustawiona jest na skrzyżowaniach po to, by znacznie zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i innych kierowców. Dlatego tak ważne jest stosowanie się do wskazań sygnalizatorów. Przypomnijmy:

  • sygnał zielony – oznacza zezwolenie na wjazd za sygnalizator z zastrzeżeniem, że jeśli nie ma możliwości opuszczenia skrzyżowania w trakcie nadawania sygnału lub jeśli wjazd za skrzyżowanie spowodowałby zagrożenie bezpieczeństwa innych uczestników ruchu, wówczas nie wolno wjeżdżać za sygnalizator
  • sygnał żółty – oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili rozpoczęcia nadawania tego sygnału pojazd znajduje się na tyle blisko, że konieczne by było gwałtowne hamowanie, co spowodowałoby zagrożenie. Oznacza też, że za chwilę będzie nadawany sygnał
  • sygnał czerwony – oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator.

Niestety statystyki nie kłamią i przejazd na czerwonym świetle bywa przyczyną ponad pół tysiąca wypadków rocznie. Przyczynami tego stanu rzeczy są decyzje typu: „przecież zdążę”, czyli przejazd na tak zwanym „późnym żółtym”. Pośpiech to jedno, ale zdarza się też premedytacja i brawura oraz presja innych pojazdów. Tak czy owak może to sprowadzić na kierowcę i innych uczestników ruchu ogromne niebezpieczeństwo.

Przejazd na czerwonym świetle – wykroczenie

Sygnalizacja świetlna oczywiście służy kierowaniu ruchem. Ale dzięki temu zapewnia też wysoki poziom bezpieczeństwa na drodze. Kwestie sygnalizacji świetlnej na drogach reguluje Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Niestety nadal zdarzają się sytuacje, że kierowcom nie udaje się albo po prostu nie chcą przestrzegać przepisów.

Niestosowanie się do zakazu jazdy na czerwonym świetle jest wykroczeniem. Mówi o tym art. 92. § 1 Kodeksu wykroczeń. W brzmieniu: „Kto nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego albo do sygnału lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem lub do kontroli ruchu drogowego, podlega karze grzywny lub karze nagany.” Tymczasem przy okazji czerwonego światła na sygnalizatorze dochodzi do dwóch możliwych wykroczeń. Każde z nich wiąże się z innym zachowaniem kierowcy i każde podlega innej karze.

Gwałtowne hamowanie przed sygnalizatorem

Pierwszy rodzaj wykroczenia popełniają kierowcy, którzy zbyt gwałtownie próbują uniknąć wjazdu na skrzyżowanie. Oczywiście wszystko zależy od okoliczności, wyczucia i doświadczenia za kierownicą. Bezpieczeństwo przede wszystkim. Tym bardziej, że często kierowca odpowiada przecież za osoby przewożone w samochodzie. Ale wróćmy przed skrzyżowanie. Na decyzję pozostają ułamki sekund. Jeśli żółte światło dopiero się zapaliło i oczywiste jest, że można zdążyć, to znacznie lepiej przejechać przez skrzyżowanie na żółtym. Jednak często kierowcy reagują instynktownym hamowaniem.

Jeśli auto jest rozpędzone, a hamowanie gwałtowne, może to spowodować duże niebezpieczeństwo na drodze. Dlaczego? Przecież ktoś jadący z tyłu może nie zdążyć zahamować.

Wykroczenie to, które polega na stworzeniu zagrożenia lub utrudnieniu ruchu innych pojazdów poprzez gwałtowne hamowanie przed sygnalizatorem na żółtym świetle, może się skończyć mandatem. W tej sytuacji kierowca zapłaci mandat w wysokości od 100 do 300 zł. Dodatkowo może otrzymać 2 punkty karne.

Przejazd na czerwonym świetle mandat  

Znacznie bardziej niebezpiecznie jest, gdy kierowca jednak wjedzie na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Wykroczenie to zasługuje na wyższy mandat, ponieważ kierowca mógł się zatrzymać przed sygnalizacją, a tego nie zrobił. Wjeżdżając na skrzyżowanie na czerwonym świetle, naraża na niebezpieczeństwo siebie, swoich pasażerów, pieszych i innych kierujących. Takie zachowanie często doprowadza do poważnych kolizji, a nawet wypadków drogowych, w których cierpią ludzie.

Nic dziwnego, ze za to wykroczenie i wyraźne złamanie zakazu wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle kierowcy grozi mandat w wysokości 500 zł. Oprócz tego może on zostać ukarany dodatkowo aż 15 punktami karnymi.

Oczywiście, istnieją również inne sankcje za to wykroczenie. Jeśli kierowca, który dopuścił się tego przewinienia, spowoduje kolizję lub wypadek drogowy, zostanie ukarany mandatem w wysokości co najmniej 2 500 zł i otrzyma 15 punktów karnych. Natomiast w przypadku poważnego naruszenia przepisów drogowych grozi grzywna nawet do 30 000 zł!

Kto może ukarać kierowcę za przejazd na czerwonym świetle?

Oczywiście mandat może wystawić kierowcy za wykroczenie, którym jest przejazd na czerwonym świetle, funkcjonariusz policji, o ile zauważy zdarzenie. Ale nie ma się co czarować – policjanci nie stoją przy każdym skrzyżowaniu i nie pilnują ich. Mandat może być tez wystawiony na podstawie zdarzenia. Jeśli dochodzi do kolizji na skrzyżowaniu, za sprawcę zawsze uznany zostaje ten kierowca, który przejeżdżał przez nie na czerwonym świetle.

A co jeśli jest noc, nie ma ruchu, a skrzyżowania są puste. Czy wtedy można sobie przejechać przez skrzyżowanie, mimo że pali się czerwone światło? Przecież nie ma świadków. Może więc obejdzie się bez konsekwencji? Często zapewne tak. Ale postęp techniki sprawia, że na straży praworządności stoją rejestratory.

Rejestratory „widzą” przejazd na czerwonym świetle 

Te urządzenia polują na kierowców łamiących przepisy. Jeszcze do niedawna kierowca musiał być fizycznie złapany na wykroczeniu przez policjanta. Obecnie liczba kamer na skrzyżowaniach wciąż rośnie. Jest ich już kilkadziesiąt w całym kraju i ciągle zakłada się nowe. Za całość Centralnego Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Cały system działa na zasadzie wideodetekcji.

Kamery czujnie „wpatrują się” w skrzyżowania, aby złapać na gorącym uczynku kierowców, którzy nie stosują się do przepisów. Tym bardziej są skuteczne, że nie ma obowiązku oznakowania tych urządzeń. A przyczajone kamery robą zdjęcie pojazdu na wjeździe i przy zjeździe. Dzięki temu można stwierdzić, czy auto zatrzymało się na czerwonym, czy przejechało przez skrzyżowanie. Co prawda w Polsce to dopiero początki działania rejestratorów, ale znacznie zwiększają one bezpieczeństwo.

Urządzenia rejestrujące przejazd na czerwonym świetle zmniejszają liczbę wypadków nawet o 30% – tak wynika z badań amerykańskiego instytutu IIHS.

Przejazd na czerwonym świetle a ubezpieczenie

Przejazd na czerwonym świetle może skutkować nie tylko mandatem, ale konsekwencjami finansowymi, jeśli chodzi o ubezpieczenie. W przypadku stłuczki, kolizji, czy nawet wypadku, jeśli kierowca zignoruje czerwone światło, zawsze staje się sprawcą lub współsprawcą zdarzenia. Nawet, gdyby pod koła samochodu wtargnął nietrzeźwy pieszy. Przejazd na czerwonym świetle sprawia, że i tak z jego OC zostanie wypłacone odszkodowanie. Także w przypadku polisy AC właściciel samochodu może odczuć skutki złamania przepisów. Zazwyczaj w sytuacji spowodowania wypadku można uzyskać odszkodowanie z autocasco. Jeśli jednak kierowca przejechał na czerwonym świetle, może się zdziwić.

Ubezpieczyciel zapewne zinterpretuje tę sytuację jako rażące narażenie przepisów. Do tego często dochodzi jeszcze fakt, że kolizja nastąpiła na skutek umyślnego działania kierującego pojazdem. W tej sytuacji właściciel auta może się nawet całkowicie pożegnać z możliwością wypłaty odszkodowania z AC. Problemy może mieć też osoba, która wypożyczy samochód z wypożyczalni. W razie stłuczki przy przejeździe przez skrzyżowanie na czerwonym świetle będzie musiała ona w całości zapłacić za spowodowaną szkodę.

Czy są sytuacje, w których można przekroczyć drogę na czerwonym świetle?

Ustawa przewiduje tego rodzaju sytuacje, natomiast przedstawia je bardzo klarownie i są to wyjątkowe i szczególne momenty, w których kierujący pojazdem stosuje się do innych wytycznych, traktując je jako nadrzędne. Po pierwsze, może tak zrobić w sytuacji gdy na skrzyżowaniu znajduje się policjant kierujący ruchem  i wskazuje, w jaki sposób pojazdy powinny poruszać się po drodze.

W takiej sytuacji rola osoby kierującej ruchem jest nadrzędna nad sygnalizacją świetlną i niezależnie od tego, co wyświetla się na sygnalizatorze, mamy obowiązek zastosować się do wskazówek policjanta.

Osoba kierująca pojazdem ma również prawo przekroczenia czerwonego światła samochodem w sytuacji gdy umożliwia przejazd samochodom uprzywilejowanym poruszającym się na sygnale. Jeśli więc tworząc przejazd dla tego rodzaju pojazdu przekroczymy czerwone światło nie otrzymamy mandatu. Są to jednak wyjątkowe sytuacje i w innych kierujący pojazdem ma obowiązek zastosować się do poleceń sygnalizatora świetlnego.

Co zrobić, jeśli na skrzyżowaniu miga żółte światło?

Żółte światło migające na skrzyżowaniu oznacza, że sygnalizacja świetlna jest nieczynna i prowadzący pojazd musi się stosować do innych znaków pionowych i poziomych, a także przepisów ruchu drogowego. W takiej sytuacji należy zachować szczególną ostrożność, mając na uwadze innych uczestników ruchu drogowego w tym pieszych oraz rowerzystów.

Kiedy nie powinniśmy wjechać na skrzyżowanie nawet na zielonym świetle

Zielonego światła nie powinniśmy mijać wtedy, gdy wjazd na skrzyżowanie stanowi zagrożenie lub opuszczanie skrzyżowania byłoby niemożliwe i stworzylibyśmy zagrożenie w ruchu drogowym  narażając innych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo. W wielu miastach obecnie możemy spotkać w sygnalizację świetlną, która aktywnie działa dostosowując sygnały świetlne do aktualnego natężenia ruchu drogowego.

Jaki mandat za przejazd na czerwonym świetle 2023?

 Gdy przekroczymy czerwone światło niezgodnie z przepisami możemy otrzymać grzywnę w wysokości od 100 do 300 zł, a także dostać 2 punkty karne. Tu należy wspomnieć, że punkty karne będą i nie przedawniać się dopiero po dwóch latach, a okres rozliczeniowy liczony będzie nie od dnia wystawienia dokumentu, a od momentu zapłaty. Dodatkowo przepisy przewidują, że jeżeli kierowca miał możliwość bezpiecznie się zatrzymać i celowo nieroztropnie przekroczył oznaczenie sygnalizatora, może dostanę dostać nawet 500 zł kary i a 6 punktów karnych.

Mandat za przejazd przez tory na czerwonym świetle 2023

Przekroczenie przejazdu kolejowego pomimo zakazu ze strony sygnalizatora to jedno z najbardziej surowo traktowanych przewinień w obecnym prawie. Kierowca dopuszczający się tego rodzaju wykroczenia, może otrzymać mandat w wysokości aż 2000 zł.

Po jakim czasie przychodzi mandat za przejazd na czerwonym świetle?

Dopuszczający się tego rodzaju wykroczenia musi liczyć się w tym, że mandat może iść do niego nawet 6 miesięcy, czyli 180 dni. Tego rodzaju wydłużony czas ma dać możliwość przejrzenia fotografii z przewinienia. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle są bezwzględne. Rejestrują wszystkie wykroczenia. Nie są też w żaden sposób dodatkowo oznakowane.

PODSUMOWANIE:

  • Sygnalizacja świetlna służy kierowaniu ruchem i zapewnieniu bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu.
  • Czerwone światło oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator.
  • Przejazd na czerwonym świetle to zgodnie z a 92. § 1 Kodeksu wykroczeń wykroczenie, za które grozi mandat.
  • Najczęstszymi przyczynami wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle są brawura lub nieuwaga.
  • Za gwałtowne hamowanie na żółtym świetle stwarzające zagrożenie kierowca może otrzymać mandat w wysokości od 100 do 300 zł i 2 punkty karne.
  • Za złamanie zakazu wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle kierowcy grozi mandat w wysokości 500 zł oraz 15 punktów karnych.
  • Wykroczenie może zostać wychwycone przez policjanta lub udokumentowane przez rejestrator.
  • Przejazd na czerwonym świetle w razie kolizji odbija się także na kwestii ubezpieczenia i skutkuje tym, że kierowca staje się sprawcą zdarzenia.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

  • Sebastian pisze:

    To chyba jakieś przestarzałe informacje. A niby aktualizacja była w marcu 2023. Za przejechanie na czerwonym świetle jest 500zł i 15 punktów.

  • Abla pisze:

    Liczę się z mandatem za przejazd na migającym czerwonym na przejeździe kolejowym. Teren zabudowany, 20 m przed sygnalizatorem włącza się czerwone -hamowanie za mną jedzie człowiek który chcial mnie wyprzedzić na podwójnej ciągłej, potem na powierzchni wyłączonej z ruchu. Gdy zahamuje może nie wyhamować i wepchnąć mnie na tory – nie wiadomo czy wybuchną poduszki. Oczywiście była próba hamowania jednak po szybkiej analizie odpuściłem. Po analizie nagrania miałem niecałe 20 m droga hamowania przy dobrych warunkach z 50 km to 15 m. Tak przejechałem jednak jest to karanie niesprawiedliwe czasem. Sygnalizatory automatyczne działają za szybko i mandaty powinny być weryfikowane w zależności od przypadku. Gdybym jechał szybciej wówczas zdążyłabym przed czerwonym.

Zmiany w ITDKomunikacyjne

Zmiany w ITD

Ostatnie decyzje Rady Ministrów dotyczące Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) zapowiadają gruntowną przebudowę tej instytucji. Projekt…
🕐 przeczytasz w 4 minut
Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej