Zacznijmy od najważniejszego pytania, a mianowicie: czym jest raport TÜV 2024? Raport to zbiór informacji, dotyczących awaryjności samochodów, który opisuje ich wartość techniczną, jak również częstotliwość występowania usterek w konkretnych modelach.
Raport powstaje co roku na podstawie okresowych badań technicznych pojazdów. Powstaje on już 1973 roku. Jest to niemiecki raport i dane, które się pojawiają w zestawieniu, dotyczą okresowych badań technicznych wykonywanych na terenie Niemiec. TÜV to skrót od Technischer Überwachungsverein. Raport TÜV 2024 obejmuje informacje dotyczące aut 2- i 3- letnich, 4- i 5-letnich, 6- i 7-letnich, 8- i 9-letnich a także 10- i 11-letnich. Po raz pierwszy stworzono także kategorię dla aut w wieku 12-13 lat. Starsze pojazdy nie są badane.
Z tego artykułu dowiesz się...
Raport awaryjności TÜV – podstawowe informacje
Aktualny raport TÜV 2024 obejmuje okres od lipca 2022 roku do czerwca 2023 roku. Badaniu zostały poddane auta aż 10,5 miliona razy oceniono 221 różnych modeli pojazdów. Tak jak wspomnieliśmy powyżej są one podzielone na pięć grup ze względu na wiek samochodów. Co bardzo istotne tylko 15.000 aut spośród testowanych i sprawdzonych pojazdów w ogóle nie przeszło przeglądu technicznego i zostało uznane za niebezpieczne lub posiadające poważne wady.
Czytaj także: Najtańsze nowe samochody
Raport TÜV 2024 wskazuje też, że starsze, bardziej wyeksploatowane auta wiązały się w naturalny sposób z większą liczbą usterek. Wśród aut od 2 do 3 lat badania technicznego nie przeszło 5,7% samochodów i wraz z wiekiem procent aut, które mnie przechodziły badania, wzrasta. Co za tym idzie auta od 12 lat do maksymalnie 13 lat nie otrzymywały pozytywnego wyniku kontroli w 28,9%.
Z niemieckiego rynku z powodu nie przejścia badań technicznych wycofanych zostało około 10 000 samochodów. Na terenie Niemiec zgodnie z Federalnym Urzędem Transportu Samochodowego średni wiek pojazdu to 9,8 lat.
Raport TÜV 2024 – najmniej awaryjne samochody
- Grupa wiekowa 2-3 lata Volkswagen Golf Sportsvan wskaźnik znaczących wad: 2,0%
- Grupa wiekowa 4-5 lat: Volkswagen Golf Sportsvan/Volkswagen T-Roc wskaźnik znaczących wad: 4,2%
- Grupa wiekowa 6-7 lat: Mazda CX-3 wskaźnik znaczących wad: 6,5%
- Grupa wiekowa 8-9 lat: Mercedes Klasy B wskaźnik znaczących wad: 10,5%
- Grupa wiekowa 10-11 lat: Audi TT wskaźnik znaczących wad: 12,3%
- Grupa wiekowa 12-13 lat: Audi TT wskaźnik znaczących wad: 15,0%
Raport TÜV 2024 – najbardziej awaryjne samochody w każdej z kategorii:
- Grupa wiekowa 2-3 lata: Tesla model 3 wskaźnik znaczących wad: 14,7%
- Grupa wiekowa 4-5 lat: BMW X5/X6 wskaźnik znaczących wad: 17,6%
- Grupa wiekowa 6-7 lat: Dacia Dokker wskaźnik znaczących wad: 25,9%
- Grupa wiekowa 8-9 lat: Dacia Dokker wskaźnik znaczących wad: 33,1%
- Grupa wiekowa 10-11 lat: Renault Twingo wskaźnik znaczących wad: 36,2%
- Grupa wiekowa 12-13 lat: Dacia Logan wskaźnik znaczących wad: 40,9%
Rankingi w grupach wiekowych – raport TÜV 2024 pełna lista
Zwycięskie modele – najmniej awaryjne auta – raport TÜV 2024
2- i 3-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Volkswagen Golf Sportsvan | 2,0% |
2 | Audi Q2 | 2,1% |
3 | Audi TT | 2,5% |
4 | Mercedes-Benz B Klasa | 2,6% |
5 | Mercedes-Benz GLC | 2,6% |
4- i 5-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Volkswagen Golf Sportsvan | 4,2% |
2 | Volkswagen T-Roc | 4,2% |
3 | Volkswagen T-Cross | 4,6% |
4 | Audi A6/A7 | 4,7% |
5 | Audi Q2 | 4,9% |
6- i 7-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Mazda CX-3 | 6,5% |
2 | Audi TT | 7,2% |
3 | Volkswagen Golf Sportsvan | 7,3% |
4 | Suzuki SX4 | 7,7% |
5 | Mercedes-Benz B Klasa | 7,8% |
8- i 9-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Mercedes-Benz B Klasa | 10,5% |
2 | Suzuki SX4 | 10,8% |
3 | Volkswagen Golf Sportsvan | 10,9% |
4 | Mercedes-Benz A Klasa | 11,4% |
5 | Audi Q5 | 12,0% |
10- i 11-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Audi TT | 12,3% |
2 | Mercedes-Benz B Klasa | 14,6% |
3 | Volkswagen Touareg | 15,6% |
4 | Honda Jazz | 16,2% |
5 | Mercedes-Benz GLE | 16,2% |
12- i 13-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Audi TT | 15,0% |
2 | Volkswagen Golf Plus | 20,7% |
3 | Toyota RAV4 | 21,3% |
4 | BMW X1 | 21,4% |
5 | Volvo XC60 | 22,5% |
Najsłabsze modele dla poszczególnych kategorii wiekowych – raport TÜV 2024
2- i 3-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Tesla Model 3 | 14,7% |
2 | Dacia Logan | 11,4% |
3 | Seat Alhambra | 10,3% |
4 | Opel Crossland | 10,2% |
5 | Dacia Dokker | 10,2% |
4- i 5-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | BMW X5/X6 | 17,9% |
2 | Volkswagen Sharan | 17,7% |
3 | BMW Serii 2 | 17,6% |
4 | Seat Alhambra | 17,3% |
5 | Dacia Dokker | 16,5% |
6- i 7-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Dacia Dokker | 25,9% |
2 | BMW Serii 5/6 | 24,8% |
3 | Dacia Duster | 24,6% |
4 | Dacia Logan | 22,4% |
5 | Ford Ka | 21,8% |
8- i 9-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Dacia Dokker | 33,1% |
2 | Fiat Punto | 29,6% |
3 | Dacia Logan | 29,4% |
4 | Dacia Duster | 27,4% |
5 | Renault Megane | 27,3% |
10- i 11-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Renault Twingo | 36,2% |
2 | Dacia Logan | 35,5% |
3 | Renault Clio | 34,6% |
4 | Fiat Punto | 34,2% |
5 | Fiat Panda | 34,2% |
12- i 13-letnie auta
miejsce | model | wskaźnik znaczących wad |
1 | Dacia Logan | 40,9% |
2 | Renault Twingo | 39,9% |
3 | Nissan Qashqai | 38,8% |
4 | Renault Clio | 38,6% |
5 | Dacia Sandero | 38,5% |
Jeśli i dla Ciebie najważniejsze jest to, żeby znaleźć auto, które jest najmniej awaryjne, to warto również przejrzeć raport TÜV 2024. Warto zwrócić uwagę nie tylko na czynniki awaryjności, które pokazane są w tym raporcie, ale również na to, w jaki sposób będziemy eksploatować auto, ile będzie kosztowało obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne, czy części zamienne do pojazdu są tanie i będzie po prostu, czy stać nas na korzystanie z samochodu, o którym marzymy.
Wszystkie te czynniki dopiero razem wzięte pod uwagę, stanowić mogą faktyczne cenne informacje, które pomogą nam podjąć decyzję o wyborze konkretnego modelu samochodu.
Niemiecki raport awaryjności TUV 2024
Naturalnie nie wszystkie modele dostępne na rynku, znajdują się w raporcie. W czołówce w kategoriach wiekowych mamy przede wszystkim auta pochodzenia niemieckiego, jak również te, które wywodzą się z Japonii. Warto zwrócić uwagę na dość wysokie miejsca Mercedesów i słabe wyniki dla Dacii Logan, Fiata Pandy oraz Renault Kangoo.
Oczywiście, zawsze należy wyrobić sobie opinie o danym pojeździe niezależnie, ponieważ mimo wysokiej pozycji w rankingu może okazać się, że właśnie nasz egzemplarz jest felerny albo też bardzo dobrze wykonany i nie będzie się sprawował tak, jak średnio wykazują wyniki niemieckich badań. W Niemczech badaniami pojazdów zajmuje się kilka instytucji. To właśnie z nich pochodzą dane, które analizowane są w raporcie. Do tych instytucji należy Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego, które w większości bada pojazdy poruszające się po niemieckich drogach. Kolejną instytucją, która sprawdza stan techniczny pojazdów jest Niemieckie Stowarzyszenie Pojazdów i ostatnią uprawnioną do tego instytucją jest Towarzystwo Nadzoru Technicznego.
Teoretycznie są również inne podmioty, które są uprawnione do badania pojazdów, ale udział procentowy badanych przez nich pojazdów jest niewielki. Niezależnie od tego, która z instytucji podjęła się badania pojazdu, zakres sprawdzonych elementów pojazdu w każdej z instytucji jest dokładnie taki sam. Dzięki temu można obiektywnie i niezależnie określić, czy pojazd nadaje się do ruchu po niemieckich drogach. Sytuacja zatem kształtuje się dokładnie w taki sam sposób, w jaki stacja kontroli pojazdów sprawdza polskie samochody. Również w Polsce bez pieczątki ze stacji diagnostycznej i nie mamy prawa poruszać się legalnie po drogach.
Ważne jest również, aby podkreślić, że w zestawieniu znajdują się wyłącznie te modele, które przeszły badanie techniczne w liczbie przynajmniej 10 000 egzemplarze.
Oznacza to, że auta nawet te, które mają 10 lub 11 lat, czyli powinny znaleźć się w zestawieniu, ale w większości nie przechodzą badań technicznych i łączna liczba pojazdów z danego modelu nie przekracza 10 000 z wynikiem pozytywnym, nie znajdą się w zestawieniu pełnym raportu TÜV 2024. W raporcie nie znajdziemy również tych pojazdów, które dostępne są w innych krajach niż Niemcy. Realnie więc w zestawianiu są tylko te pojazdy, które cieszą się popularnością u naszych zachodnich sąsiadów.
PODSUMOWANIE:
- Niemiecki raport TÜV powstaje od 1973 roku.
- Raportów dotyczy awaryjności samochodów i częstotliwości występowania usterek w konkretnych modelach pojazdów.
- Co roku raport obejmuje informacje dotyczące pięciu kategorii wiekowych: aut 2- i 3-letnich, samochodów 4- i 5-letnich, 6- i 7-letnich, 8- i 9-letnich, 10- i 11-letnich oraz 12- i 13-letnich.
- Auta, który wiek przekracza 13 lat nie są ujęte w raporcie.
- W raporcie u niemieckich sąsiadów nie znajdziemy również informacji dotyczących mniej popularnych modeli, a także tych, które nie są dostępne w sprzedaży na terenie Niemiec.
- Do najmniej awaryjnych modeli, zgodnie z niemieckim raportem, w kategorii 2 i 3 lata należą: Mercedes GLC, Mercedes B klasa i Volkswagen T-roc.
- Badaniu zostało poddanych 10,5 miliona pojazdów i oceniono 221 różnych modeli pojazdów.
- W raporcie TÜV 2022 badaniem zostały objęte samochody od lipca 2022 roku do czerwca 2023 roku.
- Zgodnie z raportem TÜV 17,9 % testowanych i sprawdzonych pojazdów na terenie Niemiec w ogóle nie przeszło przeglądu technicznego, a zatem zostały niedopuszczone do ruchu i uznane za takie, które posiadają poważne wady.
Przeczytaj więcej na temat: eksploatacja samochodu
Napęd AWD
Napęd AWD
Napęd RWD
Napęd RWD
Napęd FWD
Napęd FWD
Które auta mogą jeździć na E10?
Które auta mogą jeździć na E10?
Samochody hybrydowe mHEV, HEV i PHEV
Samochody hybrydowe mHEV, HEV i PHEV
Benzyna E10 zastępuje Pb95
Benzyna E10 zastępuje Pb95
Podatek ekologiczny od samochodu
Podatek ekologiczny od samochodu