Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 10.01.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut.
4.5/5 - (2 votes)

Mimo rosnących cen gaz wciąż jest dość opłacalnym paliwem. Fabryczna instalacja LPG to jednak dość rzadki widok w samochodach – wielu kierowców decyduje się zatem na montaż we własnym zakresie. Warto jednak mieć na uwadze, że niektóre jednostki napędowe mogą mieć problemy z LPG. Jaki silnik do gazu będzie odpowiedni? O czym warto pamiętać i jak wyglądają kwestie takie jak ubezpieczenie auta z LPG?

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Instalacja LPG – co musisz o niej wiedzieć?

Montaż instalacji LPG w samochodzie to od lat dość popularne rozwiązanie – według danych CEPiK na terenie Polski zarejestrowanych jest około 2,7 miliona aut na gaz. Głównym powodem takiej decyzji jest zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdu. Choć średnia cena litra gazu wzrasta, wciąż kosztuje on mniej niż taka sama ilość benzyny. Należy jednak mieć na uwadze, że spalanie na 100 kilometrów jest wyższe w przypadku LPG – mimo tego całkowity koszt trasy często jest niższy.

Zanim odpowiemy na pytanie, jaki silnik do gazu wybrać, warto przyjrzeć się kilku najważniejszym zagadnieniom związanym z tym tematem. Co ciekawe, Polacy bardzo często decydują się na ten rodzaj paliwa.

Według informacji podawanych przez Polską Organizację Gazu Płynnego jesteśmy na czwartym miejscu na świecie pod względem wykorzystywania LPG w transporcie. Przed nami w tym zestawieniu są jedynie Turcja, Rosja oraz Korea Południowa.

Ile kosztuje instalacja LPG?

Koszt założenia instalacji LPG zależy od wielu czynników. Pierwszy z nich to wybór konkretnej generacji gazowego systemu zasilania, które ewoluowały wraz z silnikami spalinowymi. Każda z nich nieco różni się pod względem działania i złożoności, co bezpośrednio wpływa na cenę montażu.

W przypadku pierwszych dwóch generacji całkowity koszt wynosi zazwyczaj pomiędzy 1 500 a 2 500 złotych. Trzecia generacja jest spotykana najrzadziej; cena za montaż może być nieco wyższa niż w przypadku instalacji generacji I oraz II. Największą popularnością cieszy się gaz sekwencyjny, czyli generacja czwarta – za taką instalację zapłacimy najczęściej 2–4 tysiące złotych. Najnowsza, piąta generacja, to zazwyczaj wydatek przekraczający 5 tysięcy.

Dokładne ceny mogą różnić się w zależności od wielu czynników. Spore znaczenie ma tutaj rodzaj silnika – więcej zapłacimy na przykład w przypadku jednostki 8-cylindrowej niż 6-cylindrowej.

Do tego dochodzi moc silnika, a także sam wybór warsztatu: w większych miastach zazwyczaj zapłacimy więcej. Nie warto jednak szukać oszczędności za wszelką cenę – jeśli chcemy zamontować instalację LPG, najlepiej udać się do sprawdzonego warsztatu samochodowego. Odpowiednie części oraz dokładna instalacja znacznie ograniczą ryzyko wystąpienia kosztownych problemów w przyszłości.

Jaki silnik do gazu? Czy warto wybrać LPG?

Aż 14% samochodów w Polsce wykorzystuje gaz do zasilania silnika. Oszczędności to nie jedyny powód – LPG ma również inne zalety, jednak należy pamiętać także o wadach takiego rozwiązania. Zanim dowiesz się, jaki silnik do gazu wybrać, warto poznać największe plusy i minusy instalacji LPG.

Niższe wydatki na paliwo

To w zasadzie najważniejsza korzyść płynąca z montażu instalacji LPG. Litr gazu przez długi czas kosztował ponad dwukrotnie mniej niż litr benzyny lub oleju napędowego. Obecnie różnica pomiędzy tymi typami paliw się zmniejszyła, jednak kierowcy aut na gaz wciąż mogą liczyć na pewne oszczędności. Należy przy tym mieć na uwadze wyższe spalanie ze względu na fakt, że LPG cechuje się niższą kalorycznością niż benzyna. Aby obliczyć dokładny zysk, potrzebne będą zatem informacje o cenach poszczególnych paliw oraz spalania w przypadku konkretnego silnika.

Opłacalność zależy również od naszego sposobu eksploatacji samochodu. W większości instalacji LPG rozruch jest możliwy tylko z użyciem benzyny, a silnik zaczyna korzystać z gazu dopiero po tym, jak temperatura płynu chłodniczego osiągnie odpowiednią wysokość.

Jeśli jeździmy zatem głównie w długie trasy, gaz może zwrócić się znacznie szybciej niż w przypadku krótkich kursów.

Możliwość korzystania z dwóch rodzajów paliwa

Jazda na rezerwie potrafi być stresująca. Gdy jednak korzystamy z LPG, mamy do dyspozycji dwa różne rodzaje paliwa: gaz i benzynę. W momencie, gdy zbiornik LPG będzie już pusty, auto będzie napędzane benzyną – w efekcie zasięg samochodu staje się znacznie większy.

LPG to także ekologia

Ochrona środowiska to temat, który towarzyszy nam na każdym kroku. Gaz jest o wiele bardziej przyjazny dla otoczenia – spaliny zawierają minimalne ilości siarki i znacznie mniej dwutlenku węgla oraz innych gazów cieplarnianych. Jeżdżąc samochodem napędzanym przez LPG, możemy znacząco zredukować powstawanie smogu i innych zanieczyszczeń.

Minusy instalacji LPG

Choć gaz w samochodzie ma wiele zalet, nie jest to rozwiązanie pozbawione wad. Do najważniejszych minusów można zaliczyć:

  • zmniejszenie pojemności bagażnika – zazwyczaj butla z gazem jest umieszczana w miejscu koła zapasowego,
  • cena instalacji może być dość wysoka, zwłaszcza w przypadku złożonych, nowoczesnych konstrukcji,
  • posiadacze samochodów na gaz muszą liczyć się z ograniczeniami wjazdu do parkingów podziemnych,
  • przegląd pojazdu z LPG wymaga dodatkowej opłaty za badanie instalacji gazowej w wysokości 63 zł.

Jaki silnik do gazu wybrać? Przykładowe propozycje

Każdy model samochodu jest produkowany w różnych wersjach silnikowych. Niektórzy producenci decydują się na rozwiązania takie jak fabryczna instalacja LPG, jednak w większości modeli taka opcja nie jest dostępna. Warto zatem dowiedzieć się, które warianty danego auta będą najlepiej współgrać z instalacją gazową.

Należy pamiętać także, że w przypadku montażu LPG w nowym aucie możemy stracić gwarancję, a sam proces może być bardziej skomplikowany i kosztowny niż przy starszych konstrukcjach. Jaki silnik do gazu będzie odpowiedni? Oto główne cechy, które powinna spełniać jednostka napędowa dostosowana do LPG:

  • pośredni wtrysk benzyny,
  • odporność głowicy na wysokie temperatury.

Obydwa czynniki mają związek z nagrzewaniem się silnika podczas korzystania z gazu. Przedstawiamy kilka popularnych modeli i przykładowe jednostki napędowe, które zapewnią oszczędności i komfortową, bezawaryjną jazdę po montażu instalacji LPG.

Jaki silnik do gazu – BMW seria 1

Oznaczenie silnika Moc
N43 116i 122 KM
N46N 118i 143 KM
N52N 125i 218 KM

Jaki silnik do gazu – Opel Astra

Oznaczenie silnika Moc
Z18XE 125 KM
Z14XEP 90 KM
1.6 Twinport ECOTEC 105 KM

Jaki silnik do gazu – Opel Insignia

Oznaczenie silnika Moc
1.4 Turbo 140 KM
1.6 ECOTEC Turbo 180 KM
2.0 ECOTEC Turbo 220 KM

Jaki silnik do gazu – Citroën C5

Oznaczenie silnika Moc
1.8 16V 117 KM
2.0 16V 140 KM
3,0 V6 207 KM

Jaki silnik do gazu – Mercedes W204

Oznaczenie silnika Moc
C200 Kompressor 1.8 184 KM
C230 2.5 204 KM
C63 AMG 6.3 457 KM

Jaki silnik do gazu – Audi A6 C6

Oznaczenie silnika Moc
2.0 TFSI 170 KM
2.4 V6 177 KM
4.2 335 KM

Jaki silnik do gazu – BMW e90

Oznaczenie silnika Moc
N46 318i 113 KM
N46 320i 129 KM

Ubezpieczenie auta z LPG – ile to kosztuje?

Choć gaz jest o wiele tańszy od innych rodzajów paliw, właściciele samochodów z taką instalacją będą musieli wydać trochę więcej na ubezpieczenie samochodu. Jak prezentowały się ceny polis OC w 2021? Według informacji podawanych przez ubezpieczycieli średnia opłata za ubezpieczenie auta z instalacją gazową wyniosła w I kwartale ubiegłego roku 644 złote. To o 15 złotych więcej niż w przypadku samochodów z silnikiem Diesla i 48 złotych więcej niż dla pojazdów napędzanych wyłącznie benzyną.

Dlaczego właściciele pojazdów z LPG płacą więcej za ubezpieczenie?

Towarzystwa ubezpieczeniowe, ustalając cenę polisy, biorą pod uwagę wiele czynników. Chodzi przede wszystkim o wiek kierowcy, jego doświadczenie w prowadzeniu pojazdów, historię wypadków, ale także rocznik samochodu, pojemność silnika oraz rodzaj paliwa. Zazwyczaj instalację LPG montują kierowcy, którzy chcą zaoszczędzić na eksploatacji pojazdu. Często wiąże się to także z dłuższymi trasami, jednak to nie jedyny czynnik. Warto mieć na uwadze, że montaż instalacji gazowej może potencjalnie wiązać się ze zwiększoną awaryjnością – zwłaszcza gdy został przeprowadzony w nieodpowiedni sposób.

PODSUMOWANIE:

  • Instalacja LPG cieszy się niesłabnącą popularnością w Polsce – autami na gaz jeździ niemal 15% kierowców nad Wisłą.
  • Koszt montażu instalacji LPG zależy od wielu czynników: rodzaju silnika, generacji instalacji oraz wybranego warsztatu.
  • Instalacja LPG to szereg korzyści – między innymi niższe koszty eksploatacji auta oraz mniejsza emisja spalin.
  • Nie każdy silnik nadaje się do montażu gazu. Warto dowiedzieć się, jaka wersja danego modelu samochodu będzie odpowiednia.
  • Ubezpieczenie auta z LPG wiąże się z wyższymi kosztami, podobnie jak przegląd.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej