Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 18.03.2025 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
5/5 - (1 vote)

Nadwozie roadster to bardzo bliski krewny kabrioleta. Oba te rodzaje pojazdów cechuje możliwość złożenia dachu i tym samym otworzenia kabiny pasażerskiej. Jednak występuje pomiędzy nimi kilka znaczących różnic. Jak wyglądają roadstery i w czyim garażu sprawdzą się one najlepiej? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Co to jest roadster?

Roadster to rodzaj nadwozia samochodu osobowego. Jest on odmianą pojazdu cabrio, jednak można wskazać pomiędzy nimi kilka znaczących różnić. Pierwotnie słowem „roadster” określano usportowione pojazdy z mocniejszymi silnikami, które są pozbawione dachu. Roadstery oraz kabriolety są bezpośrednimi następcami runaboutów, których wygląd nie ma już nic wspólnego z nowoczesnymi samochodami.

Czytaj także: Rodzaje nadwozia

Obecnie termin ten używany jest jako nazwa pojazdu o sportowym charakterze, który wyposażony jest jedynie w dwa miejsca dla pasażerów. O innych cechach charakterystycznych nadwozia roadster oraz różnicach pomiędzy nim a kabrioletem opowiemy w dalszej części artykułu.

Jak wygląda nadwozie typu roadster?

Jak już wspomnieliśmy, roadster jest nadwoziem bardzo podobnym do kabrioletu. Oba te rodzaje pojazdów łączy możliwość złożenia dachu i otworzenia tym samym kabiny pasażerskiej. Jednak już tutaj pojawiają się pierwsze różnice. Niektóre kabriolety wyposażone są w elektryczne siłowniki, które są odpowiedzialne za rozłożenie dachu, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba. Tego typu dach stanowi integralną część pojazdu i nie jest możliwe jego oddzielenie od karoserii.

Współczesny roadster natomiast cechuje się tym, że zadaszenie można całkowicie usunąć, ponieważ nie jest ono na stałe przymocowane do auta.

Kolejną cechą samochodu roadster jest liczba miejsc – tego typu pojazd ma ich zawsze dwa. Większa liczba siedzeń jest domeną kabrioletów, które jednak występują w bardziej kompaktowych, dwuosobowych wersjach.

Nadwozie roadster jest zwykle wyposażone w napęd na tylną oś. Zatem dwuosobowy samochód z otwartą kabiną, ale z napędem na przód lub 4×4, będzie kabrioletem. To ważna cecha, dzięki której możemy odróżnić te dwa rodzaje pojazdów.

Ile kosztuje roadster?

Roadstery nie należą do najpopularniejszych modeli pojazdów. Wiąże się to nie tylko z ich charakterystyką, lecz także z faktem, że wiele marek nie decyduje się na produkcję tego rodzaju nadwozia. Zatem ceny rynkowe pojazdów typu roadster mogą być nieco wyższe niż w przypadku popularnych hatchbacków lub sedanów.

Ceny nowych roadsterów mogą być naprawdę wysokie.

Tesla – marka produkująca jedynie samochody z napędem elektrycznym – wypuściła model z nadwoziem roadster. Jednak jego cena może przyprawić o zawrót głowy. Aby taki pojazd zagościł na stałe w naszym garażu, musimy zapłacić około 800 tys. złotych.

Wiele pojazdów trafia do Polski z Europy Zachodniej. Zatem wymarzonego roadstera można poszukiwać również na rynku wtórnym. Jednak jak wspomnieliśmy wcześniej, wybór tego typu pojazdów nie jest tak duży, jak w przypadku popularniejszych rodzajów nadwozia. Zakres cen jest naprawdę zróżnicowany, zaczynają się one bowiem od około 15 tys. złotych, a najwyższe sięgają ponad 250 tys. Złotych.

Decydując się na zakup pojazdu używanego, warto zwrócić szczególną uwagę na jego stan techniczny. Za niską ceną pojazdu może skrywać się wiele usterek, których usunięcie będzie słono kosztować nowego właściciela.

W ekstremalnych sytuacjach koszt serwisowania takiego auta może wielokrotnie przewyższyć jego wartość.

Mazda MX-5
Klasyczny roadster ceniony za doskonałe prowadzenie i lekkość konstrukcji. Wersja z silnikiem 1.5 Skyactiv-G Prime-Line o mocy 132 KM kosztuje od 140 900 zł.

MG Cyberster

Nowoczesny, elektryczny roadster z podnoszonymi do góry drzwiami. Dostępny w dwóch wersjach:

  • 340 KM z napędem na tył – od 277 900 zł.
  • 510 KM z napędem na wszystkie koła – od 299 900 zł.
Porsche 718 Boxster

Luksusowy roadster oferujący sportowe osiągi i precyzyjne prowadzenie. Podstawowy model z silnikiem 2.0 o mocy 300 KM kosztuje od około 271 200 zł.

BMW Z4

Elegancki roadster łączący komfort z dynamicznymi osiągami. Ceny zaczynają się od około 200 000 zł, w zależności od wersji silnikowej i wyposażenia.

Mercedes-Benz SL

Ikoniczny roadster oferujący luksus i zaawansowane technologie. Ceny zaczynają się od około 400 000 zł, w zależności od wybranej wersji.

Warto zwrócić uwagę, że ceny mogą różnić się w zależności od wybranej wersji wyposażenia, opcji dodatkowych oraz aktualnych promocji w salonach dealerskich. Przed podjęciem decyzji o zakupie warto skontaktować się z autoryzowanym dealerem w celu uzyskania aktualnych informacji.

Dla kogo przeznaczony jest roadster?

Roadster nie jest nadwoziem cieszącym się dużą popularnością. Przez swoją charakterystyczną budowę często kojarzy się z samochodem przeznaczonym raczej do sportowych wyzwań niż do codziennej jazdy po mieście. Co prawda, nie oferuje on swoim użytkownikom zbyt wiele przestrzeni dla pasażerów oraz bagażu, ale mimo to świetnie sprawdzi się jako pojazd dla jednej osoby lub pary.

Roadstery zachęcają potencjalnych nabywców możliwością rozłożenia dachu. Jazda tego typu pojazdem to spełnienie marzeń wielu osób. W cieplejszym klimacie, który panuje np. na południu Europy, urokami roadsterów można cieszyć się zdecydowanie częściej, ale nawet w naszych warunkach sprawdzają się one doskonale.

Są one chętnie angażowane do sesji fotograficznych lub wypożyczane na wyjątkowe wydarzenia.

Należy jednak wspomnieć, że rozmiar, który prezentuje nadwozie roadster, nie każdemu przypadnie do gustu. Takim samochodem mogą podróżować maksymalnie dwie osoby, więc raczej nie sprawdzi się ono w roli pojazdu rodzinnego.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Napęd AWD
Napęd AWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd AWD (All-Wheel Drive), czyli napęd na wszystkie koła, to technologia, która zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów napędu na jedną oś (FWD – na przednią oś, RWD – na tylną oś), napęd AWD rozdziela moc na wszystkie...
Czytaj dalej
napęd RWD
Napęd RWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd RWD (Rear-Wheel Drive), czyli napęd na tylne koła, to rozwiązanie, w którym moc silnika jest przekazywana na tylne koła pojazdu. W odróżnieniu od napędu na przednie koła, w RWD to tylna oś odpowiada za napędzanie samochodu, podczas gdy przednie koła pełnią głównie funkcję ki...
Czytaj dalej