Katarzyna Matusiak
Katarzyna Matusiak
Aktualizowano: 21.02.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
5/5 - (1 vote)

Silnik 1.9 TDI to kultowa jednostka napędowa, która została wprowadzona na rynek przez niemiecki koncern Volkswagen i umieszczana była w wielu modelach produkowanych pod tą marką. Na przestrzeni lat zaskarbiła sobie serca miłośników motoryzacji i mimo swojego wieku jest wciąż chętnie wybierana. Jakie zalety ma jednostka napędowa 1.9 TDI i co jeszcze warto o niej wiedzieć?

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Czy silnik 1.9 TDI jest dobry?

Silnik 1.9 TDI nie należy do najnowszych jednostek napędowych dostępnych na rynku. Do masowej produkcji trafił on na początku lat 90. XX wieku, zatem obecnie ma ponad 30 lat. Swoją popularność zdobywał stopniowo, głównie dzięki zadowalającym osiągom i przy jednoczesnym niskim spalaniu. Znaleźć możemy go pod maską takich pojazdów jak:

  • Audi 80,
  • Audi A3,
  • Seat Toledo,
  • Seat Cordoba,
  • Seat Ibiza,
  • Seat Leon,
  • Skoda Octavia,
  • Skoda Superb,
  • Skoda Fabia,
  • Volkswagen Golf,
  • Volkswagen Passat,
  • Volkswagen Sharan,
  • Volkswagen Polo.

Jak widać, znalezienie pojazdu zaopatrzonego w silnik 1.9 TDI nie stanowi większego wyzwania. Świadczy to o tym, że cechuje się on na tyle dobrymi właściwościami, że wiele osób chętnie sięgało po modele wyposażone właśnie w ten rodzaj jednostki napędowej.

Czytaj także:

Silnik 1.6 HDI

Silnik 1.8 Turbo

Silnik V8

Swój sukces zawdzięcza szczególnie zastosowaniu bezpośredniego wtrysku paliwa oraz dwustopniowych wtryskiwaczy.

Znacząco wpłynęło to na poprawienie jego trwałości oraz na aspekty ekonomiczne, związane z niskim średnim spalaniem.

Które silniki 1.9 TDI są wadliwe?

W grupie silników 1.9 TDI znajduje się kilka różnych jednostek napędowych, różniących się m.in. budową oraz dodatkowym osprzętem. Wraz ze zwiększającą się liczbą zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, wzrasta liczba miejsc, w których mogą wystąpić potencjalne usterki.

W myśl tej zasady niektóre silniki 1.9 TDI cechowały się nieco większą awaryjnością w porównaniu z modelami o mniej skomplikowanej budowie.

Rok 1998 przyniósł modernizację silnika 1.9 TDI. Zmiany dotyczyły układu wtryskiwaczy, który został wyposażony w nową pompę wtryskową z dyszą. To rozwiązanie przyczyniło się do bezpośredniego obniżenia średniego poboru paliwa oraz zwiększenia mocy silnika, ponieważ pompowtryski były w stanie dostarczyć do cylindrów paliwo pod większym ciśnieniem, niż miało to miejsce w starszych silnikach TDI.

Jednak wiązało się to także z pewnymi wadami. Udoskonalone jednostki TDI wymagały zastosowania większej liczby dodatkowego osprzętu, takiego jak sprężarka o zmiennej geometrii czy koła dwumasowe. Dodatkowa elektronika zaczęła z czasem przysparzać problemów, a pojazdy wyposażone w te wszystkie dodatki coraz częściej musiały odwiedzać mechaników samochodowych.

Miano niezawodnego zyskał silnik 1.9 TDI 110 KM, a jego nieco słabszy odpowiednik silnik 1.9 TDI 90 KM pomimo ogromnej popularności należy uznać za nieco bardziej awaryjny.

Czy wszystkie silniki Bxe są wadliwe?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, rodzina silników 1.9 TDI jest naprawdę spora i tak naprawdę wiele osób nie jest w stanie odróżnić od siebie poszczególnych wersji 1.9 TDI. Oznaczenia zastosowane do rozróżnienia poszczególnych modeli mają zazwyczaj formę trzyliterowych skrótów, które spamiętać mogą jedynie zapaleni pasjonaci lub osoby mające niezwykle duże doświadczenie w pracy z tą jednostką napędową.

Jedną z takich wersji jest odmiana BXE. W porównaniu z innymi silnikami TDI cechuje się ona zwiększoną awaryjnością, a problemy dotyczą zazwyczaj wycierania się panewek korbowodowych. Ten silnik TDI znajdziemy w wielu modelach Skody, Volkswagena, Seata i Audi. Nie wszystkie z nich możemy określić mianem wadliwych, ale nie ulega wątpliwości, że mogą przysporzyć one sporych problemów.

Ich przyczyny upatruje się w źle pobranym materiale, z którego wykonane są wspomniane wcześniej panewki. Kolejnym aspektem, który może mieć bezpośredni wpływ na ich żywotność, jest niedostateczne smarowanie wynikające np. z problemów z utrzymaniem odpowiedniego ciśnienia oleju.

Wycierające się panewki mogą doprowadzić do tragicznych w skutkach konsekwencji.

Jeśli nie zauważymy problemu wystarczająco wcześnie, może dojść do pęknięcia korbowodu i powstania dziury w bloku silnika. Po takiej usterce pozostaje nam albo wymienić całą jednostkę napędową, albo przeprowadzić w niej kapitalny remont. Oba rozwiązania należą do kosztownych i mogą wyłączyć pojazd z użytkowania na dłuższy czas.

Najczęstsze usterki silnika 1.9 TDI

Silnik TDI należy do tych bardziej wytrzymałych. Przy odpowiednim serwisowaniu i regularnej wymianie płynów eksploatacyjnych jest w stanie służyć swojemu właścicielowi przez wiele lat. Wiele problemów wynika z zaniedbania kierowcy, zatem z łatwością można ich uniknąć.

Pierwszą usterką, która w tego rodzaju silnikach występuje dosyć często, jest pęknięcie paska rozrządu. Zastosowany układ wtryskiwaczy wymusza na tym elemencie intensywną pracę. Paliwo dostarczane jest do silnika pod bardzo dużym ciśnieniem, co wymaga intensywnej pracy pompowtrysków.

Tłoki wtryskiwaczy są napędzane właśnie przez pasek rozrządu, który poddawany jest znacznym obciążeniom mechanicznym. Pękający pasek może wyrządzić pod maską wiele szkód, ale jego regularna wymiana może im skutecznie zapobiec.

Kolejnym ważnym aspektem jest regularna wymiana płynów eksploatacyjnych, a w szczególności oleju silnikowego. Silnik 1.9 TDI, podobnie jak wiele jednostek napędowych, lubi „zjadać” spore jego ilości. Może to prowadzić do problemów ze smarowaniem i uszkodzenia elementów mechanicznych motoru.

Usterka ta szczególnie często dotyczy wspomnianej wcześniej odmiany BXE.

Ile wytrzyma silnik 1.9 TDI 105 KM?

Silnik TDI uznawany jest za jeden z najbardziej wytrzymałych. Odpowiednio zaopiekowany jest w stanie pokonywać setki tysięcy kilometrów, a niektórzy porównują go nawet ze słynącymi z niezawodności silnikami Mercedesa, które montowane były np. w modelu W124.

Dotyczy to jednak starszych silników, które nie były wyposażone w tak duże ilości elektroniki oraz dodatkowy osprzęt zwiększający ich moc. Bez problemu osiągały one przebiegi wyższe niż 500 tys. kilometrów.

Silnik 1.9 TDI nowszej generacji jest zdecydowanie bardziej awaryjny, a co za tym idzie, również mniej wytrzymały. Problemy te nie ominęły np. stosunkowo młodej wersji silnika VW 1.9 TDI o mocy 105 KM. Koła dwumasowe wymagały pierwszych prac serwisowych lub wymiany już po przejechaniu około 40 tys. kilometrów.

To samo dotyczy wałków rozrządu, które w tym przypadku również często odmawiały posłuszeństwa. Decydując się więc na zakup pojazdu z takim silnikiem 1.9 TDI, warto zwrócić szczególną uwagę na te aspekty.

Katarzyna Matusiak
Katarzyna Matusiak

Autorka wielu tekstów poradnikowych o tematyce finansowej i ekonomii. Z wykształcenia specjalistka ds. Public Relations. Dzięki pracy w towarzystwach ubezpieczeniowych, posiada niezbędne doświadczenie, którym dzieli się z czytelnikami bloga Beesafe.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej