Katarzyna Matusiak
Katarzyna Matusiak
Aktualizowano: 21.02.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
2.3/5 - (29 votes)

Silnik 1.8 Turbo to benzynowa jednostka napędowa, która na przestrzeni lat zyskała miano kultowej. Stanowi atrakcyjną alternatywę dla jej wielkiego poprzednika – wysokoprężnego silnika 1.9 TDI. Podbiła serca miłośników motoryzacji, dzięki swojej niezawodności i zadowalającym osiągom. W jakich pojazdach znajdziemy silnik 1.8 t i jakie są jego mocne strony? Zapraszamy na krótki przewodnik poświęcony temu produktowi niemieckiej motoryzacji.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Ile koni mechanicznych ma samochód z silnikiem 1.8 Turbo?

Silnik 1.8 Turbo nie jest jednolitym tworem – powstał on w kilku wersjach różniących się między sobą nie tylko mocą, lecz także rodzajem wykorzystanego osprzętu i sposobem zamontowania w komorze silnika. Koncern Volkswagen wypuścił na rynek co najmniej kilkanaście różnych jednostek napędowych. Jedna z nich miała okazję sprawdzić się w sporcie na najwyższym poziomie – odmiana silnika 1.8 Turbo o mocy 425 KM była produkowana na potrzeby Formuły 2.

Czytaj także:

Silnik 1.9 TDI

Silnik 1.6 HDI

Silnik V8

Najczęściej spotykane wersje silnika 1.8 Turbo mają 150 KM, 163 KM, 180 KM lub 195 KM. Dostępne są również mocniejsze jednostki o mocy 210 KM lub 225 KM, ale zostały w nie wyposażone jedynie niektóre Audi TT, Audi S3 lub Seat Leon Cupra.

Jak widać, jest to naprawdę różnorodna linia silników. Ich niewątpliwą zaletą jest bardzo duża popularność. Dzięki temu znalezienie fachowca, który będzie w stanie przeprowadzić w nich prace serwisowe, nie jest tak karkołomnym wyzwaniem. Dodatkowo niezwykle łatwo poddają się one wszelkiego rodzaju przeróbkom i modyfikacjom.

Na polskim rynku znajdziemy wiele firm, które zajmują się profesjonalnym tuningiem tej jednostki napędowej. Ze względu na swoją plastyczność, zarówno mechaniczną, jak i elektroniczną, jest ona chętnie wybierana przez amatorów motoryzacji, którzy właśnie na 1.8 Turbo opierają swoje autorskie konstrukcje.

Ile litrów spala auto z silnikiem 1.8 Turbo?

Kolejne pytanie, na które odpowiedź nie jest oczywista. Średnia wartość spalania uzależniona jest od wielu czynników i silnik 1.8 t nie stanowi tu wyjątku od reguły. Ogromną rolę gra indywidualny styl jazdy kierowcy. Niektórzy mają „ciężką nogę” i potrafią znacznie przyczynić się do zawyżenia ogólnej średniej.

Inną charakterystyką spalania cechuje się jazda po mieście, gdzie często się zatrzymujemy lub stoimy w korkach, a inaczej wygląda sytuacja, kiedy płynnie poruszamy się autostradą. Kolejny aspekt to ukształtowanie terenu.

Silnik 1.8 Turbo montowany jest w wielu modelach samochodów, które różnią się między sobą masą własną czy dodatkowym osprzętem. Można jednak spróbować wyciągnąć wspólną wartość dla tych wszystkich zmiennych. Przy ekonomicznej jeździe średnia wartość spalania dla tej jednostki napędowej to 9 litrów na 100 kilometrów.

Czy silniki 1.8 Turbo są awaryjne?

Silnik 1.8 Turbo jest doceniany za swoją niezawodność. Zdecydowanie nie należy do grona jednostek napędowych, które przysparzają swoim użytkownikom masy problemów i wymagają częstych wizyt w warsztacie samochodowym. Swoją wytrzymałość zawdzięcza niezwykle solidnej konstrukcji i co najważniejsze – bardzo dobrej turbosprężarce. W silnikach tego typu to właśnie ten element potrafi sprawiać najwięcej kłopotów, a dodatkowo pociągać za sobą kosztowne naprawy.

Co jeszcze świadczy o niezawodności jednostki 1.8 t? Silnik ten został wprowadzony na rynek w 1993 roku. Wiele starszych pojazdów, które pod maską posiadają właśnie ten motor, z powodzeniem służy swoim właścicielom po dziś dzień.

Ich ogromna popularność sprawia, że nawet w przypadku wystąpienia niepożądanych usterek z łatwością znajdziemy fachowca, który podejmie się naprawy naszego pojazdu, a często wykaże się dużą wiedzą i doświadczeniem w pracy z tym silnikiem.

Kolejnym aspektem jest wspomniana już wcześniej plastyczność silnika 1.8 Turbo. Wiele osób decyduje się na zamontowanie w swoich samochodach mocniejszych wersji tej jednostki napędowej lub wstawienie jej do pojazdów, które fabrycznie były wyposażone w zupełnie inne silniki.

Taki zabieg często wykonuje się w Golfach I lub II generacji bądź w Skodzie Fabii. Mimo tego, że jednostka ta nie należy do najnowszych modeli, jest wciąż chętnie wybierana, a dodatkowo stosunkowo tania. Używany silnik wraz z całym osprzętem kupimy za około 2000 złotych.

Jakie auta są wyposażone w silnik 1.8 Turbo?

Silnik 1.8 Turbo jest wytworem niemieckiego koncernu Volkswagen Group i to właśnie w pojazdach tego producenta należy go szukać. Wyposażono w niego wiele modeli marek takich jak Audi, Volkswagen, Seat i Skoda. Pierwsze egzemplarze, pod których maską umieszczono silnik 1.8 t, wyjechały z fabryk w 1993 roku.

Czytaj także:
OC Kraków

Silnik 1.8 Turbo montowany jest na dwa sposoby – poprzecznie i wzdłużnie. Pierwszy ze sposobów możemy znaleźć w modelach takich jak:

  • Volkswagen Golf IV generacji,
  • Volkswagen Polo,
  • Volkswagen Bora,
  • Volkswagen Sharan,
  • Audi A3,
  • Audi TT,
  • Skoda Octavia,
  • Seat Toledo,
  • Seat Leon,
  • Seat Ibiza,
  • Ford Galaxy.

Druga z opcji, czyli montaż wzdłużny, jest zdecydowanie rzadziej spotykany. Ten rodzaj ułożenia jednostki napędowej został zastosowany w następujących pojazdach:

  • Volkswagen Passat B5,
  • Skoda Superb,
  • Audi A4,
  • Audi A6.

Można zauważyć, że pierwsza grupa to głównie pojazdy z mniejszych segmentów, natomiast w drugiej znajdziemy spore sedany lub kombi. Od sposobu ułożenia silnika zależy także orientacja pozostałych elementów, takich jak turbosprężarka.

Zatem wspomniane wcześniej wymiany jednostek napędowych, tzw. SWAP-y, pomiędzy tymi dwoma rodzajami montażu są niezwykle trudne i czasochłonne, a czasami wręcz niemożliwe.

Katarzyna Matusiak
Katarzyna Matusiak

Autorka wielu tekstów poradnikowych o tematyce finansowej i ekonomii. Z wykształcenia specjalistka ds. Public Relations. Dzięki pracy w towarzystwach ubezpieczeniowych, posiada niezbędne doświadczenie, którym dzieli się z czytelnikami bloga Beesafe.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej