Katarzyna Matusiak
Katarzyna Matusiak
Aktualizowano: 21.02.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
3.5/5 - (8 votes)

Silnik 1.6 HDi to wysokoprężna jednostka napędowa, którą znajdziemy pod maską wielu pojazdów koncernu PSA oraz innych, nie tylko francuskich konstrukcji. Uznawany jest za jedną z najpopularniejszych konstrukcji początku XXI wieku. Występuje w kilku wariantach o różnej mocy, a cechuje je przede wszystkim niskie spalanie przy zachowaniu zadowalających osiągów. Co warto wiedzieć o jednostce 1.6 HDi i w jakich pojazdach można ją spotkać?

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Ile wytrzymuje silnik 1.6 HDi?

Żywotność silnika 1.6 HDi jest jednym z głównych powodów, dla którego pojazdy w niego wyposażone wciąż cieszą się tak ogromną popularnością wśród miłośników motoryzacji. Oczywiście nie jest ona uzależniona jedynie od niezawodnej konstrukcji, lecz także od wykonywanych prac serwisowych oraz stylu jazdy kierowcy.

Pokonanie ponad 300 tys. kilometrów bez wykonywania bardziej znaczących napraw nie stanowi dla silnika 1.6 HDi większego wyzwania. Na rynku wtórnym dostępne są także egzemplarze o wyższych przebiegach, które wciąż cieszą się bardzo dobrą kondycją.

Dobra żywotność silnika 1.6 HDi wynika m.in. z zastosowania wtryskiwaczy bardzo dobrej jakości. Elektromagnetyczne modele produkowane przez firmę Bosch były regularnie wykorzystywane w konstrukcji tej jednostki napędowej. Decydując się na zakup pojazdu z rynku wtórnego, warto wcześniej poprosić sprzedawcę o udostępnienie numeru nadwozia (VIN). Podpowie Ci to, czy dany egzemplarz został wyposażony w te niezawodne wtryskiwacze, czy może użyto do jego budowy bardziej awaryjnych produktów Siemens.

Czytaj także:

Silnik 1.9 TDI

Silnik 1.8 Turbo

Silnik V8

Kolejną kwestią, która bezpośrednio wpływa na żywotność silnika 1.6 HDi, są tanie koszty jego eksploatacji. Prowadzenie napraw związanych np. z wymianą paska rozrządu lub układu wtryskiwaczy nie jest drogą inwestycją. Z tego powodu kierowcy są w stanie częściej przeprowadzać prace serwisowe w swoim pojeździe, które wykonane zawczasu zapobiegają powstawaniu bardziej poważnych w skutkach usterek.

Czy silnik 1.6 HDi jest awaryjny?

Silnik HDi 1.6 słynie ze swojej niezawodności. Są one w stanie służyć przez wiele lat intensywnej eksploatacji. Jednak aby było to możliwe, konieczne jest przeprowadzanie regularnych prac serwisowych, wymiana uszkodzonych elementów oraz wszelkich płynów eksploatacyjnych, w szczególności oleju silnikowego.

Jego zadaniem jest ochrona mechanicznych elementów silnika, co zapobiega zatarciom. Wszelkiego rodzaju wycieki oraz innego rodzaju uszkodzenia powinny być niezwłocznie usuwane, ponieważ mogą w konsekwencji doprowadzić do bardziej rozległych awarii.

1.6 HDi silnik nowszej generacji jest wyposażony w dodatkowy osprzęt, który z jednej strony pozytywnie wpływa na jego parametry, takie jak moc czy średnie spalanie paliwa, ale jednocześnie powoduje, że istnieje więcej miejsc, w których może wystąpić potencjalna awaria.

Jeśli popatrzymy na schemat silnika 1.6 HDi, naszą uwagę powinny zwrócić trzy elementy – turbina, koło dwumasowe oraz filtr FAP. Jedną z częściej występujących usterek jest zawieszanie się układu smarowania turbosprężarki. Można temu zapobiegać poprzez usunięcie sitka z przewodu odprowadzającego olej.

Niektóre modele wyposażone w silnik 1.6 HDi posiadają filtr FAP, czyli filtr cząstek stałych. Składa się on z ceramicznego rdzenia (a dokładniej – wykonanego z węglika krzemu), którego zadaniem jest zatrzymywanie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, które mogłyby osadzić się w silniku. Jednak może on przysparzać pewnych problemów związanych z nadmiernym gromadzeniem się oleju silnikowego, który w efekcie prowadzi do spływania paliwa do miski olejowej.

Ile paliwa spala silnik 1.6 HDi?

Silnik HDi 1.6 nie należy do jednostek napędowych o największej pojemności. Jego dokładna pojemność skokowa wynosi 1560 centymetrów sześciennych. Moc silnika jest natomiast uzależniona od jego wersji. Najsłabsze oferowane jednostki napędowe mają moc 75 KM, a najmocniejsze – 120 KM.

Nowsze generacje silnika 1.6 HDi cechują się zdecydowanie większą mocą w porównaniu ze starszymi odpowiednikami, jednak jak wcześniej wspomnieliśmy, pociągnęło to za sobą konsekwencje związane z jego awaryjnością.

To, jaką średnią ilość paliwa spala silnik 1.6 HDi (oraz jakakolwiek inna jednostka napędowa), jest uzależnione od kilku czynników. Pierwszy z nich, na który mamy bezpośredni wpływ, to styl jazdy kierowcy. Osoby preferujące dynamiczną jazdę będą musiały składać znacznie częstsze wizyty na stacjach benzynowych. Dodatkowo inną charakterystykę poboru paliwa obserwujemy podczas jazdy po mieście, gdzie nie zachowujemy raczej stałej prędkości, a inną na autostradzie.

W grę wchodzą również masa własna pojazdu oraz jego obładowanie. Jak wspomnieliśmy wcześniej, wiele pojazdów różnych marek zostało wyposażonych w jednostkę HDi. Silnik zatem musi napędzać odmienne rodzaje nadwozia, różniące się między sobą ciężarem oraz wymiarami.

Średnie wartości spalania, które udało się wyznaczyć dla tej jednostki napędowej na podstawie informacji pochodzących z różnych pojazdów, plasują się na następującym poziomie. Średnie spalanie podczas jazdy po mieście to około 6,5 litra paliwa na 100 kilometrów.

W dłuższych trasach wartość ta jest zdecydowanie niższa i może zejść do nawet 4 litrów na 100 kilometrów. Należy więc przyznać, że jest to silnik dość ekonomiczny, który nie będzie zanadto nadwyrężał portfela swojego właściciela.

W jakich samochodach jest silnik 1.6 HDi?

W jakich pojazdach możemy się spodziewać jednostek napędowych z rodziny 1.6 HDi? Silniki te kojarzą się głównie z francuską motoryzacją, nie są to jednak jedyne samochody, które skrywają go pod maską. Sama konstrukcja silnika powstała przecież przy współpracy z amerykańskim producentem aut – koncernem Ford. Również w pojazdach pochodzących z tych fabryk możemy znaleźć silnik 1.6 HDi.

W silnik 1.6 HDi została wyposażona pierwsza generacja popularnego hatchbacka Citroen C4. Był on produkowany w latach 2004-2010. W tym modelu znajdziemy słabsze wersje 1.6 HDi, czyli warianty o mocy 90 lub 110 KM. Skoro mowa o francuskiej motoryzacji, to warto wspomnieć również o innym docenianym Citroenie, czyli wersji C5. Obie generacje tego pojazdu dostępne są w wersjach z jednostką HDi.

Silnik ten cechuje się dobrą sprawnością w każdej z generacji, jednak nowsza z nich jest zdecydowanie popularniejsza ze względu na swoje walory estetyczne.

Silnik 1.6 HDi znajdziemy również pod maską Forda Focusa. Jednak w została zmieniona jego handlowa nazwa i spotkamy się tu z oznaczeniem 1.6 TDCi. Wybrać można było jedną z dwóch wersji – słabszą jednostkę o mocy 90 KM, która nie została wyposażona w problematyczny filtr cząstek stałych, oraz mocniejszą o mocy 109 KM (w wersji z filtrem FAP lub bez).

Z zalet silnika 1.6 HDi korzysta również japońska motoryzacja. Mazda 3 drugiej generacji, która produkowana była w latach 2009-2013, dostępna była w wersji z tą jednostką napędową. W podobnych latach produkowana była inna azjatycka konstrukcja, mianowicie Suzuki SX4, która również mogła zostać wyposażona w silnik 1.6 HDi.

Oba modele są warte uwagi, prezentują jednak zupełnie różną stylistykę nadwozia. Suzuki SX4 to crossover, natomiast Mazda 3 dostępna jest w wersji hatchback lub sedan.

Na tak dużą popularność jednostki 1.6 HDi wpłynęły jej niezawodność i zadowalające osiągi. Wielu producentów zdecydowało się umieścić ją pod maską swoich samochodów. Oprócz wymienionych wcześniej modeli wyposażone są w nią także pojazdy takie jak: Volvo S40, Volvo S80 drugiej generacji, Peugeot 407, Peugeot 308, Mini Cooper drugiej generacji czy Ford C-Max.

Katarzyna Matusiak
Katarzyna Matusiak

Autorka wielu tekstów poradnikowych o tematyce finansowej i ekonomii. Z wykształcenia specjalistka ds. Public Relations. Dzięki pracy w towarzystwach ubezpieczeniowych, posiada niezbędne doświadczenie, którym dzieli się z czytelnikami bloga Beesafe.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej