Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 11.05.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
5/5 - (2 votes)

Wielu kierowców pamięta jeszcze czasy, kiedy silniki pozbawione doładowania cieszyły się ogromną popularnością, a prawdziwą perełką były silniki doładowane. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Silnik wolnossący, który możemy spotkać już w bardzo niewielkim procencie nowych aut, w dalszym ciągu ma jednak spore grono zwolenników. Co to jest silnik wolnossący? Jakie wady i jakie zalety możemy mu przypisać? 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Co to jest silnik wolnossący? 

Silnik wolnossący określany jest potocznie mianem silnika atmosferycznego. Już w tym miejscu warto zatrzymać się na chwilę, by wyjaśnić sobie co to jest silnik wolnossący. Co to znaczy w praktyce i jakie ma znaczenie? W silnikach spalinowych, do wytworzenia mieszanki, która wprowadzana jest do komór spalania niezbędne jest paliwo w połączeniu z powietrzem. 

UWAGA: Silnik wolnossący to typ motoru spalinowego, który nie jest wyposażony w doładowanie, w wyniku czego do komory spalania trafia taka dawka powietrza, która została pobrana z otoczenia w wyniku zmniejszenia ciśnienia wewnątrz jednostki.

Krótko mówiąc – jest to motor spalinowy, który wykorzystuje naturalną różnicę ciśnień między komorą spalania podczas ssania, a otoczenia. W przypadku jednostek doładowanych, by zwiększyć moc silnika spalinowego, proces tej jest wspomagany przez sprężarkę. W wyniku tego silnik otrzymuje więcej powietrza. 

Silnik wolnossący – co to znaczy dziś, co znaczyło kiedyś? 

Lata 90. to okres, kiedy ogromną popularnością cieszyły się silniki pozbawione doładowania. Te z doładowaniem stanowiły prawdziwą rzadkość. Dziś sytuacja się odwróciła i coraz cięższe może okazać się znalezienie auta wyposażonego w silnik wolnossący. Już od dłuższego czasu, w ofertach największych producentów, silniki bez turbodoładowania stanowią prawdziwą rzadkość.

Czytaj także: Pojemność silnika a stawka OC

Wydaje się, że wszystko to jest odpowiedzią na oczekiwania i wymagania klientów, którzy liczą na auto wyposażone w silnik wyróżniający się elastycznością, momentem obrotowym i liczą na niezapomniane, niemal sportowe wrażenia z jazdy. Kolejnym aspektem, który wpłynął na dzisiejszą rzeczywistość i decyzje producentów są chociażby coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin oraz trendy dotyczące zużycia paliwa.

Mniejsze pojemności, które zostały wyposażone w turbodoładowanie w znacznym stopniu ograniczają emisję gazów, co ma być właśnie ukłonem w stronę ekologii, a przede wszystkim wypełnieniem norm. Tymczasem wśród kierowców nadal znajdziemy wielu zwolenników starego, dobrego silnika bez doładowania. 

Silnik wolnossący a wysokoprężny – czym się różnią?

W pojedynku “silnik wolnossący a wysokoprężny” ciężko byłoby wskazać oczywistego wygranego. Choć coraz trudniej będzie nam znaleźć nowszy model auta wyposażonego w ten pierwszy, niektórzy producenci nadal pozostają wierni starym standardom, które choć gwarantowały może nie tak dużą moc, w zamian nie wymagały zbyt wiele.

W przeciwieństwie do tych, które królują dziś, czyli silników wysokoprężnych, cieszyły się one zdecydowanie dłuższym i mniej awaryjnym żywotem. Od właściciela wymagały jedynie regularnych wymian oleju czy filtrów. Wybierając dziś samochód i zastanawiając się jaki typ motoru postawić warto odpowiedzieć sobie na pytanie dotyczące indywidualnych potrzeb i preferencji kierowcy. 

UWAGA: Silnik wolnossący sprawdzi się w przypadku miejskich aut i kierowców, którzy na co dzień pokonują niewielkie trasy po mieście.

Kierowcy, którzy liczą na niezapomniane wrażenia z jazdy i gustują w nieco dynamiczniejszym prowadzeniu auta, powinni rozważyć silnik z doładowaniem. 

Silnik wolnossący – wady i zalety 

Silnik wolnossący charakteryzuje się bajecznie prostą i nieskomplikowaną konstrukcją. To wszystko sprawia, że będzie on służył nam zdecydowanie dłużej niż bardziej awaryjna jednostka z turbodoładowaniem. Rzadziej będzie też wymagał ingerencji specjalistów. Wybór auta z silnikiem wysokoprężnym może też okazać się znacznie bardziej ekonomiczny – nie tylko z uwagi na niższe koszty ubezpieczenia OC, ale także ewentualnych napraw.

Jeśli mielibyśmy doszukiwać się minusów jakie niesie za sobą silnik wolnossący, warto zauważyć, że zdecydowanie nie jest to wybór dla energicznych kierowców, którzy poszukują na drodze mocnych wrażeń. W tym przypadku przyspieszenie odbywa się na zasadzie bardziej liniowej, co oznacza, że nie odczujemy charakterystycznego zerwania, jakiego doświadczyliśmy w przypadku pojazdu wyposażonego w doładowaną jednostkę napędową.

Dla koneserów sportowej jazdy z pewnością będzie miało to niemałe znaczenie.

PODSUMOWANIE: 

  • Silnik wolnossący to typ motoru spalinowego, który nie jest wyposażony w doładowanie, a wykorzystuje naturalną różnicę ciśnień między komorą spalania podczas ssania, a otoczenia.
  • W przypadku silników wolnossących następuje samodzielne zasysanie powietrza do komory spalania z otoczenia.
  • Silniki wolnossące są dobrym rozwiązaniem w przypadku aut miejskich, w których od przyspieszenia i wrażeń z jazdy, ważniejsza jest chociażby ekonomia i stosunkowo niskie koszty eksploatacji.
  • Prosta konstrukcja i nieskomplikowana budowa gwarantują większą żywotność i mniejszą awaryjność silników bez turbodoładowania. 

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej