Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 15.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut.
Rate this post

Ponury listopad i kilkanaście godzin ciemności na dobę to szczególny czas, kiedy doceniamy, że auto ma tak oczywisty element jak światła. Pełnią one w każdym samochodzie różne funkcje. W tym artykule przyjrzymy się w szczególny sposób, czym są, do czego i w jakich okolicznościach służą nam światła pozycyjne. Poznamy też przepisy związane z używaniem świateł pozycyjnych. 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Światła pozycyjne i pozostałe oświetlenie samochodu

Zdarza się, że im dłużej jeździmy samochodem, tym mniej rozmyślamy o oświetleniu pojazdu. Jest to element tak oczywisty, że po jakimś czasie możemy mieć problem nawet z poprawnymi nazwami. Wiadomo, że zakute na blachę nazwy na czas egzaminu bledną z czasem w pamięci. Warto więc zacząć od przypomnienia ogólnie o tym, jakie światła składają się na całkowite zewnętrzne oświetlenie pojazdu:

  • światła drogowe  
  • światła mijania
  • kierunkowskazy
  • światła hamowania  – tzw. stop
  • oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej
  • światła pozycyjne przednie
  • światła pozycyjne tylne
  • światła odblaskowe tylne inne niż trójkątne
  • światła awaryjne
  • światła przeciwmgłowe tylne
  • światła cofania
  • światła do jazdy dziennej

Czym są światła pozycyjne?

Jeśli chodzi o to, których świateł używamy w samochodzie najczęściej, to na pewno są światła mijania i kierunkowskazy. To dzięki nim każdy pojazd zapewnia sobie bezpieczeństwo na drodze. Jeśli chodzi o  światła pozycyjne, to używamy ich nieco rzadziej. Do czego służą więc światła pozycyjne? Światła pozycyjne to lampy, które włączane są po zapadnięciu zmierzchu na pojazdach drogowych i szynowych oraz statkach wodnych i powietrznych. Głównym celem świateł pozycyjnych jest zasygnalizowanie innym użytkownikom dróg i szlaków własnego położenia.   

Kiedy powinniśmy włączyć światła pozycyjne? 

Światła pozycyjne przydają się w wielu okolicznościach. Ich zadaniem jest dbanie o nasze bezpieczeństwo w specyficznych sytuacjach. Regulują to przepisy zawarte w ustawie Prawo o Ruchu drogowym, które mówią o określonych przypadkach. Światła pozycyjne zatem powinniśmy włączyć przede wszystkim, gdy samochód znajduje się na jezdni lub na poboczu:

  • podczas postoju, o ile nie używamy wówczas świateł postojowych
  • w warunkach niedostatecznej widoczności
  • podczas postoju awaryjnego, pod warunkiem, gdy pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne lub są one niesprawne
  • podczas holowania samochodu zwłaszcza w trudnych warunkach ograniczających widoczność  (nie dotyczy to jednak motocykli bez wózka).

Oczywiście podczas postoju możemy całkowicie wyłączyć światła samochodu, ale pod warunkiem, że auto stoi w oświetlonym miejscu lub po prostu poza jezdnią i poboczem.   

Jak wyglądają światła pozycyjne w samochodzie osobowym?

Światła pozycyjne, jak już zostało wspomniane, używane są właśnie do sygnalizowaniu pozycji konkretnego pojazdu. Dzięki temu inni użytkownicy drogi mogą widzieć, gdzie znajduje się dany pojazd. Każdy pojazd silnikowy musi być w nie wyposażony, dla jednośladów także nie ma wyjątku. Skupimy się tutaj przede wszystkim na pojazdach samochodowych. Otóż auta osobowe powinny być wyposażone w dwa rodzaje tych lamp – światła pozycyjne przednie i światła pozycyjne tylne.

Jeśli chodzi o kwestię samochodowych świateł pozycyjnych, to przednie lampy muszą emitować białe światło. Od 1 stycznia 2010 roku niedozwolone jest używanie w nich żółtego światła. Z kolei z tyłu pojazdu światła pozycyjne mają czerwony kolor. 

Światła pozycyjne w innych pojazdach

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku innych pojazdów silnikowych, które na co dzień spotykamy na naszych drogach. Jak już zostało wspomniane, auta osobowe muszą być wyposażone w światła pozycyjne świecące do przodu i do tyłu. Tymczasem, jeśli chodzi o pojazdy samochodowe i przyczepy, których długość przekracza 6 metrów, to mają one jeszcze jeden rodzaj świateł pozycyjnych. Okazuje się, że w takiej sytuacji pojazd musi mieć dodatkowo światła pozycyjne boczne. Co ciekawe, boczne światła pozycyjne muszą świecić na żółto. Pojazdy, które mają mniej niż 6 metrów, mogą, ale nie muszą być wyposażone w boczne światła pozycyjne. Jeśli je mają, mogą one migać w fazie z kierunkowskazami.

Jak wygląda ikona świateł pozycyjnych?

Jeśli ktoś nie do końca ma świadomość, jak wygląda ikona świateł pozycyjnych, warto przyjrzeć się oznaczeniom na desce rozdzielczej samochodu. Spośród różnokolorowych ikon widocznych tam, wyraźnie rzuca się w oczy jedna z nich, która świeci się na zielony kolor.

Ikonka świateł pozycyjnych wygląda jak dwa reflektory, które świecą w przeciwnych kierunkach. Każdy z nich ma po trzy promienie świetlne.

Przepisy dotyczące świateł pozycyjnych w Polsce

Przepisy dotyczące świateł pozycyjnych obowiązujące w naszym kraju różnią się dość zasadniczo od przepisów, które obowiązują w innych krajach europejskich. W Polsce na ten temat przepisy mówią właściwie niewiele. Do dziś obowiązuje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

W przepisach określono jedynie zasady rozmieszczenia zgodne z podanymi powyżej dla pojazdów przekraczających 6 metrów długości. Rozbieżności w przepisach polskich i europejskich nie usunięto do tego czasu. Co do świateł pozycyjnych ważne jest to, by były one widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m. 

Przepisy dotyczące świateł pozycyjnych w innych krajach 

W innych krajach europejskich zgodnie z Regulacją 48 ECE, czyli przepisami homologacyjnymi ONZ oraz z przepisami Unii Europejskiej w pojazdach samochodowych poniżej 6 metrów długości  opcjonalne, żółte światła pozycyjne boczne mogą być umieszczone w przedniej i/lub tylnej 1/3 długości pojazdu (np. Volvo V40). Dodatkowo, jeżeli tylna lampa pozycyjna boczna jest zgrupowana z dowolną inną lampą tylną pojazdu, może być ona czerwona, tak jak np. w nowych modelach Volvo oraz BMW.

Z kolei w pojazdach samochodowych powyżej 6 m długości, powinna być zamontowana co najmniej 1 lampa pozycyjna w środkowej jednaj trzeciej długości pojazdu, jedna najwyżej 3 metry od przodu, oraz jedna 1 metr od tyłu pojazdu. Odległość pomiędzy nimi nie powinna przekraczać 4 metrów. Ilość lamp zależy od spełnienia podanych warunków. Z kolei w Ameryce Północnej światła pozycyjne boczne są obowiązkowe w każdym aucie. 

Światła pozycyjne, a światła postojowe

Często zdarza się mylenie świateł pozycyjnych ze światłami postojowymi. Bywa nawet, że światła pozycyjne nazywane są potocznie postojówkami. Jednak to zdecydowanie nie są synonimy. Czym się różnią te dwa rodzaje oświetlenia samochodów? Przepisy zdecydowanie odróżniają od siebie i określają funkcję każdego z tych rodzajów lamp. Oczywiście świateł postojowych używa się do oświetlenia auta w warunkach ograniczonej widoczności. Jednak chyba najważniejszą różnica polega na tym, że światła pozycyjne są obowiązkowe, a postojowe absolutnie nie. Oznacza to, że część samochodów w ogóle nie jest w nie wyposażona.    

PODSUMOWANIE:

  • W skład zewnętrznego oświetlenia pojazdów silnikowych wchodzą m. in. światła pozycyjne.
  • Światła pozycyjne mają na celu zasygnalizowanie pozycji pojazdu innym użytkownikom dróg. 
  • W autach osobowych znajdują się światła pozycyjne przednie świecące na biało i światła pozycyjne tylne, które świecą na czerwono. 
  • Świateł pozycyjnych używamy w wielu sytuacjach, m.in. postoju, niedostatecznej widoczności czy holowania, gdy auto znajduje się na jezdni lub na poboczu.
  • Pojazdy o długości przekraczającej 6 metrów muszą mieć dodatkowo zamontowane boczne światła pozycyjne, które świecą na żółto.  
  • Ikona świateł pozycyjnych to dwie zielone odwrócone od siebie lampy z trzema promieniami.
  • Przepisy dotyczące świateł pozycyjnych w Polsce różnią się od europejskich.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej