Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 14.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut.
Rate this post

Nieplanowany i wymuszony postój pojazdu zazwyczaj oznacza stres i kłopoty. Może to się zdarzyć np. w wyniku awarii samochodu lub zdarzenia drogowego, takiego jak stłuczka czy wypadek. W przypadku wystąpienia nieszczęśliwych okoliczności w pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o odpowiednie sygnalizowanie postoju pojazdu w nietypowym lub nieprzeznaczonym do tego miejscu. Zobowiązują nas do tego przepisy, ale prawidłowe sygnalizowanie postoju to przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa. Warto pamiętać też, że nie zawsze musimy sygnalizować postój.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Sygnalizowanie postoju awaryjnego precyzyjnie reguluje artykuł 50. kodeksu drogowego. W naszym artykule przybliżymy poszczególne zasady, o których należy pamiętać, aby uniknąć mandatu i zachować maksymalny poziom bezpieczeństwa. Musimy pamiętać, że nie jesteśmy jedynymi użytkownikami dróg. Na naszym nieodpowiedzialnym zachowaniu mogą ucierpieć również inni kierowcy, rowerzyści, a nawet piesi.

Sygnalizowanie postoju pojazdu – awaria

Awaria pojazdu niektórym kierowcom śni się po nocach. Widzą oni bowiem, że zazwyczaj będzie wiązało się to z nieprzewidzianymi, czasem bardzo wysokimi kosztami. Oczywiście każdy kierowca chciałby uniknąć takich sytuacji, ale nie zawsze jest to możliwe. Dlatego warto być przygotowanym na każdą ewentualność.

Co mówią przepisy? To, w jaki sposób należy się zachować, w przypadku niespodziewanego postoju, regulują przepisy na temat zatrzymania i postoju zawarte w Art. 50 ust. 1 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:

– na autostradzie lub drodze ekspresowej – w każdym przypadku;

– na pozostałych drogach twardych:

– poza obszarem zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,

– na obszarze zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.

Dzięki precyzyjnym przepisom, kierowca nie musi martwić się, że zostanie ukarany za postój w niedozwolonym miejscu, jednak jego obowiązkiem jest zasygnalizowanie awaryjnej sytuacji.

Jest to spowodowane oczywiście tym, aby o niestandardowym utrudnieniu na drodze poinformować innych kierowców. Dzięki temu będą mogli właściwie zareagować.

Sygnalizowanie postoju pojazdu – jak to zrobić

Kodeks drogowy informuje nas również, w jak w poprawny sposób zasygnalizować postój pojazdu. Należy pamiętać, że kierowcy innych samochodów zazwyczaj mają niewiele czasu, aby zareagować odpowiednio do zaistniałej na drodze sytuacji. Jeżeli będziemy przestrzegać zasad w znaczącym stopniu im to ułatwimy. Sposób sygnalizacji różni się – ze względu na kategorię drogi i prędkości, która jest na niej dopuszczalna:

– Sygnalizowanie postoju pojazdu na autostradzie lub drodze ekspresowej: należy włączyć światła awaryjne (lub pozycyjne w przypadku braku awaryjnych) oraz umieścić trójkąt ostrzegawczy w odległości 100 m za pojazdem na jezdni lub poboczu w zależności od miejsca zatrzymania pojazdu.

– Sygnalizowanie postoju pojazdu na poboczu (poza obszarem zabudowanym): należy włączyć światła awaryjne (lub pozycyjne w przypadku braku awaryjnych) oraz umieścić trójkąt ostrzegawczy w odległości 30-50 m za pojazdem.

– Sygnalizowanie postoju pojazdu w terenie zabudowanym: należy włączyć światła awaryjne (lub pozycyjne w przypadku braku awaryjnych) oraz umieścić trójkąt ostrzegawczy za pojazdem lub na nim, na wysokości maksymalnie 1 m.

Sygnalizowanie postoju pojazdu – kiedy nie trzeba sygnalizować postoju

Okazuje się, że są sytuacje, w których możemy uniknąć kary za nieprawidłowe sygnalizowanie postoju. Co prawda z kodeksu drogowego nie wynika wprost, że zdarzają się sytuacje, w których sygnalizowanie postoju pojazdu nie jest wymagane, ale w praktyce często tak się zdarza.

Kodeks mówi, że kierowca jest obowiązany sygnalizować postój, natomiast taki obowiązek nie występuje w sytuacjach innych niż wymienione w artykule. Aby przybliżyć tego typu przypadki, ponownie przeanalizujemy konkretne kategorie dróg:

– Awaria samochodu na autostradzie lub drodze ekspresowej: jak wspominaliśmy wcześniej, w tym przypadku kodeks jest precyzyjny: nie ma żadnych wyjątków od obowiązku zapalenia świateł awaryjnych i rozstawienia trójkąta, chyba że jesteśmy na tyle blisko wyznaczonego parkingu lub punktu obsługi pasażerów, że zdążymy opuścić autostradę.

– Awaria poza obszarem zabudowanym: w tym przypadku nie musisz sygnalizować postoju z powodu awarii, jeżeli na jezdni nie występuje zakaz zatrzymywania się, nasz pojazd na poboczu jest dobrze widoczny ze znacznej odległości. Sygnalizowanie postoju pojazdu nie jest wymagane również na nieutwardzonej drodze. Przy tym wszystkim należy pamiętać, że to na kierowcy spoczywa obowiązek interpretacji znaków i sytuacji na drodze. To, że w jakimś miejscu nie ma znaku zakazu postoju i zatrzymywania się, nie oznacza, że można to robić.

– Awaria w obszarze zabudowanym: obszar zabudowany to zdecydowanie najlepsze miejsce, w którym samochód może ulec awarii. W takich miejscach zazwyczaj jest wiele wyznaczonych miejsc do postoju, ulice są dobrze oświetlone, a kierowcy poruszają się z mniejszymi prędkościami. Sygnalizowanie postoju pojazdu nie obowiązuje w trzech przypadkach: na jezdni, na której nie obowiązuje zakaz zatrzymywania, na poboczu (niezależnie od tego, czy Twój pojazd jest dobrze widoczny w większej odległości) oraz na drodze nieutwardzonej.

Jak widać, istnieją sytuacje, w których nie jesteśmy zmuszeni sygnalizować awaryjnego postoju pojazdu.

Mimo to, dla zwiększenia bezpieczeństwa, polecamy, aby w każdej sytuacji zachować maksymalną ostrożność.

Włączenie świateł awaryjnych, rozstawienie trójkąta czy założenie kamizelki odblaskowej nic nas nie kosztuje, a może przyczynić się do uniknięcia niebezpiecznych sytuacji.

Kary za nieprawidłowe sygnalizowanie postoju

Brak przestrzegania obowiązków nałożonych przez ustawodawcę również w tym przypadku wiąże się z karami:

– Za nieusunięcie z jezdni pojazdu unieruchomionego z przyczyn technicznych oraz nieostrzeganie innych uczestników ruchu zapłacimy 300 zł.

– Za niesygnalizowanie lub niewłaściwe sygnalizowanie postoju pojazdu silnikowego z powodu uszkodzenia/wypadku na autostradzie i drodze ekspresowej zapłacimy 300 zł.

– Za brak sygnalizowania lub niewłaściwe sygnalizowanie postoju pojazdu z powodu uszkodzenia/wypadku zapłacimy 150 zł.

– Za nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności zapłacimy od 150 do 300 zł.

Obowiązujący taryfikator nie jest zbyt wygórowany, ale pamiętajmy, że prawidłowe sygnalizowanie postoju to to kwestia bezpieczeństwa.

Czy możemy unikać awarii?

Awaria nie jest niczym przyjemnym, jednak regularne serwisy i przeglądy mogą zminimalizować ryzyko wystąpienia nieprzewidzianych sytuacji. Pamiętajmy, aby często sprawdzać najbardziej wrażliwe podzespoły naszego pojazdu: poziom płynów eksploatacyjnych, filtry powietrza, paliwa i oleju, oświetlenie i układ elektryczny, opony czy elementy zawieszenia.

Nie zapominajmy, aby nasz samochód był wyposażony w podstawowe narzędzia, takie jak lewarek (w przypadku uszkodzonej opony), klucz do odkręcenia koła, śrubokręt czy zestaw kluczy. Naszym obowiązkiem jest również posiadanie gaśnicy z aktualną homologacją. Wspomniane narzędzia mogą pomóc nam uniknąć wysokich kosztów naprawy pojazdu w miejscu awarii czy potrzeby odwiezienia go do warsztatu na lawecie.

Kamizelka odblaskowa przyda się zwłaszcza w terenie niezabudowanym, a o konieczność posiadania gaśnicy nie powinna budzić w nas żadnych wątpliwości. Pożar może zniszczyć nasz pojazd nieodwracalnie.

Ubezpieczenie assistance

Nie musimy znać się na samochodach, dlatego w razie awarii powinniśmy móc liczyć na pomoc specjalistów. Wiele towarzystw ubezpieczeniowych w swojej ofercie zapewnia nam pomoc w nagłych przypadkach, jednak nie jest to standardem. Przed podpisaniem umowy warto to sprawdzić. Dla niektórych samochód jest niezbędnym towarzyszem w codziennych obowiązkach, dlatego najlepiej wybrać ubezpieczyciela, który oferuje nam kompleksową obsługę assistance polegającą na:

– Naprawie pojazdu w miejscu awarii (jeżeli jest to możliwe)

– Transport pojazdu do warsztatu samochodowego

– Zapewnienie samochodu zastępczego na odpowiedni czas

– Pomoc w wymianie koła lub jego naprawa

– Dostarczenie paliwa, w przypadku, kiedy nam go zabraknie.

Po przeczytaniu naszego artykułu stres związany z awarią pojazdu powinien być zdecydowanie mniejszy. Pozostaje tylko zapamiętać, że bezpieczeństwo jest najważniejsze!

PODSUMOWANIE:

  • Sygnalizowanie awaryjnego postoju pojazdu jest obowiązkowe na następujących kategoriach dróg: autostradzie i drodze ekspresowej, a także na innych drogach, jeśli wymagają tego przepisy.
  • Awaryjny postój trzeba sygnalizować za pomocą świateł awaryjnych i oraz trójkąta ostrzegawczego ustawionego za pojazdem.
  • Postoju nie trzeba sygnalizować na drogach, na których nie obowiązuje zakaz zatrzymania, na drogach nieutwardzonych czy w miejscach przeznaczonych do postoju. Warto jednak robić to nawet wtedy, kiedy przepisy nas do tego nie obligują. Stawką jest bezpieczeństwo nasze i innych uczestników ruchu drogowego – również pieszych i rowerzystów.
  • Za brak lub niewłaściwe sygnalizowanie awarii pojazdu grozi mandat w wysokości od 150 do 300 zł.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

  • pozycjonowanie zagraniczne stron internetowych pisze:

    Howdy would you mind letting me know which hosting company you’re utilizing?

    I’ve loaded your blog in 3 different internet browsers and
    I must say this blog loads a lot faster then most.
    Can you suggest a good hosting provider at a fair price?
    Cheers, I appreciate it! http://shuai0.dothome.co.kr/bbs/board.php?bo_table=demo&wr_id=9014

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej