Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 18.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
Rate this post

Spór z ubezpieczycielem do przyjemnych nie należy. Walka o odszkodowanie nie jest prosta. Złożyłeś reklamację, na którą otrzymałeś niezadowalającą odpowiedź? A może pozostałeś bez wiadomości zwrotnej? W takiej sytuacji pozostaje Ci interwencja rzecznika ubezpieczonych. Podpowiadamy, kiedy i jak złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego. 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Nikomu tego nie życzymy, ale nie raz może się zdarzyć, że będziesz stroną sporu z instytucją finansową. Niezgodność z bankiem, towarzystwem ubezpieczeniowym czy inną organizacją pożyczkową, będzie bardzo stresująca, a Ty będziesz miał poczucie, że od początku znajdujesz się na przegranej pozycji. Nieznajomość przepisów i wszelkich kruczków prawnych nie ułatwi Ci zadania dochodzenia swoich praw. Pamiętaj, że w takiej sytuacji nie jesteś sam. Pomocna może okazać się interwencja Rzecznika Ubezpieczonych. Wcześniej jednak musisz złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego. 

Rzecznik finansowy: kim jest i co robi?

Każdy poszkodowany w sporach z ubezpieczycielem może zwrócić się o wsparcie do Rzecznika Finansowego. Rzecznik Osób Ubezpieczonych może okazać się wybawieniem w wielu sporach z profesjonalnym podmiotem. Jeśli będziesz stroną takiego sporu, staniesz w opozycji do doskonale wyszkolonych ekspertów, w starciu z którymi możesz być bez szans.

W takiej sytuacji, pomoc prawna nie zawsze okaże się zasadna, a wystarczająca może być właśnie interwencja Rzecznika Ubezpieczonych. Osoba ta poprzez Twoje żądania, jednocześnie wysuwając szereg argumentów prawnych przemawiających na Twoją korzyść. 

Rzecznik Osób Ubezpieczonych: kiedy zgłosić się o pomoc? 

Nie zgadzasz się z decyzją ubezpieczyciela. Chcesz napisać od niej odwołanie, ale nie do końca jesteś świadomy swoich praw. Już w tym momencie możesz poprosić o pomoc Rzecznika Osób Ubezpieczonych. Ten udzieli Ci wsparcia zarówno na etapie przygotowania samego odwołania, uzasadnienia Twojego stanowiska, jak również w sytuacji, gdy towarzystwo nie udzieli Ci odpowiedzi. Jeśli takie odwołanie nie przyniesie skutku, wówczas możesz złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego o podjęcie interwencji.

Co najważniejsze, wniosek ten możesz złożyć dopiero po skorzystaniu z drogi reklamacyjnej, czyli po złożeniu odwołania od negatywnej decyzji. W świetle przepisów, za reklamację uznaje się wystąpienie, w którym zgłosisz zastrzeżenia dotyczące świadczonych Ci usług.

Wniosek do Rzecznika Finansowego: co musi zawierać? 

Wnioskując o podjęcie interwencji, musisz złożyć odpowiedni dokument. Wniosek do Rzecznika Finansowego jest bezpłatny. Musi mieć on formę pisemną zgodnie ze wzorem, który znajdziesz na stronie www.rf.gov.pl.  W piśmie powinien znaleźć się zwięzły opis problemu, który był podstawą do złożenia reklamacji. Pamiętaj także, by dokładnie opisać cały przebieg oraz zakres czynności, które w Twojej sprawie zostały podjęte.

Nie zapomnij dodać, że droga reklamacyjna w tym przypadku została wyczerpana. Udowodnij, że Twoje roszczenia są zasadne, argumentując swoje stanowisko. Ważne jest także, aby do wniosku dołączyć kopię wszelkich dokumentów, którymi dysponujesz w związku z daną sprawą, np. umowa ubezpieczenia, pismo reklamacyjne czy odpowiedź na nie. Wniosek musi zawierać Twoje dane osobowe, takie jak imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz adres korespondencyjny, a także numer kontaktowy. 

Jak złożyć wniosek o interwencję Rzecznika Finansowego? 

Dokument możesz też wysłać za pośrednictwem poczty elektronicznej. W tym przypadku pamiętaj jednak, że konieczny będzie skan wniosku wraz z odręcznym podpisem lub podpisem elektronicznym. 

Wniosek w formie pisemnej skieruj na adres:
Rzecznik Finansowy
Al. Jerozolimskie 87
02-001 Warszawa 

Wniosek do Rzecznika Finansowego o przeprowadzenie postępowania polubownego 

Może się zdarzyć, że interwencja Rzecznika Finansowego nie przyniosła pożądanego efektu. Jeśli chcesz jednak uniknąć rozpraw sądowych, możesz spróbować rozwiązać spór poprzez ugodę. W tej sytuacji również możesz poprosić Rzecznika o wsparcie w przeprowadzeniu postępowania polubownego. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku Rzecznik pozostaje bezstronny i nie jest już Twoim bezpośrednim reprezentantem. Co więcej, aby zakończyć spór ugodą nie jest konieczne wcześniejsze podjęcie interwencji. 

Wniosek do Rzecznika Finansowego o wsparcie w sporze sądowym

To już ostatni etap, na którym możesz zwrócić się z wnioskiem do Rzecznika Osób Ubezpieczonych. W przypadku, kiedy Twoja sprawa znalazła się na wokandzie, możesz złożyć wniosek do Rzecznika o tzw. istotny pogląd w sprawie. Jest to pisemne stanowisko, w którym przedstawione zostaną argumenty i poglądy ważne z punktu widzenia danego sporu. Wszystko w oparciu o stan faktyczny i prawny. Opinia ta ma charakter pomocniczy, jednak sąd ze względu na obowiązek ustosunkowania się, nie może jej zignorować.

PODSUMOWANIE: 

  • W sporze z instytucją finansową (np. bankiem, towarzystwem ubezpieczeniowym) możesz zwrócić się o wsparcie do Rzecznika Finansowego.
  • Wniosek o podjęcie interwencji możesz złożyć dopiero po skorzystaniu z drogi reklamacyjnej, czyli po złożeniu odwołania od negatywnej decyzji.
  • Pismo musi zawierać opis problemu, który był podstawą do złożenia reklamacji, a także przebieg i zakres podjętych czynności. 
  • Do wniosku do Rzecznika Osób Ubezpieczonych dołącz pełną dokumentację w związku ze sprawą – umowę ubezpieczenia, reklamację i odpowiedź towarzystwa.

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Dołącz do dyskusji

Kierunkowskaz na rondzie
Kierunkowskaz na rondzie Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Kierunkowskaz - ten mały, często niedoceniany element naszego samochodu, który jest niczym nasza osobista forma komunikacji na drodze. Kiedy używamy kierunkowskazów, mówimy innym kierowcom, co zamierzamy zrobić. Ale co się dzieje, gdy stoimy przed jednym z najbardziej skomplikowanych elemen...
Czytaj dalej
7 tysięcy utraconych praw jazdy
7 tysięcy utraconych praw jazdy! Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Nowy taryfikator punktów karnych w Polsce spowodował prawdziwą rewolucję na drogach. Kierowcy, którzy do tej pory ignorowali przepisy ruchu drogowego, teraz z utęsknieniem wspominają stare czasy. Wzrost liczby utraty punktów karnych prowadzi nieuchronnie do coraz częstszych przypadków utr...
Czytaj dalej