Spór z ubezpieczycielem do przyjemnych nie należy. Walka o odszkodowanie nie jest prosta. Złożyłeś reklamację, na którą otrzymałeś niezadowalającą odpowiedź? A może pozostałeś bez wiadomości zwrotnej? W takiej sytuacji pozostaje Ci interwencja rzecznika ubezpieczonych. Podpowiadamy, kiedy i jak złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego. 

Nikomu tego nie życzymy, ale nie raz może się zdarzyć, że będziesz stroną sporu z instytucją finansową. Niezgodność z bankiem, towarzystwem ubezpieczeniowym czy inną organizacją pożyczkową, będzie bardzo stresująca, a Ty będziesz miał poczucie, że od początku znajdujesz się na przegranej pozycji. Nieznajomość przepisów i wszelkich kruczków prawnych nie ułatwi Ci zadania dochodzenia swoich praw. Pamiętaj, że w takiej sytuacji nie jesteś sam. Pomocna może okazać się interwencja Rzecznika Ubezpieczonych. Wcześniej jednak musisz złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego. 

Rzecznik finansowy: kim jest i co robi?

Każdy poszkodowany w sporach z ubezpieczycielem może zwrócić się o wsparcie do Rzecznika Finansowego. Rzecznik Osób Ubezpieczonych może okazać się wybawieniem w wielu sporach z profesjonalnym podmiotem. Jeśli będziesz stroną takiego sporu, staniesz w opozycji do doskonale wyszkolonych ekspertów, w starciu z którymi możesz być bez szans.

W takiej sytuacji, pomoc prawna nie zawsze okaże się zasadna, a wystarczająca może być właśnie interwencja Rzecznika Ubezpieczonych. Osoba ta poprzez Twoje żądania, jednocześnie wysuwając szereg argumentów prawnych przemawiających na Twoją korzyść. 

Rzecznik Osób Ubezpieczonych: kiedy zgłosić się o pomoc? 

Nie zgadzasz się z decyzją ubezpieczyciela. Chcesz napisać od niej odwołanie, ale nie do końca jesteś świadomy swoich praw. Już w tym momencie możesz poprosić o pomoc Rzecznika Osób Ubezpieczonych. Ten udzieli Ci wsparcia zarówno na etapie przygotowania samego odwołania, uzasadnienia Twojego stanowiska, jak również w sytuacji, gdy towarzystwo nie udzieli Ci odpowiedzi. Jeśli takie odwołanie nie przyniesie skutku, wówczas możesz złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego o podjęcie interwencji.

Co najważniejsze, wniosek ten możesz złożyć dopiero po skorzystaniu z drogi reklamacyjnej, czyli po złożeniu odwołania od negatywnej decyzji. W świetle przepisów, za reklamację uznaje się wystąpienie, w którym zgłosisz zastrzeżenia dotyczące świadczonych Ci usług.

Wniosek do Rzecznika Finansowego: co musi zawierać? 

Wnioskując o podjęcie interwencji, musisz złożyć odpowiedni dokument. Wniosek do Rzecznika Finansowego jest bezpłatny. Musi mieć on formę pisemną zgodnie ze wzorem, który znajdziesz na stronie www.rf.gov.pl.  W piśmie powinien znaleźć się zwięzły opis problemu, który był podstawą do złożenia reklamacji. Pamiętaj także, by dokładnie opisać cały przebieg oraz zakres czynności, które w Twojej sprawie zostały podjęte.

Nie zapomnij dodać, że droga reklamacyjna w tym przypadku została wyczerpana. Udowodnij, że Twoje roszczenia są zasadne, argumentując swoje stanowisko. Ważne jest także, aby do wniosku dołączyć kopię wszelkich dokumentów, którymi dysponujesz w związku z daną sprawą, np. umowa ubezpieczenia, pismo reklamacyjne czy odpowiedź na nie. Wniosek musi zawierać Twoje dane osobowe, takie jak imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz adres korespondencyjny, a także numer kontaktowy. 

Jak złożyć wniosek o interwencję Rzecznika Finansowego? 

Dokument możesz też wysłać za pośrednictwem poczty elektronicznej. W tym przypadku pamiętaj jednak, że konieczny będzie skan wniosku wraz z odręcznym podpisem lub podpisem elektronicznym. 

Wniosek w formie pisemnej skieruj na adres:
Rzecznik Finansowy
Al. Jerozolimskie 87
02-001 Warszawa 

Wniosek do Rzecznika Finansowego o przeprowadzenie postępowania polubownego 

Może się zdarzyć, że interwencja Rzecznika Finansowego nie przyniosła pożądanego efektu. Jeśli chcesz jednak uniknąć rozpraw sądowych, możesz spróbować rozwiązać spór poprzez ugodę. W tej sytuacji również możesz poprosić Rzecznika o wsparcie w przeprowadzeniu postępowania polubownego. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku Rzecznik pozostaje bezstronny i nie jest już Twoim bezpośrednim reprezentantem. Co więcej, aby zakończyć spór ugodą nie jest konieczne wcześniejsze podjęcie interwencji. 

Wniosek do Rzecznika Finansowego o wsparcie w sporze sądowym

To już ostatni etap, na którym możesz zwrócić się z wnioskiem do Rzecznika Osób Ubezpieczonych. W przypadku, kiedy Twoja sprawa znalazła się na wokandzie, możesz złożyć wniosek do Rzecznika o tzw. istotny pogląd w sprawie. Jest to pisemne stanowisko, w którym przedstawione zostaną argumenty i poglądy ważne z punktu widzenia danego sporu. Wszystko w oparciu o stan faktyczny i prawny. Opinia ta ma charakter pomocniczy, jednak sąd ze względu na obowiązek ustosunkowania się, nie może jej zignorować.

PODSUMOWANIE: 

 

  • W sporze z instytucją finansową (np. bankiem, towarzystwem ubezpieczeniowym) możesz zwrócić się o wsparcie do Rzecznika Finansowego.
  • Wniosek o podjęcie interwencji możesz złożyć dopiero po skorzystaniu z drogi reklamacyjnej, czyli po złożeniu odwołania od negatywnej decyzji.
  • Pismo musi zawierać opis problemu, który był podstawą do złożenia reklamacji, a także przebieg i zakres podjętych czynności. 
  • Do wniosku do Rzecznika Osób Ubezpieczonych dołącz pełną dokumentację w związku ze sprawą – umowę ubezpieczenia, reklamację i odpowiedź towarzystwa.

 

 

Anna Rychlewicz

Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.