Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 05.09.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 3 minut.
5/5 - (1 vote)

Auta spalinowe, te starsze, ale też nowsze, nie mogłyby funkcjonować bez prądu. Systemy bezpieczeństwa, komputer pokładowy, światła czy elektryczne szyby – te elementy do poprawnego działania potrzebują energii elektrycznej. Pojazdy oczywiście pobierają prąd z akumulatora, jednak ten ma ograniczoną pojemność. Właśnie dlatego auta wyposażone są w alternator.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Do czego służy alternator? Jak jest zbudowany? Jak sprawdzić, czy jest sprawny? Tego wszystkiego dowiecie się w naszym artykule.

Do czego służy alternator?

Alternator ma za zadanie generować prąd przemienny w autach. Zresztą nie tylko w autach – jego główną funkcją jest przemienia energii mechanicznej w elektryczną. Co ciekawe – pierwszy alternator pojawił się już w 1891 roku, a za jego wynalezienie odpowiada Nikola Tesla.

Budowa i działanie alternatora

Zaglądając pod maskę, możemy zobaczyć koło pasowe, które jest elementem alternatora. Umieszczony na nim jest specjalny pasem zapewniający napęd. Pozostałe elementy ukryte są wewnątrz komory silnika. Są to: wirnik, stojan, zespół prostowniczy, szczotkotrzymacza wraz ze szczotkami, regulator napięcia, obudowa przednia i tylna, koło pasowe oraz wentylator.

Czytaj także: Wymiana akumulatora

Jak działa alternator? Pasek napędza koło, co wprawia w ruch wirnik. Dzięki temu wytwarza się pole magnetyczne między stojanem a magnesem na wirniku. To naprzemiennie umieszczone bieguny pazurowe, których wierzchołki mają odmienną biegunowość. Pod nimi znajduje się cewka. Szczotki przekazujące prąd na pierścienie ślizgowe podłączone do końcówek biegunów pazurowych wzbudzają alternator. Cały ten proces skutkuje wytworzeniem prądu zmiennego.

Budowa alternatora nie jest więc zbyt skomplikowana.

Jak sprawdzić, czy alternator jest sprawny

Sprawdzanie alternatora jest bardzo proste. W pierwszej kolejności musimy wyposażyć się w woltomierz. Na początku sprawdź, jakie napięcie przekazywane jest z akumulatora (przy wyłączonym silniku). Wartość powinna przekraczać 13 V. Następnie uruchom silnik i daj mu popracować około 2 minuty.

Jeżeli po zgaszeniu motoru, wartość na woltomierzu będzie przekraczać 13 V, oznacza to, że alternator jest sprawny i ładuje akumulator w naszym samochodzie.

Ile kilometrów wytrzyma alternator?

Alternator wytrzymuje zazwyczaj około 200 tys. km. Po tym czasie zużywają się szczotki. Inne usterki wynikają ze złego użytkowania samochodu. Alternator cena – tu wszystko zależy od modelu samochodu. Ceny wahają się od 250 do nawet 3000 zł.

Wpisując w wyszukiwarkę internetową „naprawa alternator” znajdziemy mnóstwo zakładów zajmujących się tego typu naprawami. Ceny ich usług (regeneracja) to od 70 do 200 zł.

PODSUMOWANIE:

  • Alternator generuje prąd przemienny w autach.
  • Do sprawdzania pracy alternatora konieczny jest woltomierz.
  • Alternator wytrzymuje zazwyczaj około 200 tys. km.
  • Cenea alternatora to od 250 do nawet 3000 zł.
  • Regeneracja alternatora będzie kosztować zazwyczaj od 70 do 200 zł.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

ubezpieczenie domu od pożaru
Ubezpieczenie domu od pożaru Autor Agata Wiśniewska Nieruchomości
Ogień jest jednym z najczęstszych zagrożeń dla nieruchomości. Chwila nieuwagi wystarczy, by twój dobytek poszedł z dymem. Nie zawsze można uniknąć nieszczęścia, ale można uchronić się przed znaczącą startą finansową. W takich przypadkach pomaga ubezpieczenie domu od pożaru. Co da...
Czytaj dalej
system e-toll
System e-TOLL Autor Dorota Bajorek Komunikacyjne
1 października 2021 roku zakończyła się era systemu via-Toll na polskich drogach. Systematycznie i etapami zastąpił poprzednie rozwiązanie zupełnie nowy system opłat drogowych czyli system e-TOLL. Jakie korzyści niesie on ze sobą? Jak działa ten system? Kto korzysta z tego rozwiązania? ...
Czytaj dalej