Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 06.12.2024 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
5/5 - (1 vote)

Dopłata do samochodów elektrycznych ma zachęcić potencjalnych kupców do nabycia własnego elektryka. Cel wydaje się już dziś osiągnięty, ponieważ po ponad roku od wdrożenia programu “Mój elektryk”, samochody elektryczne są coraz popularniejsze mimo spadków na rynku motoryzacyjnym. Jak działają dopłaty do aut elektrycznych i w jaki sposób otrzymać dofinansowanie? Sprawdź, ile wynosi dopłata i komu się należy! 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Dopłaty do aut elektrycznych wabikiem dla potencjalnych kupców 

Według danych z końca października 2024 roku, w Polsce zarejestrowano łącznie 76 240 osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Od początku roku przybyło 19 763 takich pojazdów, co stanowi wzrost o 5% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku.

Czytaj także: Najtańszy samochód elektryczny

Póki co nic nie wskazuje na to, by trend ten miał się zatrzymać, a przyczyn takiego stanu rzeczy można upatrywać chociażby w programie “Mój elektryk”, który dla osób fizycznych został uruchomiony 12 lipca 2021 roku, natomiast dla firm i przedsiębiorców ruszył 22 listopada 2021 roku.

Dopłaty do aut elektrycznych obsługiwane są przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i dotyczą zarówno zakupu, leasingu jak i długoterminowego najmu auta elektrycznego. Ten ostatni oferowany jest zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla firm.

UWAGA: Osoby korzystające z dopłaty do samochodów elektrycznych nie mogą sprzedać go przez minimum 24 miesiące od dnia uzyskania dotacji.

Jak uzyskać dofinansowanie z programu “Mój elektryk”? 

Dopłaty do elektrycznych samochodów wdrożone jako program “Mój elektryk”, to bezzwrotne dotacje na zakup lub leasing zeroemisyjnych środków transportu. Program wdrożony przez NFOŚiGW ma na celu obniżenie zużycia paliw emisyjnych, a na jego realizację przeznaczono 500 mln złotych.

Dopłata do auta elektrycznego skierowana jest zarówno do osób fizycznych, przedsiębiorców, samorządów i instytucji czy organizacji pozarządowych. W pierwszej kolejności wnioski przyjmowane były wyłącznie od osób fizycznych, które mogły ubiegać się o dopłaty już od lipca 2021 roku, natomiast kilka miesięcy później ruszył nabór wniosków od firm i przedsiębiorców. Osoby ubiegające się o dofinansowanie do samochodu elektrycznego muszą zarejestrować auto na siebie. 

UWAGA: Jeśli wnioskodawca o dopłatę do auta elektrycznego nie jest jego właścicielem, zwrot środków nie zostanie przyznany. Program dopuszcza jedynie sytuację, gdy osoba składająca wniosek o dopłatę jest jednym ze współwłaścicieli.

Warto mieć na uwadze fakt, że osoby fizyczne, które interesuje dopłata do auta elektrycznego, mogą ją uzyskać jedynie na zakup jednego pojazdu. Obejmuje ona nowe samochody zeroemisyjne z kategorii M1, czyli samochody osobowe do 8 miejsc pasażerskich.

Pozostali wnioskodawcy mogą ubiegać się o dopłaty do aut elektrycznych innych kategorii – M2 (auta do przewozu więcej niż 8 osób, masa całkowita pojazdu do 5 ton), M3 (do przewozu osób, masa całkowita powyżej 5 ton), N1 (do przewozu ładunków, masa całkowita do 3,5 ton), L1e-L7e – pojazdów dwu-, trój- i czterokołowych. 

UWAGA: W ramach programu „Mój elektryk” maksymalna cena zakupu samochodu elektrycznego kwalifikującego się do dofinansowania wynosi 225 000 zł. Wyjątek stanowią osoby posiadające Kartę Dużej Rodziny (KDR), dla których ten limit cenowy nie obowiązuje. Dla posiadaczy KDR przewidziano również wyższą kwotę dotacji, wynoszącą 27 000 zł.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie samochodu elektrycznego?

Dopłata do samochodów elektrycznych jest dziś na wyciągnięcie ręki wszystkich zainteresowanych. Wniosek o dofinansowanie samochodu elektrycznego należy złożyć przez internet. W tym celu możemy skorzystać z generatora wniosków Narodowego Funduszu Ochrony Środowisk i Gospodarki Wodnej.

Musi być on jednak podpisany podpisem elektronicznym lub Profilem Zaufanym. Złożenie wniosku o dopłaty do auta elektrycznego jest bezpłatne. Osoby zainteresowane dofinansowaniem zakupu – także zakupu z udziałem kredytu – składają wniosek bezpośrednio do NFOŚiGW.

Złożenie wniosku nieco inaczej będzie wyglądało w przypadku osób ubiegających się o dofinansowanie do leasingu – tutaj wniosek należy złożyć do wybranej przez siebie firmy leasingowej. NFOŚiGW publikuje na swojej stronie informację o bankach i firmach leasingowych uczestniczących w programie “Mój elektryk”, ale nie rekomenduje żadnej konkretnej instytucji. Wybór należy tylko i wyłącznie do wnioskodawcy. 

UWAGA: Warunkiem przyznania dofinansowania jest zarejestrowanie pojazdu na terytorium Polski, ubezpieczenie go oraz zobowiązanie, że nie zostanie on sprzedany przez dwa lata od momentu uzyskania dotacji.

W przypadku chęci uzyskania dofinansowania zakupu wniosek o refundację poniesionego już wydatku można złożyć także po zakupie. Dofinansowanie obejmuje auta nabyte po 1 maja 2020 roku. 

Ile wynosi dopłata do samochodu elektrycznego? 

W ramach programu „Mój elektryk” wysokość dofinansowania do zakupu samochodu elektrycznego zależy od kilku czynników:

  • Osoby fizyczne:
    • Podstawowa dotacja: do 18 750 zł.
    • Posiadacze Karty Dużej Rodziny (KDR): do 27 000 zł.
  • Przedsiębiorcy i inne podmioty:
    • Samochody osobowe (kategoria M1): dotacja do 18 750 zł, przy limicie ceny pojazdu wynoszącym 225 000 zł.
    • Samochody dostawcze (kategoria N1): dofinansowanie zależne od deklarowanego rocznego przebiegu:
      • Do 15 000 km: dotacja do 50 000 zł (do 20% kosztów kwalifikowanych).
      • Powyżej 15 000 km: dotacja do 70 000 zł (do 30% kosztów kwalifikowanych).

Warto zauważyć, że w listopadzie 2024 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił projekt programu „Mój elektryk 2.0”, który przewiduje zwiększenie maksymalnej kwoty dofinansowania do 40 000 zł na pojazd kategorii M1. Kwota ta obejmuje dodatkowe bonusy za zezłomowanie starego pojazdu spalinowego oraz dla osób o niższych dochodach. Konsultacje społeczne tego projektu zakończyły się 29 listopada 2024 roku, a szczegółowe warunki nowej edycji programu zostaną ogłoszone po ich zakończeniu.

Podsumowując, aktualne dofinansowanie w programie „Mój elektryk” wynosi od 18 750 zł do 27 000 zł, w zależności od statusu beneficjenta. Planowane zmiany w programie mogą zwiększyć te kwoty, jednak ostateczne warunki zostaną podane po zakończeniu konsultacji społecznych.

Do kiedy przewidywane są dopłaty do samochodów elektrycznych dla firm?

Program “Mój elektryk” realizowany jest w latach 2021-2026. Wnioski o dopłaty do samochodów elektrycznych dla firm można składać od 22 listopada 2021 roku do 30 września 2025 roku lub do wyczerpania środków. Okres wydatkowania dopłat będzie realizowany do 30 czerwca 2026 roku.

W przypadku wcześniejszego wyczerpania dostępnych środków na stronie NFOŚiGW zostanie umieszczona informacja o braku możliwości składania nowych wniosków. 

PODSUMOWANIE: 

  • Dopłaty do aut elektrycznych realizowane są przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
  • Wnioski o dopłaty do samochodów elektrycznych dla firm można składać do 30.09.2025 roku lub do wyczerpania środków. 
  • Wniosek o dofinansowanie zakupu auta elektrycznego można złożyć poprzez generator wniosków dostępny na NFOŚiGW.
  • Osoby korzystające z dopłaty do samochodów elektrycznych nie mogą sprzedać go przez minimum 24 miesiące od dnia uzyskania dotacji.

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Napęd AWD
Napęd AWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd AWD (All-Wheel Drive), czyli napęd na wszystkie koła, to technologia, która zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów napędu na jedną oś (FWD – na przednią oś, RWD – na tylną oś), napęd AWD rozdziela moc na wszystkie...
Czytaj dalej
napęd RWD
Napęd RWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd RWD (Rear-Wheel Drive), czyli napęd na tylne koła, to rozwiązanie, w którym moc silnika jest przekazywana na tylne koła pojazdu. W odróżnieniu od napędu na przednie koła, w RWD to tylna oś odpowiada za napędzanie samochodu, podczas gdy przednie koła pełnią głównie funkcję ki...
Czytaj dalej