Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 21.02.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut.
5/5 - (1 vote)

Małe samochody elektryczne cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Wiele znanych marek wprowadza na rynek swoje elektryczne pojazdy, a nowoczesna infrastruktura i łatwy dostęp do ładowarek ułatwiają codzienne korzystanie z nich. Jednak dla osób, które do tej pory miały styczność jedynie z tradycyjnymi, spalinowymi autami, mogą czuć się zagubione przed zakupem swojego pierwszego elektryka. Jakie jest najtańsze auto elektryczne oraz na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Najbardziej polecane małe samochody elektryczne

Jeszcze kilka lat temu samochód elektryczny był dość rzadkim widokiem na polskich ulicach. Obecnie pojazdy z zieloną tablicą rejestracyjną (która jest zarezerwowana dla elektryków) spotykamy praktycznie na każdym kroku. Które modele cieszą się największym zaufaniem użytkowników i prezentują zadowalającą specyfikację techniczną?

Czytaj także: Jakie są ceny samochodów elektrycznych

Fiat 500e

Fiat 500e to mały samochód elektryczny zaliczany do segmentu A. Jego wygląd nie różni się zbytnio od spalinowego odpowiednika. Występuje on w dwóch rodzajach nadwozia – trzydrzwiowym hatchbacku oraz dwudrzwiowym cabrio. Podróżować mogą nim maksymalnie cztery osoby.

Producent deklaruje zasięg około 320 kilometrów na jednym ładowaniu, jest więc to całkiem zadowalający wynik. Pojazd ten nie należy do największych, ale za to doskonale sprawdzi się podczas jazdy po mieście, gdzie liczą się zwinność i kompaktowość.

Peugeot e-208

Druga generacja popularnego modelu Peugeota jest dostępna także w wersji z napędem elektrycznym. W 2020 roku Peugeot 208 został wybrany Europejskim Samochodem Roku, wyprzedzając w plebiscycie inne auta elektryczne, takie jak Porsche Taycan czy Tesla Model 3.

Jest to mały samochód elektryczny, który jednak jest większy od wymienionego wcześniej Fiata 500e, mieści się bowiem w autosegmencie B. Jest on także najdroższą wersją silnikową tego modelu. Peugeota wyróżnia także unikalna budowa nadwozia, ponieważ mamy do czynienia z pięciodrzwiowym hatchbackiem.

Tesla Model 3

Tej marki pojazdów chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Amerykański koncern, którego dyrektorem jest miliarder Elon Musk, słynie z produkcji samochodów z napędem elektrycznym. Model 3 został zaprezentowany w marcu 2016 roku i w ciągu 24 godzin od premiery został zamówiony w tysiącach egzemplarzy.

Tesla Model 3 to zdecydowanie nie jest mały samochód elektryczny. Swoim rozmiarem plasuje się w segmencie D. Posiada pojemny bagażnik oraz napęd na przednią oś lub na wszystkie cztery koła. Wzrok przyciąga jej charakterystyczny wygląd, ponieważ w przeciwieństwie do wielu samochodów elektrycznych odbiega od standardowego designu modeli spalinowych.

Nie znajdziemy tu typowego grilla, przez co maska pojazdu jest niezwykle spójna i harmonijna.

Na jednym ładowaniu Tesla Model 3 jest w stanie przejechać ponad 520 kilometrów.

Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq występuje w wersji z napędem hybrydowym lub w pełni elektrycznym. Ten samochód elektryczny plasuje się w segmencie C, nie należy więc do największych konstrukcji. Ten pięciodrzwiowy liftback w pierwszej generacji pozwala na przejechanie około 300 kilometrów bez konieczności ładowania.

Nowa odsłona Hyundaia przyniosła jednak pewne zmiany, których celem było podniesienie wydajności baterii. Najnowsze modele są w stanie pokonać dystans już prawie 400 kilometrów. Silnik elektryczny generuje moc 120 KM. Hyundai Ioniq to samochód elektryczny, który świetnie sprawdzi się zarówno w trasie, jak i w codziennej jeździe po mieście.

Mini Cooper SE

Mały samochód elektryczny z wyjątkowym charakterem? Właśnie taki jest w pełni elektryczny Mini Cooper SE. Ten trzydrzwiowy hatchback swoim rozmiarem zalicza się do segmentu B, czyli do typowych pojazdów miejskich. Pod maską skrywa silnik o mocy 184 KM, co w połączeniu z jego niewielką masą własną zapewnia iście sportowe wrażenia.

Podróżować mogą nim maksymalnie cztery osoby. Na jednym ładowaniu jest w stanie pokonać dystans około 270 kilometrów, co czyni z niego raczej samochód typowo miejski. Dodatkowo został on fabrycznie ograniczony i jest w stanie rozpędzić się jedynie do 150 km/h.

Dla kogo przeznaczone jest małe auto elektryczne?

Samochody elektryczne powoli zastępują swoje spalinowe odpowiedniki. Szczególnie chętnie sięgają po nie mieszkańcy dużych miast. To właśnie w miejskich warunkach auta elektryczne pokazują swoje największe atuty. Po pierwsze, stojąc w korkach, nie zużywają wcale energii. Zatem jeśli nie jedziesz – nie ponosisz kosztów związanych z ładowaniem.

Dodatkowo niektóre modele wyposażone są w system odzyskiwania energii podczas hamowania. W mieście, w którym jazda jest zdecydowanie mniej płynna i wymaga częstego zatrzymywania się, takie rozwiązanie wydaje się szczególnie korzystne.

Właściciele paneli fotowoltaicznych chętnie sięgają po samochody elektryczne. Ceny energii elektrycznej z roku na rok stają się coraz wyższe. Możliwość ładowania pojazdu prądem, który się samemu wyprodukowało, znacznie ogranicza nasze wydatki w tym sektorze. Więc jeśli zdecydowałeś się na zakup instalacji fotowoltaicznej – koniecznie rozważ wymienienie swojego auta na samochód elektryczny.

Auta elektryczne najnowszej generacji świetnie sprawdzają się także w trasie. Pozwalają na pokonywanie coraz to dłuższych dystansów na jednym ładowaniu. Dodatkowo czas samego ładowania nie jest już tak długi.

Tanie modele aut elektrycznych

Jedną z głównych ról przy zakupie samochodu gra jego cena. Nie ulega wątpliwości, że wciąż nabycie tradycyjnego pojazdu spalinowego jest najtańszą opcją. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest fakt, że samochody elektryczne pojawiły się stosunkowo niedawno i rynek wtórny nie jest jeszcze nimi przesycony.

Nie oznacza to jednak, że na zakup wymarzonego pojazdu musimy wydać fortunę. Jaki jest więc najtańszy samochód elektryczny?

Dacia Spring

Dacia Spring to najtańsze auto elektryczne w zestawieniu. Jest to pierwszy pojazd od tego producenta, który został wyposażony w elektryczny napęd. Zadebiutował w 2020 roku. Czteroosobowy hatchback zaliczany jest do segmentu A, jest to zatem typowy, niewielki pojazd miejski.

Elektryczny silnik generujący moc na poziomie 45 KM pozwala na przyspieszenie do 50 km/h w 5,8 s. Ceny tego modelu zaczynają się od 91 tys. złotych.

Smart EQ Fortwo

Kultowe Smarty rozpoczynają swoją przygodę z napędem elektrycznym. Ten niewielki pojazd jest doceniany przez setki użytkowników, którzy kompaktowy rozmiar cenią sobie ponad wszystko. Jest to samochód dwuosobowy, który spotkać można w dwóch rodzajach nadwozia – oba to hatchbacki, które różnią się między sobą liczbą drzwi.

Nowy Smart został wyposażony w silnik o mocy 82 KM. Jego wadą jest jednak niewielki zasięg – producent deklaruje, że na jednym ładowaniu będziemy w stanie przejechać około 159 kilometrów, co nie jest zbyt spektakularnym wynikiem. Jego niewątpliwą zaletą jest jednak cena – za ten mały samochód elektryczny zapłacimy około 95 tys. złotych.

Smart EQ Forfour

Smart EQ Forfour jest większym odpowiednikiem poprzednio omawianego modelu Fortwo. Jak sama nazwa wskazuje, jest on przeznaczony dla czterech osób, jednak mimo wszystko zaliczany jest do segmentu A. Możemy więc w dalszym ciągu uznać go za mały samochód elektryczny. Wyposażony jest w napęd na tył, co jest raczej rzadko spotykane w tej klasie pojazdów.

Jeśli chodzi o moc silnika oraz deklarowany zasięg, to te parametry są takie same jak w przypadku wersji Fortwo, czyli 82 KM mocy oraz 160 kilometrów zasięgu. Podobna jest również jego wartość, ponieważ w salonie zapłacimy za niego około 96 tys. złotych.

Jakie auto elektryczne wybrać?

Wybór idealnego samochodu elektrycznego może stanowić trudne wyzwanie. Pomimo że tego rodzaju pojazdy są dostępne już od dłuższego czasu, to tak naprawdę dopiero ostatnie kilka lat przyniosło prawdziwą rewolucję na rynku aut elektrycznych. Coraz większa liczba znanych producentów decyduje się na wprowadzenie elektrycznych modeli lub na zmodernizowanie istniejących od lat wersji spalinowych.

Z racji tego, że auta elektryczne wciąż stanowią swego rodzaju nowość, znalezienie odpowiedniego egzemplarza na rynku wtórnym może być czasochłonne.

Kwestią, na którą powinniśmy zwracać uwagę, wybierając samochód elektryczny, powinien być jego zasięg. Przy obecnych standardach pojazdy, które są w stanie na jednym ładowaniu przejechać mniej niż 200 kilometrów, nie stanowią już atrakcyjnej opcji. Najbardziej wydajne modele są w stanie pokonywać trasy dłuższe niż 500 kilometrów.

Należy jednak pamiętać, że małe samochody elektryczne są wyposażone w adekwatne do ich rozmiarów akumulatory i nie są po prostu w stanie dorównać większym odpowiednikom. Jednak jeśli poruszasz się głównie po mieście i zasięg pojazdu nie stanowi dla Ciebie przeszkody, warto zastanowić się nad ich wyborem.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej