Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 21.02.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
2.3/5 - (3 votes)

Rosnąca popularność samochodów elektrycznych wynika z coraz większej świadomości kierowców na temat postępujących zmian klimatycznych. Bez wątpienia są one bardziej przyjazne dla środowiska i przyczyniają się do zmniejszenia śladu węglowego. Jednak samochody elektryczne wciąż budzą wiele wątpliwości. Jedną z nich jest kwestia dystansu, jaki możemy pokonać po jednym ładowaniu. Jaki jest zasięg samochodów elektrycznych? Przekonajmy się!

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Jak daleko pojedzie samochód elektryczny na jednym ładowaniu?

Pytanie o dystans, który pokona pojazd na jednym ładowaniu, jest jednym z najczęściej zadawanych przez osoby, które decydują się na swój pierwszy samochód elektryczny. Zasięg odgrywa bowiem kluczową rolę, jeśli chodzi o komfortowe użytkowanie auta. Ładowarki do tego typu pojazdów wciąż stanowią raczej rzadkość niż standardowe wyposażenie stacji benzynowych lub przydrożnych parkingów.

Zatem decydując się na podróż samochodem elektrycznym, musimy mieć pewność, że nie spotka nas w trasie przykra niespodzianka wymagająca wezwania lawety.

To, jaki jest zasięg samochodów elektrycznych, zależy od kilku zmiennych. Pojazdy o najmniejszej pojemności silnika umożliwiają przejechanie na jednym ładowaniu dystansu około 180 kilometrów. Jednak wraz z rozwojem przemysłu i wprowadzaniem do sprzedaży modeli o coraz wydajniejszych jednostkach napędowych i akumulatorach udało się znacznie zwiększyć tę wartość.

Czytaj także: Leasing samochodu elektrycznego

Wiele nowoczesnych aut elektrycznych jest w stanie przejechać ponad 500 kilometrów bez potrzeby ładowania baterii. Taki zasięg aut elektrycznych pozwala na wybranie się w dłuższą podróż i jest porównywalny z osiągami spalinowych jednostek napędowych.

Od czego zależy zasięg samochodów elektrycznych?

To, ile pojazd będzie w stanie przejechać bez konieczności ładowania, jest kwestią dosyć złożoną. Osoby mające doświadczenie z tradycyjnymi, spalinowymi silnikami wiedzą, że ilość zużytego paliwa zależy w dużej mierze od stylu jazdy kierowcy. Niektórzy z nas mają po prostu „ciężką nogę”, przez co zdecydowanie częściej muszą składać wizyty na stacjach paliw. W przypadku pojazdów elektrycznych jest podobnie.

Dynamiczny styl jazdy może wpłynąć na zmniejszenie zasięgu auta. Jest to jedna z ważniejszych kwestii, ponieważ mamy na nią bezpośredni wpływ i świadomie możemy dokonywać pewnych zmian.

Kolejnymi aspektami są masa własna oraz pojemność akumulatora, w który został wyposażony dany samochód elektryczny. Zasięg będzie zatem zdecydowanie mniejszy w przypadku ciężkich lub mocno obładowanych aut. Sprawa delikatnie się komplikuje, jeśli weźmiemy pod uwagę także akumulator.

Oczywistym wydaje się, że bateria o większej pojemności pozwala na pokonanie dłuższego dystansu. Jednak wraz ze wzrostem pojemności, wzrasta również waga samego akumulatora, co z kolei, jak wiemy, negatywnie przekłada się na zasięg samochodów elektrycznych.

Duży wpływ na zasięg aut elektrycznych ma również ukształtowanie terenu. Górzyste trasy wymagające zużycia większej ilości energii będą przyczyniały się do skrócenia dystansu, który możemy pokonać na jednym ładowaniu. Również panująca na zewnątrz temperatura nie pozostaje dla naszego pojazdu obojętna.

Klimatyzacja oraz ogrzewanie pobierają ogromne ilości energii.

Powszechnie mówi się, że auta elektryczne zdecydowanie gorzej radzą sobie zimą i jest w tym sporo prawdy. W ich przypadku źródłem energii potrzebnej do napędzania auta nie jest ciekłe paliwo a energia elektryczna zmagazynowana w akumulatorze. Jeśli temperatura na zewnątrz spada, elektrolit, którym wypełniony jest akumulator, gęstnieje, co negatywnie przekłada się na jego sprawność oraz sam zasięg samochodów elektrycznych.

Który samochód elektryczny ma największy zasięg?

Zasięg samochodów elektrycznych wydaje się kluczową kwestią, która może wpłynąć na wybór danego modelu. Wielu pasjonatów motoryzacji prowadzi więc niezależne testy, które mają za zadanie zweryfikować, czy samochód faktycznie jest w stanie przejechać dystans gwarantowany przez producenta. Przed dokonaniem zakupu warto więc zasięgnąć opinii innych użytkowników, którzy mieli już okazję sprawdzić swój pojazd w codziennych trasach oraz dalszych podróżach.

Aktualną królową wszystkich rankingów biorących pod uwagę zasięg aut elektrycznych jest Tesla Model 3.

Na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać ponad 520 kilometrów. Jest to już wartość bardzo konkurencyjna dla pojazdów spalinowych. Niewiele gorzej prezentuje się elektryczny Mercedes-Benz EQS, który podczas testów pokonuje około 510 kilometrów. Jednak jeśli porównamy ten wynik z deklarowanym przez producenta zasięgiem 645 km, możemy zauważyć dużą rozbieżność pomiędzy nimi.

Na najniższym stopniu podium plasuje się BMW iX. Na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać około 500 kilometrów.

Przedstawiamy inne warte uwagi samochody elektryczne. Zasięg wszystkich poniżej wymienionych pojazdów jest większy niż 400 kilometrów:

  • Volkswagen ID.3,
  • Volkswagen ID.4
  • Hyundai Ioniq,
  • Tesla Model Y,
  • Kia EV6,
  • Skoda Enyaq iV4.

Jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego?

Czy istnieją jakieś sposoby, aby pozytywnie wpłynąć na zasięg samochodu elektrycznego? Odpowiedź brzmi – tak! Zmieniając nasze nawyki lub świadomie podejmując pewne decyzje, możemy przyczynić się do zwiększenia dystansu, który nasz samochód będzie mógł przejechać na jednym ładowaniu.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, klimatyzacja pobiera ogromne ilości energii. W upalne dni starajmy się przewietrzyć pojazd przed jazdą, aby obniżyć nieco temperaturę w kabinie pasażerskiej. Starajmy się parkować w cieniu lub korzystać z osłon termicznych, które ograniczają nadmierne nagrzewanie się.

Podczas zakupu samochodu elektrycznego warto dopłacić i wyposażyć go w pompę ciepła. Jej zadaniem jest poprawienie efektywności ogrzewania, przez co zużywane jest zdecydowanie mniej energii.

Zasięg aut elektrycznych można również zwiększyć poprzez redukcję masy pojazdu. Wielu kierowców traktuje swoje samochody jako dodatkowe schowki do przechowywania przedmiotów, które zawadzają w domu. Jak wiemy, im większa masa, tym większe średnie zużycie energii, zatem obładowane auto znacznie szybciej wyczerpie swoją baterię.

Czytaj także:
OC Gdańsk

Wielu producentów pojazdów elektrycznych decyduje się na wprowadzanie coraz to nowych rozwiązań, które pomagają w oszczędzaniu energii. Jeśli tylko Twój samochód oferuje tryb eco lub wspomagający odzyskiwanie energii podczas hamowania – warto z nich korzystać. Podczas jazdy autostradą, kiedy prędkość, z jaką się poruszamy, jest w miarę stała, w oszczędzaniu energii pomaga tempomat.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej