Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 15.06.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
5/5 - (1 vote)

Fiat 126, znany również jako „Maluch”, to mały samochód osobowy produkowany przez włoskiego producenta Fiata w latach 1972–2000. Był on również montowany w Polsce przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych jako Polski Fiat 126p. Fiat 126 był następcą modelu Fiat 500 Nuova i podobnie jak jego poprzednik, miał silnik umieszczony z tyłu i napędzane były nim tylne koła.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Początki Fiata 126p

Fiat 126p

Pierwotnie Fiat 126 był wyposażony w silnik o pojemności 594 cm³ i mocy 23 KM, jednak w późniejszych latach moc silnika została zwiększona do 24 KM. Oprócz podstawowego modelu z 2-drzwiowym nadwoziem typu fastback, produkowano również inne wersje, takie jak Steyr-Fiat 126, który był wyposażony w mocniejszy silnik typu bokser, oraz 126 BIS, który miał silnik chłodzony cieczą.

Podczas produkcji wyprodukowano ogółem 4 671 586 egzemplarzy Fiata 126, z czego 3 318 674 zostały wyprodukowane w Polsce.

Fiat 126 zdobył popularność w Polsce ze względu na swoją niską cenę i prostą konstrukcję, która umożliwiała samodzielne naprawy. Był to najtańszy samochód dostępny na polskim rynku, jednak krytykowano go za słabe osiągi, niewielką przestrzeń użytkową i skuteczność hamulców.

Fiat 126 był jednym z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach i zmotoryzował wiele osób. Często nazywany „maluchem”, samochód ten stał się ikoną motoryzacji w Polsce. W 1991 roku Fiat wprowadził model Cinquecento, który był przewidziany jako następca Fiata 126, jednak produkcję Cinquecento zakończono już w 1998 roku.

W jaki sposób model 126 trafił do Polski?

Historia Fiata 126 sięga lat 60. XX wieku, kiedy to Polska poszukiwała licencjodawcy na produkcję popularnego samochodu klasy małej. Fiat zaoferował dwa modele: 127 i 126, z których ten drugi okazał się bardziej korzystny dla strony polskiej. W 1971 roku podpisano umowę o współpracy technicznej i licencyjnej, na mocy której Fabryka Samochodów Małolitrażowych rozpoczęła produkcję Polskiego Fiata 126p.

Produkcja Fiata 126p w Polsce

Pierwsze egzemplarze Polskiego Fiata 126p zmontowano w czerwcu 1973 roku, a oficjalna produkcja ruszyła w lipcu tego samego roku. Samochód ten szybko zdobył popularność na polskim rynku, chociaż jego cena na giełdach samochodowych bywała wysoka.

Odpowiednio skonfigurowane Fiaty 126p były wykorzystywane nie tylko jako samochody osobowe, ale również jako taksówki, samochody służbowe i małe dostawcze. Charakterystyczny design i niewielkie rozmiary sprawiły, że był to idealny wybór dla osób mieszkających w miastach o ograniczonej przestrzeni parkingowej i wąskich uliczkach.

Polski Fiat 126p zyskał opinię niezawodnego, ekonomicznego i łatwego w utrzymaniu samochodu. Miał prostą konstrukcję, co ułatwiało naprawy i konserwację dla przeciętnego właściciela. Silnik z tyłu i napęd na tylne koła zapewniały charakterystyczne prowadzenie, choć czasami trudniejsze w warunkach trudnych nawierzchni lub zimowych.

Jak zmieniał się Fiat 126p?

W latach produkcji Polskiego Fiata 126p, samochód ten przeszedł kilka modernizacji. Wprowadzono silnik o pojemności 652 cm³ i mocy 26 KM, a w 1987 roku zaprezentowano wersję z silnikiem 704 cm³ i mocą 30 KM, która otrzymała nazwę „Maluch Bis”. Te zmiany miały na celu poprawę osiągów i lepsze dostosowanie się do nowoczesnych wymogów ekologicznych.

Fiat 126p nie był jednak pozbawiony wad. Niewielka przestrzeń w kabinie, ograniczony bagażnik i brak komfortowych udogodnień sprawiały, że podróże na dłuższe dystanse mogły być niewygodne. Ponadto, ze względu na swoje niewielkie rozmiary, Fiat 126p był podatny na wstrząsy i wpływ wiatru, co mogło wpływać na stabilność i bezpieczeństwo jazdy.

Fiat 126p

Pomimo tych ograniczeń, Fiat 126p zyskał ogromną popularność w Polsce i stał się częścią polskiej kultury motoryzacyjnej. Symbolizował okres transformacji i dostęp do indywidualnej mobilności dla wielu rodzin. Dziś wielu entuzjastów zbiera i odnawia te klasyczne samochody, podtrzymując dziedzictwo Fiata 126p.

Produkcję Polskiego Fiata 126p zakończono w 2000 roku, a samochód ten został zastąpiony przez nowocześniejsze modele na rynku. Mimo to, Maluch nadal cieszy się dużą popularnością wśród miłośników klasyków i jest częstym gościem na zlotach i imprezach motoryzacyjnych.

Fiat 126p pozostaje ikoną polskiego motoryzacji, która wpisała się w historię kraju. To niepozorne, lecz niezwykle znaczące auto przetrwało próbę czasu i zostawiło trwały ślad w sercach wielu osób.

Podsumowanie:

  1. Fiat 126, znany jako „Maluch”, był popularnym małym samochodem osobowym produkowanym przez Fiata w latach 1972-2000. W Polsce był montowany jako Polski Fiat 126p.
  2. Charakterystyczne cechy Malucha to niewielkie rozmiary, prostota konstrukcji oraz ekonomiczny silnik umieszczony z tyłu, co przyczyniło się do jego popularności jako samochodu miejskiego.
  3. Pomimo pewnych wad, takich jak ograniczona przestrzeń w kabinie i niski komfort, Fiat 126p zdobył opinię niezawodnego i łatwego w utrzymaniu pojazdu, który przeszedł kilka modernizacji, zwiększając moc i poprawiając osiągi.
  4. Mimo zakończenia produkcji w 2000 roku, Fiat 126p nadal cieszy się dużą popularnością wśród miłośników klasyków, pozostając ikoną polskiej motoryzacji i symbolem okresu transformacji i mobilności dla wielu rodzin.
Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej