Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 28.08.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut.
1.6/5 - (7 votes)

Homologacja samochodu to nic innego, jak swego rodzaju pozwolenie na to, aby dany pojazd mógł być wykorzystywany na terenie konkretnego państwa. Homologacja najczęściej kojarzy się właśnie z samochodami i polega na zweryfikowaniu, czy dane auto odpowiada przepisom aktualnie obowiązującym na terenie kraju.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Homologacja samochodu w Europie

Co do zasady homologacji podlega ten pojazd, który jest nowy, nie jest jeszcze zarejestrowany i występuje o niego producent danej marki lub też jego przedstawiciel. W Europie zestandaryzowano homologację do trzech podstawowych typów, to jest: dla samochodów osobowych, samochodów ciężarowych oraz przyczep. Świadectwo homologacji, które producent uzyska w jednym z krajów Unii Europejskiej, automatycznie ważne jest we wszystkich krajach członkowskich. Przepisy te określone są w dyrektywie 2007/46/WE.

Homologacja samochodu w Polsce

W naszym kraju homologacją pojazdów zajmuje się specjalna jednostka – jest nią Dyrektor Transportu Dozoru Technicznego. Jeżeli więc chcemy sami uzyskać świadectwo homologacji dla pojazdu będziemy zmuszeni do zapłacenia nie małego rachunku.

Obecnie tego rodzaju opłata wynosi 1600 zł.

Kategorie homologacji

 Jak już wspomnieliśmy we wstępie, homologacja to tak naprawdę weryfikacja tego, czy pojazd, w tym wypadku na przykład samochód, może poruszać się po polskich drogach. Musi on zatem spełniać określone przez przepisy wymagania i normy. Zgodnie z unijną dyrektywą określono normy specjalnymi kategoriami, do których można przypisać pojazd.

8 kategorii homologacyjnych zostało określonych w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 7 października 1999 r. w sprawie homologacji pojazdów:

  • kategoria oznaczona literą M
  1. Kategoria M: pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła i przeznaczone do przewozu osób, w tym:

1) kategoria M1: samochody osobowe – pojazdy przeznaczone do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc (nie licząc miejsca kierowcy);

2) kategoria M2: autobusy – pojazdy przeznaczone do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc (nie licząc miejsca kierowcy) i mające maksymalną masę nieprzekraczającą 5 t;

3) kategoria M3: autobusy – pojazdy przeznaczone do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc (nie licząc miejsca kierowcy) i mające maksymalną masę przekraczającą 5 ton.

4) do kategorii M2 lub M3 należy także „autobus przegubowy” co oznacza autobus, który składa się z dwu lub więcej części połączonych przegubowo; przedziały pasażerskie tych części muszą być połączone, tak aby było możliwe swobodne przemieszczanie się pasażerów między nimi, a części składowe powinny być połączone na stałe.

  • kategoria oznaczona literą N
  1. Kategoria N: pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła i przeznaczone do przewozu ładunków, w tym:

1) kategoria N1: samochody ciężarowe – pojazdy przeznaczone do przewozu ładunków i mające maksymalną masę nieprzekraczającą 3,5 tony;

2) kategoria N2: samochody ciężarowe – pojazdy przeznaczone do przewozu ładunków i mające maksymalną masę przekraczającą 3,5 tony, ale nieprzekraczającą 12 ton;

3) kategoria N3: samochody ciężarowe – pojazdy przeznaczone do przewozu ładunków i mające maksymalną masę przekraczającą 12 ton;

4) w przypadku pojazdów ciągnących naczepy lub przyczepy z osią centralną, należy jako masę maksymalną przyjmować ich masę w stanie gotowym do jazdy powiększoną o masę odpowiadającą maksymalnemu statycznemu naciskowi pionowemu na urządzenie sprzęgające i, w razie potrzeby, o maksymalną masę ładunku.

  • kategoria oznaczona literą O
  1. Kategoria O: przyczepy (z włączeniem naczep), w tym:

1) kategoria O1: przyczepy o maksymalnej masie nie przekraczającej 0,75 tony;

2) kategoria O2: przyczepy o maksymalnej masie przekraczającej 0,75 tony, ale nie przekraczającej 3,5 tony;

3) kategoria O3: przyczepy o maksymalnej masie przekraczającej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 10 ton;

4) kategoria O4: przyczepy o maksymalnej masie przekraczającej 10 ton;

5) w przypadku naczep lub przyczep z osią centralną należy jako masę maksymalną przyjmować masę odpowiadającą maksymalnemu statycznemu naciskowi ich osi na drogę w warunkach maksymalnego obciążenia ładunkiem i sprzęgnięcia z pojazdem ciągnącym.

Oczywiście nie są to jedyne pojazdy, które mogą uzyskać świadectwo homologacji. Homologacja samochodu może dotyczyć też innego rodzaju pojazdów. Możemy zatem homologować również pojazdy rolnicze –  dla nich po drewnem akcie prawnym określono dodatkowe kategorie R, T, S, C. W ramach kategorii R znajdziemy informacje dotyczące homologacji przyczep rolniczych, w kategorii T znajdują się ciągniki rolnicze, z kolei w kategorii S wymienne urządzenia ciągnięte, a w kategorii C – ciągniki gąsienicowe.

Homologacja samochodu – zmiany w konstrukcji pojazdu

Co do zasady homologacją zajmują się producenci lub przedstawiciele firm produkujących pojazdy. Może się jednak zdarzyć i tak, że homologacji będzie musiał podlegać pojazd, w którym istotnie zmieniono jego konstrukcję i, co już bardziej oczywiste, ten, który został stworzony od podstaw – samodzielnie.

Homologacja samochodu może się okazać konieczna, gdy zdecydowaliśmy się na instalację gazową w pojeździe (jeśli dotychczas jej nie było), jak również wtedy, gdy na przykład do ramy pojazdu został przytwierdzony hak.

Wielu kierowców również zapomina, że wymiana silnika, która wiąże się ze zmianą jego pojemności, jest też tzw. istotną zmianą w konstrukcji. Oznacza to, że i w takiej sytuacji konieczna będzie powtórna homologacja posiadanego samochodu.

Jednostkowa homologacja samochodu

Jeżeli zdecydujemy się na zmiany w pojeździe, to homologacja samochodu będzie jednostkowa. Zatem właściciel pojazdu nie będzie starał się o uzyskanie świadectwa homologacji dla pewnego typu aut, czy rozwiązania technologicznego, ale konkretnie dla posiadanej przez niego jednostki. W takiej sytuacji wystarczy, że wejdziemy na stronę Transportu Dozoru Technicznego i pobierzemy aktualny, dostępny na stronie internetowej, wniosek.

Musimy go uzupełnić, jak również przeprowadzić konieczne badania techniczne pojazdu, a ich wyniki wraz z wnioskiem odesłać do Transportowego Dozoru Technicznego. Na stronie tej instytucji znajdziesz listę miejsc, które są autoryzowane do przeprowadzania niezbędnych badań. Pamiętaj, aby wraz z dokumentami samochodu załączyć również potwierdzenie zakupu auta, jak również potwierdzenie wniesienia opłaty.

Ile kosztuje homologacja?

Obecnie jednostkowa homologacja samochodu to zazwyczaj koszt około 800 zł do nawet 1600 zł. Jeżeli nie możesz złożyć wniosku osobiście, możesz skorzystać z pełnomocnika, za którego nie zapłacisz nic. Jest to możliwe, jeżeli jest to Twoja najbliższa rodzina, a w przypadku osób postronnych pełnomocnictwo (tak jak w innych przypadkach) kosztuje 17 zł.

Pamiętaj, aby pełnomocnik miał ze sobą oryginał pełnomocnictwa. Cena homologacji dla części pojazdów i elementów wyposażenia wynosi około 400 zł.

Homologacja samochodu- legalizacja butli gazowej

Dyrektor Transportu Dozoru Technicznego wskazuje listę autoryzowanych miejsc, w których można starać się homologację butli LPG, a później o przedłużenie ważności zaświadczenia. Informacje, gdzie dokładnie znajdują się miejsca posiadające tego rodzaju uprawnienia, znajdują się na stronie internetowej Transportu Dozoru Technicznego. Auto po tego rodzaju zmianach zalegalizowane jest na 10 lat, a sama butla LPG może być wykorzystywana do 20 lat od daty produkcji. Koszt homologacji butli gazowej LPG to około 250 zł.

Zmiany konstrukcyjne a obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne

Zmiany w konstrukcji pojazdu, które wymagają zmiany homologacji, czyli wydania świadectwa homologacji jednostkowej, są również istotne dla towarzystw ubezpieczeniowych. Właściciel pojazdu ma obowiązek poinformować zakład ubezpieczeń o tak istotnych zmianach, ponieważ mogą one wpłynąć na wysokość składki za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule „Zmiana przeznaczenia pojazdu – kiedy jest możliwa?”

PODSUMOWANIE:

  • Homologacja pozwala na zweryfikowanie, czy pojazd spełnia wszystkie warunki określone przepisami na danym terytorium. Jednym słowem: czy można się nim bezpiecznie poruszać po drogach.
  • Świadectwa homologacji uzyskiwane są zazwyczaj przez producentów lub przedstawicieli producentów pojazdów.
  • Homologacja samochodu na terenie Unii Europejskiej obowiązuje we wszystkich krajach członkowskich.
  • O homologację może się starać również właściciel pojazdu, który stworzył go samodzielnie, jak również ten, który dokonał istotnych przeróbek konstrukcji samochodu.
  • Do tak zwanych istotnych przeróbek należy zamontowanie butli LPG czy też przytwierdzenie do pojazdu haku.
  • Homologacją w naszym kraju i zajmuje się Dyrektor Transportu Dozoru Technicznego.
  • Za homologację jednostkową samochodu osobowego, motocykla oraz przyczepy należy uiścić opłatę w wysokości ok 1600 zł. Natomiast w przypadku części samochodowych kwota ta wynosi około 400 zł, a w przypadku zmiany konstrukcji dla butli gazowej LPG w samochodzie będziemy zmuszeni zapłacić około 250 złotych.
  • Pamiętaj, aby o zmianach konstrukcyjnych poinformować towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym wykupione masz OC!

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

  • zbigniewbonczak@wp.pl pisze:

    szukam taniego auta nowego z homologacja nie moge znaleść gdzie moze byc taka lista

  • AntySyjon pisze:

    Ostatnio CEPIK w swoich bazach zaktualizował dane pojazdów o emisji Co2. Omyłkowo, zupełnie przez przypadek zanizyl normy milionom pojazdow ze wzgledu na niedopracowany algorytm. Kto by sie spodziewal, prawda? Za chwile pejsate wprowadzą podatek od emisji spalin, który będzie uwzględniał te zaniżone normy. A później beda chcieli zakazac wjazdu do miast. Ale to niedobra o tym mowic. To niedobre jest. Takie niekoszerne.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej