30/04/2020 15 maja, 2020 Komunikacyjne

Zmiany w aucie kojarzą się z przeprowadzonym tuningiem. Jednak spojler dokręcony w garażu szwagra nie stanie się przedmiotem naszego zainteresowania. Skupimy się na sytuacjach, kiedy niezbędna okazuje się zmiana przeznaczenia pojazdu oraz jego właściwości. Jak i gdzie tego dokonać oraz o jakich formalnościach należy w związku z tym pamiętać – oto szczegóły. 

Zmiana przeznaczenia auta 

Zmiana konstrukcyjna pojazdu to możliwość, z której korzysta sporo właścicieli. Dlaczego ktoś chce zmienić samochód, z którego do tej pory korzystał? A choćby po to, by jeździć taniej na gazie. Albo jeśli dotychczas używane w firmie auto jest sprawne, a nie potrzebujemy już ciężarówki, można je przerobić na auto, które będzie służyło do przewozu osób. Można także zrobić odwrotnie – dotychczasowa osobówka po przeróbce będzie służyła do przewozu towarów. Na pewno wyjdzie to taniej niż kupowanie nowego lub kolejnego samochodu. Dlatego niewielkie firmy chętnie korzystają z tej właśnie opcji.

Zmieniając przeznaczenie samochodu, trzeba na pewno pamiętać o tym, że nie wolno zrobić ze swojego pojazdu transformersa według własnego widzimisię. Dlatego należy sprawdzić, które ze zmian konstrukcyjnych można legalnie wprowadzić.

Dozwolone zmiany konstrukcyjne

Jak już zostało wspomniane, nie wszystkie zmiany są dozwolone, zwłaszcza takie, które zagrażają bezpieczeństwu pojazdu oraz innych użytkowników.

Do warsztatów, które przeprowadzają dozwolone zmiany konstrukcyjne, najczęściej trafiają właściciele aut, których celem jest: 

  • demontaż kraty, kratki czy przegrody – wiąże się to zamontowaniem pasów i zagłówków na siedzeniach
  • montaż instalacji gazowej
  • zmiana pojemności silnika samochodu
  • zmiana samochodu ciężarowego na osobowy, co oznacza zmianę jego przeznaczenia na wyłączny przewóz osób
  • przerobienie samochodu osobowego na ciężarowy, czyli zmianę jego przeznaczenia na wyłączny przewóz ładunków
  • zmianę liczby miejsc w samochodzie, co wiąże się np. z montażem nowego rzędu siedzeń w miejscu, w którym dotychczas były przewożone ładunki.

Gdzie dokonuje się zmian konstrukcyjnych?

To jasne, że powyższych zmian nie można dokonywać na własną rękę. Dozwolone zmiany przeznaczenia pojazdu należy przeprowadzać jedynie w warsztatach, które są do tego uprawnione. W jaki sposób można to sprawdzić? Prawo o ruchu drogowym określa, że mogą to być wyłącznie podmioty prowadzące działalność w zakresie obsługi i naprawy pojazdów oznaczone kodem PKD 50.20.A: konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych.

W sytuacji kiedy zaplanowane zmiany zostaną już wprowadzone, właściciel auta powinien otrzymać:  

  • zaświadczenie, które potwierdza, że warsztat jest wpisany do ewidencji działalności gospodarczej pod numerem uprawniającym go do przeprowadzenia zmian konstrukcyjnych wykonanych w pojeździe
  • oświadczenie o zakresie wykonanych zmian konstrukcyjnych pojazdu na druku zgodnym z rozporządzeniem
  • rachunek czyli paragon lub fakturę za wykonaną w warsztacie usługę.

Po pomyślnym wprowadzeniu zmian w aucie pozostają do załatwienia istotne formalności takie jak przegląd, przerejestrowanie i kwestia OC.  

Zmiana przeznaczenia pojazdu a przegląd

Pierwszym obowiązkiem, który nas czeka po przeprowadzeniu konstrukcyjnych zmian w samochodzie, jest wykonanie przeglądu. Kierowca musi udać się na badanie techniczne pojazdu do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, aby udokumentować dokonane zmiany. Diagnosta potwierdza, że zmiany te są zgodne z zapisami zawartymi w Rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia.

Za przegląd zapłacimy wówczas 82 zł, zakładając, że samochód ma aktualne badania techniczne. Jeśli nie, dochodzi do tego koszt tradycyjnego przeglądu, co razem wyniesie 180 zł. 

Przerejestrowanie samochodu

Następny krok po badaniu technicznym to wizyta w wydziale komunikacji, gdzie czeka nas przerejestrowanie samochodu z ciężarowego na osobowy lub odwrotnie. Mamy na to 30 dni od wykonania przeglądu. Tyle samo może trwać oczekiwanie na załatwienie sprawy.

Do urzędu musimy zabrać następujące dokumenty:

  • dowód rejestracyjny pojazdu – na czas trwania formalności otrzymamy czasowy
  • potwierdzenie wykonania zmian w uprawnionym warsztacie
  • zaświadczenie o pomyślnym przejściu badania technicznego  
  • oświadczenie producenta lub jego przedstawiciela o homologacji pojazdu zgodnie z podanymi danymi, jeśli zmiany konstrukcyjne były związane ze zmianą masy bądź nacisku osi samochodu
  • dowód wpłaty za wydanie dowodu rejestracyjnego (54 zł oraz uiszczenia opłaty ewidencyjnej w kwocie 0,50 zł)
  • w razie potrzeby pełnomocnictwo wraz z potwierdzeniem opłaty (17 zł).   

Zmiany w konstrukcji pojazdu a ubezpieczenie

Na koniec czeka nas jeszcze jedna ważna sprawa. O zmianach w konstrukcji pojazdu należy powiadomić swojego ubezpieczyciela. Czy mogą one mieć wpływ na wysokość składki ubezpieczenia OC? Okazuje się, że mogą. Na ogólną sumę OC składa się bardzo wiele czynników np. marka, model, pojemność silnika, w tym wiele danych technicznych takich jak chociażby ilość miejsc w samochodzie oraz jego przeznaczenie. Dlatego po zgłoszeniu zmian trzeba liczyć się z możliwością rekalkulacji składki czyli zmniejszenia lub zwiększenia dotychczasowej składki.

PODSUMOWANIE:

  • Do najczęstszych zmian konstrukcyjnych pojazdu należą: zmiana liczby miejsc,  zmiana auta ciężarowego na osobowy i odwrotnie.
  • Dozwolone prawnie zmiany konstrukcyjne wykonuje się w warsztatach prowadzących działalność oznaczoną kodem PDK.20.A.
  • Po dokonanych zmianach otrzymuje się stosowne oświadczenie o ich wykonaniu, zaświadczenie o uprawnieniach warsztatu oraz rachunek.
  • Formalności, które pozostają do załatwienia to: badanie techniczne, przerejestrowanie pojazdu oraz zgłoszenie zmian do ubezpieczyciela.  
Dorota Bajorek

Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.