25/08/2020 Turystyczne

Lot samolotem przestał już być rodzajem transportu przynależnym tylko nielicznym. Coraz więcej osób może sobie pozwolić na podróżowanie po świecie w ten sposób. Z tą zwiększoną liczbą lotów wiąże się też ryzyko opóźnień. Jakie prawa w takiej sytuacji ma pasażer? Czy może liczyć na odszkodowanie za opóźniony lot? 

Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 – odszkodowanie za opóźniony lot

Parlament Europejski i Rada Europejska 11 lutego 2004 roku ustaliła jednolite zasady tym dotyczące odszkodowań i zobowiązań linii lotniczych wobec pasażerów, których loty zostały opóźnione. Maksymalna kwota zwrotną za tego rodzaju sytuację może wynosić nawet 600 €. Wysokość rekompensat uzależniona jest każdorazowo od liczby kilometrów, które dzieliły miejsce wylotu oraz przylotu. I tak w przypadku lotów do 1500 km maksymalna rekompensata wynosi 250 €. Natomiast powyżej 1501 km do 3500 km możemy otrzymać nawet 400 €. Powyżej 3500 km pasażerowie linii lotniczych, których lot został opóźniony, mogą otrzymać 600 €. 

Pamiętajmy jednak, że zgodnie z definicją “opóźnienie lotu” to nie przesunięcie go o godzinę czy 40 minut, ale oznacza ono przynajmniej trzy godziny oczekiwania w stosunku do grafiku lotów przewidzianego na ten dzień. 

Kiedy podróżujących obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej?

Powyższe rozporządzenie dotyczy przelotów, w ramach których przynajmniej jedno lotnisko znajduje się na terenie Unii Europejskiej. Nawet jeżeli przewoźnik nie podlega rejestracji na terenie państw członkowskich. Nie ma więc znaczenia, która firma obsługuje dany przelot z punktu A do punktu B. Liczy się to, że lotnisko startu lub lądowania znajduje się na terenie Unii Europejskiej. Warto również mieć na uwadze to, że czas ,który przysługuje pasażerom na złożenie wniosku rekompensata za spóźniony lot jest różny. Na terenie Polski obywatele mają jedynie 1 rok na zgłoszenie tego rodzaju roszczenia, natomiast w Wielkiej Brytanii pasażerom przysługuje aż 6 lat na złożenie tego rodzaju wniosku. 

Co powinien zapewnić przewoźnik?

Zgodnie z prawem linie lotnicze mają obowiązek zapewnić ciepły posiłek i napoje, możliwość kontaktu telefonicznego (dwukrotną), możliwość przesłania dwóch faksów oraz e-maili w przypadku opóźnień lotu powyżej 3 godzin. Jeżeli zaś opóźnienie przeciąga się, turyści muszą czekać dłużej niż 5 godzin, to mają prawo do natychmiastowego otrzymania zwrotu środków za lot albo też mają prawo do lotu powrotnego. Mogą również domagać się hotelu oraz transportu do miejsca oczekiwania na kolejny lot. 

Bardzo ważne jest, abyśmy pamiętali, że wszystkie te świadczenia przewodnik przewoźnik świadczy na wniosek osoby podróżującej! Oznacza to, że jeżeli nie znamy swoich praw i nie zażądamy wyżej wymienionych świadczeń, możemy ich zgodnie z prawem nie otrzymać.

Które dokumenty powinieneś zachować, gdy Twój lot jest opóźniony?

Najważniejszy dokument to karta pokładowa. Nie ma znaczenia czy w postaci elektronicznej czy też wydrukowanej. Warto również posiadać informacje o opóźnieniu lotu, jeżeli pojawiły się one wyłącznie na terenie lotniska, można je nawet sfotografować. Zachowajmy wszystkie paragony, jeżeli musieliśmy coś zapłacić np.: za taksówkę, za nocleg, za napoje, za obiady czy kolacje w czasie oczekiwania na odlot. Sfotografujmy harmonogram lotów, ponieważ to również na nim pojawiają się informacje o opóźnieniach. Sprawdźmy w internecie warunki pogodowe i to, czy inne linie również odwołały loty na tej trasie. Dzięki temu nie dasz się zaskoczyć i nie będziesz szukał tych informacji później podczas pisania wniosku o rekompensatę. 

Co do zasady zgłoszenie rekompensaty do linii lotniczych możesz złożyć osobiście lub przez Pocztę Polską. W takim wypadku zachowaj potwierdzenie nadania przesyłki. Niektóre linie lotnicze oferują możliwość składania tego rodzaju wniosków online. W takiej sytuacji również zachowaj potwierdzenie wysłania maila lub przygotuj screeny. 

Ubezpiecz się sam!

Jeżeli często podróżujesz po Europie i świecie, nie warto zdawać się wyłącznie na regulacje unijne. Powszechnie stosowanym rozwiązaniem, w tego rodzaju sytuacjach, jest ubezpieczenie podróżne czy też turystyczne, które obejmuje swoją ochroną opóźnienia w locie. Zazwyczaj tego rodzaju ubezpieczenia gwarantują zwrot środków, jeżeli rezygnujesz z wyjazdu. Ubezpieczyciel wypłaca rekompensatę za opóźniony przelot czy zgubiony bagaż i zwraca koszty zakupu niezbędnej odzieży oraz środków higienicznych. Oczywiście ubezpieczenia turystyczne, czy też ubezpieczenia przelotów, mają bardzo różne zakresy, a co za tym idzie, składka za polisę może się bardzo różnić.

Jej wysokość każdorazowo wyliczana jest na podstawie ryzyka, które wiąże się z przelotem do określonej lokalizacji oraz panujących tam warunków. Taka kompleksowa ochrona przez ubezpieczyciela jest szczególnie istotna, jeśli dużo podróżujemy. W takiej sytuacji niedostarczenie bagażu na czas, w momencie gdy czeka nas ważne służbowe spotkanie, może okazać się kluczowa. Kilkadziesiąt złotych opłaty za ubezpieczenie turystyczne może okazać się bardzo niewielkim wydatkiem w stosunku do potencjalnych wydatków, które byśmy musieli ponieść sami. 

Możesz także skorzystać z ubezpieczenia opóźnienia lotu, o którym przeczytasz więcej klikając w link!

PODSUMOWANIE:

  • Jeżeli miejscem startu lub lądowania jest lotnisko na terenie Unii Europejskiej obowiązują pasażerów przepisy rozporządzenia w UE nr 261/2004.
  • Zgodnie z przepisami podróżnicy mogą otrzymać nawet 600 euro rekompensaty za opóźniony lot.
  • Zachowaj kartę pokładową i informacje, które otrzymałeś o opóźnieniu.
    Podróżujący ma prawo do posiłków, noclegów i napojów oraz transportu, a także hotelu, jeśli opóźnienie jest dłuższe niż 5h.
  • Kup polisę turystyczną i nie przejmuj się zagubioną walizką czy opłatami za przebukowanie lotu.

Weronika Cichocka

Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.