Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 27.04.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
5/5 - (2 votes)

Kobiety wciąż są narażone na szereg stereotypów i mitów, także w kontekście kierowania pojazdami. Często słyszy się, że kobiety są gorszymi i słabszymi kierowcami niż mężczyźni, co jest absolutną bzdurą. Prawda? Stereotypy tego rodzaju wpływają na sposób, w jaki kobiety postrzegają swoje umiejętności za kierownicą, a także na ich bezpieczeństwo i zadowolenie z prowadzenia samochodu. Nie chodzi więc tylko oto, jak inni postrzegają umiejętności kobiet, ale również o to, jak same panie oceniają swoje możliwości w tej dziedzinie.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Mity kobiet jako złych kierowców – czyli stereotyp zaczyna się już w języku

Mity o kobietach za kierownicą

Mity na temat kobiet jako złych kierowców mają bardzo długą historię. Zaczęło się od tego, że kobiety nie miały dostępu do samochodów i nie mogły kierować pojazdami. Kiedy pojawiły się pierwsze kobiety kierowcy, mężczyźni nie przyjmowali ich zbyt ciepło. Uważano, że kobiety są zbyt emocjonalne i słabe, by poradzić sobie za kierownicą. Te stereotypy przetrwały do dzisiaj i nadal wpływają na postrzeganie kobiet jako kierowców. Dodatkowo do dziś zdarzają się sytuacje gdy można usłyszeć “jeździ jak baba”. NIby nie jest to poprawne politycznie, ale nadal ciężej coś wyrugować z języka potocznego niż mogłoby się wydawać.

Mitem numer 1: Kobiety są mniej zdolne do parkowania

Jednym z najpopularniejszych mitów o kobietach – kierowcach jest to, że są one mniej zdolne do parkowania. Słabiej oceniają odległości i nie potrafią prawidłowo ocenić sytuacji. Niestety, ten stereotyp jest bardzo powszechny i bardzo fałszywy. Badania wykazują, że kobiety parkują równie dobrze jak mężczyźni, a czasami, o ironio, nawet lepiej. Wiele kobiet przykłada szczególną wagę do parkowania i ćwiczy tę umiejętność, aby czuć się pewniej za kierownicą.

Można więc powiedzieć, że stereotyp często wręcz wymusza dodatkowe szlifowanie i praktykę np. trudniejszych elementów egzaminacyjnych.

Mitem numer 2: Kobiety jeżdżą zdecydowanie wolniej, bo boją się prędkości

Inny popularny mit na temat kobiet jako fatalnych i słabych kierowców mówi o tym, że jeżdżą one o wiele wolniej niż mężczyźni. Tymczasem badania wykazują, że kobiety jeżdżą z podobną prędkością jak mężczyźni. Wiele kobiet unika ryzykownej jazdy, ale to nie oznacza, że są wolniejsze. Wręcz przeciwnie, badania pokazują, że kobiety jeżdżą bardziej ostrożnie i uważnie, co przekłada się na ich bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego.

Mitem numer 3: Kobiety nie potrafią korzystać z nawigacji

Kolejny mit, związany z kobietami jako kierowcami, mówi o tym, że nie potrafią one korzystać z nawigacji. Czas map już się skończył, ale można powiedzieć, że wiele filmów czy seriali również konsekwentnie utrwalało ten mit. Zagubiona kobieta w samochodzie z mapą w ręku stała się wręcz modelem, do którego odwoływało się wielu reżyserów.

Czytaj także: Samochód używany dla kobiety

Oczywiście, ta teza jest całkowicie nieprawdziwa. W obecnych czasach kobiety radzą sobie równie dobrze z nawigacją jak mężczyźni, a czasami nawet lepiej. Znaczna liczba kobiet stosuje systemy nawigacyjne w swoich samochodach, a także korzysta z aplikacji nawigacyjnych w swoich smartfonach. I to bez żadnego trudu. Jednakże, jak pokazują badania, kobiety korzystają z nawigacji w inny sposób niż mężczyźni. Częściej analizują mapy i planują swoją trasę z wyprzedzeniem, co wpływa powoduje, że są w stanie przewidzieć wiele potencjalnych utrudnień zawczasu.

Mitem numer 4: Kobiety łatwiej się rozpraszają

Jednym z najbardziej irytujących mitów o kobietach jako kierowcach jest ten, który mówi o tym, że łatwiej im się rozpraszać za kierownicą i zagubiona prowadząca pojazd, może łatwiej doprowadzić do kolizji lub innego zdarzenia drogowego. To całkowicie fałszywa teza.

Rękojmia dotyczy zarówno towarów nowych, jak i używanych.

W rzeczywistości, kobiety skupiają się na drodze w równym stopniu jak mężczyźni. Jedyną różnicą jest to, że kobiety częściej przykładają wagę do bezpieczeństwa i odczuwają większą potrzebę utrzymywania dystansu od innych samochodów.

Mitem numer 5: Kobiety mają gorszy refleks – zanim się zorientują w sytuacji… kraksa gotowa!

Innym powszechnym mitom na temat kobiet jako kierowców jest ten, który mówi o tym, że mają one gorsze refleksy niż mężczyźni. Nic bardziej mylnego. Kobiety i mężczyźni mają podobne refleksy i czas reakcji. Różnice między nimi wynikają z indywidualnych predyspozycji, a nie z płci.

Mitem numer 6: Kobiety są zbyt emocjonalne za kierownicą

Innym mit na temat kobiet jako złych kierowców, mówi o tym, że są one zbyt emocjonalne za kierownicą i nie potrafią skupić się na zadaniu. Takie stwierdzenie jest nie na miejscu, ponieważ emocjonalne reakcje nie są związane z płcią. Również kobiety i mężczyźni są w stanie zachować spokój oraz zimną krew w trudnych sytuacjach. Kobiety nadal mają większe przyzwolenie na okazywanie emocji w przeciwieństwie do mężczyzn. I być może z tego tytułu ten stereotyp w ogóle się pojawił. Jak myślicie?

Mitem numer 7: Kobiety prowadzą samochód tylko wtedy, gdy muszą

Mity o kobietach za kierownicą

Ostatnim mit na temat kobiet jako złych kierowców, mówi o tym, że kobiety prowadzą samochód tylko wtedy, gdy muszą. To także jest odległe od rzeczywistości. W dzisiejszych czasach, kobiety prowadzą samochód zarówno w celach prywatnych, jak i zawodowych, a wiele z nich po prostu lubi prowadzić. Różnice są szczególnie pomiędzy miastem a wsią.

Stereotypy o kobietach jako złych kierowcach nie mają żadnego uzasadnienia. Badania wykazują, że kobiety i mężczyźni radzą sobie równie dobrze za kierownicą, a różnice między nimi wynikają z indywidualnych predyspozycji, a nie z płci.

W raporcie Policji opublikowanym za rok 2022 można znaleźć wiele interesujących informacji na temat wypadków drogowych w Polsce. Wynika z niego, że w ubiegłym roku odnotowano 21 322 wypadków drogowych, w których zginęło 1 896 osób, a 24 743 osoby zostały ranne. Najczęstszą przyczyną wypadków była nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu oraz zbyt duża prędkość. Interesującym faktem jest to, że według raportu kobiety były sprawcami tylko 23,3% wypadków, a mężczyźni aż w 72,8% przypadków. Wynika z tego, że mężczyźni powinni uważać z oskarżeniem kobiet o bycie złymi kierowcami.

Warto zauważyć, że nie ma jednej płci, która jest lepsza w prowadzeniu samochodu. Każdy kierowca, niezależnie od płci, powinien przestrzegać zasad bezpieczeństwa na drodze, takich jak przestrzeganie ograniczeń prędkości, udzielanie pierwszeństwa przejazdu, nieprowadzenie samochodu pod wpływem alkoholu oraz korzystanie z pasów bezpieczeństwa. Wprowadzanie nowych technologii, takich jak systemy bezpieczeństwa, asystujące przy parkowaniu czy automatyczne hamowanie awaryjne, może pomóc w zwiększeniu bezpieczeństwa na drodze. Ważne jest jednak, aby kierowcy zrozumieli, jak działa każdy system i korzystali z nich odpowiedzialnie.

Podsumowując, stereotypy o kobietach jako złych kierowcach są nie tylko nieprawdziwe, ale także krzywdzące i niepotrzebne. Kobiety są równie dobrymi kierowcami jak mężczyźni, a ich umiejętności nie zależą od płci.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej