Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 28.02.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut.
5/5 - (1 vote)

Rankingi i statystyki cen OC auta pokazują, że większa pojemność silnika oznacza wyższą cenę za obowiązkową polisę. Różnice są dość znaczne, mogą sięgać nawet kilkuset złotych. A jak jest ze składką dla jednośladów? Czy to możliwe, że silnik ma wysoką pojemność, a OC motocykla wyjdzie tańsze niż dla skutera? Sprawdzamy, jakie zasad rządzą w świecie ubezpieczeń jednośladów.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

OC motocykla nie różni się zakresem od tego dla samochodu. Powód jest oczywisty, obowiązkowa polisa regulowana jest ustawą. Także metoda obliczania składki jest taka sama jak w przypadku auta. Towarzystwo bierze pod uwagę dokładnie te same czynniki, począwszy od informacji o właścicielu, a skończywszy na danych technicznych pojazdu. I tak jak przy osobówkach, każdy ubezpieczyciel inaczej intepretuje dane, które uzyska od klienta. Różna jest też wpływ poszczególnych zmiennych na ostateczną cenę za OC dla motocykla.

Ile kosztuje OC motocykla?

Wydatek na obowiązkową polisę jednośladu jest stosunkowo niewielki, zwłaszcza w porównaniu do ceny ubezpieczenia dla auta. Najtańsze OC motocykla można kupić nawet poniżej 100 złotych, a przeciętna składka oscyluje około 600 złotych. Jednak analiza tylko średniej stawki nie oddaje wszystkich niuansów, które decydują o tym, ile zapłacisz za ubezpieczenie swojego motoru. A w zależności od tego, jaki sprzęt chcesz kupić, poszczególne zmienne mogą mieć kluczowe znaczenie.

Od czego zależy cena OC motocykla?

Ostateczna cena za OC jednośladu zależy od kilkunastu czynników i nie sposób je wszystkie wymienić. Do tych najbardziej typowych należą m.in.:

  • Wiek i doświadczenie właściciela/kierowcy. Nikogo nie zaskoczymy stwierdzeniem, że młodsi, mniej doświadczeni kierowcy zapłacą i to zdecydowanie więcej za OC motocykla od swoich starszych kolegów. Za to na niższe składki mogą liczyć osoby 40 plus, które jeżdżą długo i bezpiecznie.
  • Historia szkodowości. Liczba szkód danego kierowcy ma kolosalny wpływ na jego składki. W najkorzystniejszej sytuacji są jeżdżący bezpiecznie. Z kolei ci, którzy w ciągu ostatnich 5-7 lat (okres zależy od zasad danego towarzystwa) mieli przynajmniej jedną szkodę, odczują to w składce. W najgorszej sytuacji będą tzw. recydywiści, którzy mają 4 i więcej szkód na koncie we wskazanym przez ubezpieczyciela okresie.
  • Miejsce rejestracji/użytkowania pojazdu. Niebagatelne znacznie dla ostatecznej ceny za OC motocykla ma miejsce rejestracji czy użytkowania jednośladu. Chodzi o statystyki wypadków w danym rejonie oraz gęstość ruchu. Im bezpieczniejsza i mniejsza miejscowość, w którym zarejestrowałeś motor, tym składka za OC może być niższa.
  • Stan cywilny. Nie jest tajemnicą, że obecność obrączki na palcu kierowcy jednośladu ma znacznie dla składki za OC. Osoby w związkach małżeńskich płacą mniej i to zdecydowanie w porównaniu z singlami.
  • Typ motocykla. Duża zmienność cen OC wynika z rodzaju jednośladu. Niższe stawki zazwyczaj obejmą skutery, choppery, cruisery, czy motocykle turystyczne, ale za to kierujący motorami sportowymi, enduro czy szosowymi muszą liczyć się z wyższą opłatą.
  • Pojemność silnika. Zależność pomiędzy pojemnością silnika a OC motocykla jest prosta. Im wyższą masz pojemność, tym więcej zapłacisz za obowiązkowe ubezpieczenie w porównaniu z ceną OC dla takiego samego motoru, ale z mniejszym silnikiem.
  • Przebieg pojazdu. Towarzystwa zwracają też uwagę na to, ile średnio-rocznie jeździsz jednośladem. Im większe dystanse pokonujesz, tym więcej zapłacisz za OC.
  • Szczególne przeznaczenie motocykla. Ze zwyżką składki za obowiązkową polisę muszą się liczyć także właściciele jednośladów, które ze względu na swoje wyjątkowe przeznaczenie niosą większe ryzyko wystąpienia szkody. O jakie motocykle chodzi? Między innymi o maszyny wykorzystywane w zawodach sportowych i te do wynajęcia.

Pamiętaj: obowiązkiem każdego właściciela motoru jest zakup OC dla jednośladu. Żeby kupić OC nie musi on mieć uprawnień do prowadzenia jednośladów. Wtedy jednak towarzystwo może poprosić o wskazanie w dokumentach polisowych, kto jest kierowcą ubezpieczanego motocykla.

Wyższa pojemność silnika a OC motocykla tańsze – jak to możliwe?

Żeby sprawdzić zależność między ceną OC a pojemnością silnika jednośladów, najlepiej byłoby ją indywidualnie policzyć. Sprawa dość pracochłonna, dlatego pokusiliśmy się o ramową analizę, której małą próbkę prezentujemy w poniższej tabeli.

Tabela – Pojemność silnika a OC motocykla – przegląd średnich cen dla poszczególnych pojemności

Pojemność silnika motocykla Orientacyjna rozpiętość cen OC jednośladu
do 125 cm3 ~ 70-300 zł
126-500 cm3 ~100-380 zł
501-750 cm3 ~120-480 zł
751-1000 cm3 ~150-600 zł
Powyżej 1000 cm Od 140 zł do powyżej 1000 zł

 

Jak widać, niezależnie od pojemności, stawki najniższych OC motocykla, są dość zbliżone (poza maszynami z najmniejszym silnikiem – te są zauważalnie tańsze). Zwraca uwagę dość spora rozpiętość cen. Wynika ona z tego, że sprawdziliśmy kalkulacje dla różnych osób, z odmienną historią ubezpieczeniową, w różnym wieku, które jeżdżą różnymi typami motocykli.

W czasie naszego porównania zauważyliśmy też sytuacje, gdy sprzęt miał większy silnik, a OC motocykla było tańsze niż jednośladu o niższej pojemności. Różnica w składce potrafiła być nawet dwukrotna. Wychodzi więc na to, że sama pojemność silnika nie jest wystarczającym wskaźnikiem rynkowej ceny dla OC jednośladu.

Dlaczego tak się dzieje? Diabeł tkwi w szczegółach, a konkretnie w pozostałych zmiennych, które towarzystwo bierze pod uwagę przy wyliczaniu składki i ich wadze w kalkulacji. Jeśli masz więc wysoką pojemność silnika, a OC motocykla wcale nie jest drogie to dlatego, że inne czynniki są bardziej kluczowe dla ostatecznej wyceny składki.

Jeśli nie pojemność silnika, to co ma kluczowe znaczenie dla OC motocykla?

Na kalkulację składki OC – i to już niezależnie, czy chodzi o jednoślad czy inny typ pojazdu – w największym stopniu rzutują dwie zmienne: szkodowość oraz wiek kierowcy. Bezpieczna jazda i doświadczenie w prowadzeniu pojazdów są premiowane przez wszystkie towarzystwa niższą ceną. Przy wycenie składki obowiązkowej polisy dla motocykla kluczowy jest też trzeci czynnik – typ jednośladu. I co ciekawe, ma on związek z dwiema wcześniejszymi zmiennymi.

W przypadku samochodów osobowych największe silniki mają samochody sportowe lub te, które wybierają młodzi kierowcy. A jak wiadomo, młody kierowca oznacza większe ryzyko szkody. Tymczasem wśród motocykli najwyższe pojemności mają choppery, cruisery czy jednoślady turystyczne. Mimo dużej mocy tego typu pojazdami jeździ się spokojniej, nierzadko rekreacyjnie. Właścicielami tych maszyn niekoniecznie są młodzi kierowcy, częściej ci z grupy 40 plus, z bogatą historią ubezpieczeniową oraz wypracowanymi zniżkami.

Dlatego jeśli jesteś doświadczonym kierowcą, najlepiej z czystą historią szkodową, jednoślad z dużym silnikiem wcale nie musi dla ciebie oznaczać wysokiej ceny za OC.

PODSUMOWANIE:

  • OC motocykla ma taki sam zakres, jak OC samochodu.
  • Ubezpieczyciele w podobny sposób kalkulują składki za OC motocykla jak samochodu. W wycenie biorą pod uwagę szereg zmiennych począwszy od danych właściciela, a skończywszy na cechach technicznych pojazdu.
  • Jak wygląda zależność: pojemność silnika a OC motocykla. Pojemność jest jedną ze zmiennych, która wpływa na cenę OC motocykla – im wyższa, tym można spodziewać się droższego OC.
  • Zdarza się, że masz wysoką pojemność silnika, a OC motocykla wcale nie jest drogie. To dlatego, że dużo istotniejsze dla ubezpieczyciela są: twój wiek, doświadczenie, historia szkodowości oraz typ jednośladu.

Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej