Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 01.08.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 4 minut.
2.1/5 - (7 votes)

Myślisz o zakupie przyczepy kempingowej, dzięki której Ty i Twoi bliscy zyskacie dodatkowe możliwości podczas wakacji? Pamiętaj o tym, że kat. B prawa jazdy nie wystarczy, by holować taki pojazd. Musisz zyskać dodatkowe uprawnienia. Sprawdź, czym jest prawo jazdy B+E, ile kosztuje i jak je zdobyć!

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Kiedy można podchodzić do kursu na kategorię B+E?

Chcąc uzyskać prawo jazdy B+E, musisz spełnić kilka warunków. Tym podstawowym jest oczywiście posiadanie kategorii B. Oprócz tego kandydat powinien również:

  • być osobą pełnoletnią (kurs można rozpocząć na 3 miesiące przed 18. urodzinami);
  • ukończyć kurs na B+E;
  • zdać egzamin państwowy.

Czytaj także: Ubezpieczenie przyczepy samochodowej

Musisz również pamiętać o stworzeniu Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK) w wydziale komunikacji adekwatnym do Twojego miejsca zamieszkania – potrzebne będą Ci do tego odpowiedni wniosek, aktualne zdjęcie, ksero prawa jazdy kat. B oraz orzeczenie lekarskie.

Czy na prawo jazdy kategorii B+E trzeba zdawać teorię?

Nie, ponieważ kandydat ubiegający się o kategorię B+E posiada już prawo jazdy. W efekcie zna przepisy ruchu drogowego i musi jedynie przejść kurs praktyczny. Trwa on minimum 15 godzin i jest przeprowadzany zarówno na placu manewrowym, jak też w ruchu ulicznym.

Po ukończeniu szkolenia ma miejsce egzamin wewnętrzny – wystarczy go zdać, by Twój Profil Kandydata na Kierowcę został zaktualizowany o dodatkową kat. B+E prawa jazdy. Sam egzamin składa się z przygotowania i sprawdzenia stanu pojazdu, sprzęgania samochodu z przyczepą, a także wykonywania zadań na placu manewrowym oraz w ruchu ulicznym.

Pamiętaj! Chcąc przystąpić do egzaminu, musisz posiadać numer PKK, a także dokonać opłaty, która wynosi 200 zł.

Do czego uprawnia prawo jazdy kategorii B+E?

Jakie możliwości daje kat. B+E? Uprawnienia dotyczą przede wszystkim możliwości holowania przyczepy o masie przekraczającej 750 kg (np. kempingowej) lub zespołu pojazdów składającego się z samochodu i przyczepy o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 4250 kg.

Co więcej, prawo jazdy B+E umożliwia kierowanie:

  • samochodami osobowymi, dostawczymi i ciężarowymi o masie całkowitej do 3,5 tony (również z przyczepą lekką);
  • ciągnikami rolniczymi i pojazdami wolnobieżnymi (również z przyczepą lekką);
  • motocyklami o pojemności skokowej silnika do 125 cm3 i mocy do 11 kW (wymagane jest posiadanie prawa jazdy kat. B przez co najmniej 3 lata);
  • motorowerami i czterokołowcami lekkimi.

Pamiętaj! Prawo jazdy kat. B wystarcza jedynie do holowania przyczepy lekkiej, a więc takiej, której DMC nie przekracza 750 kg. Jeżeli jest ona cięższa, do jej holowania niezbędna będzie kat B+E.

Ile kosztuje prawo jazdy B+E?

Ile kosztuje kurs prawa jazdy B+E? Cena może wahać się od 1000 zł do nawet 2000 zł – w zależności od renomy oraz lokalizacji ośrodka szkolenia kierowców. Warto pamiętać o dodatkowych kosztach – egzaminu (200 zł) oraz wydania dokumentu (100,50 zł). Nie musisz natomiast płacić za wykonanie badań lekarskich, o ile aktualne orzeczenie wciąż jest ważne.

PODSUMOWANIE:

  • Aby uzyskać kat. prawa jazdy B+E, niezbędne jest zdobycie wcześniej uprawnień kategorii B
  • Prawo jazdy B+E pozwala na holowanie przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg.
  • Kurs na prawo jazdy kat. B+E to wydatek od 1 do 2 tys. złotych

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Napęd AWD
Napęd AWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd AWD (All-Wheel Drive), czyli napęd na wszystkie koła, to technologia, która zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów napędu na jedną oś (FWD – na przednią oś, RWD – na tylną oś), napęd AWD rozdziela moc na wszystkie...
Czytaj dalej
napęd RWD
Napęd RWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd RWD (Rear-Wheel Drive), czyli napęd na tylne koła, to rozwiązanie, w którym moc silnika jest przekazywana na tylne koła pojazdu. W odróżnieniu od napędu na przednie koła, w RWD to tylna oś odpowiada za napędzanie samochodu, podczas gdy przednie koła pełnią głównie funkcję ki...
Czytaj dalej