28/04/2020 15 maja, 2020 Komunikacyjne

Część właścicieli aut osobowych czasami musi przewieźć więcej. Wtedy przydaje się przyczepka – prosty sposób by znacząco zwiększyć załadunek auta. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że sam zakup to nie wszystko – są jeszcze inne formalności, które trzeba spełnić i koszty, które trzeba ponieść. Czy wiecie jaki jest koszt rejestracji przyczepki? Albo ile kosztuje ubezpieczenie przyczepy samochodowej?

Rejestracja przyczepki

Przyczepę rejestruje się podobnie jak każdy inny pojazd. Słowo „pojazd“ jest tutaj kluczowe, ponieważ mimo braku silnika i możliwości samodzielnego poruszania się, przyczepka jest według prawa właśnie tak traktowana. Z tego wynika, że musi zostać oddzielnie zarejestrowana i posiadać własne, oddzielne ubezpieczenie OC.

Przyczepę rejestruje się w Wydziale Komunikacji właściwym dla miejsca zamieszania Urzędu Gminy lub Miasta. Rejestracja przyczepki przebiega podobnie do rejestracji auta, choć jest prostsza. Będziecie potrzebować wypełnionego wniosku (dostępnego między innymi na stronach www Urzędu), dowodu własności pojazdu, potwierdzenie przejścia badania technicznego, polisy OC i ewentualnego pełnomocnictwa (jeśli rejestruje ktoś inny niż właściciel). Koszt rejestracji przyczepki wyniesie około 100-125 złotych. Zawiera się w tym wydanie tablic rejestracyjnych, znaków legalizacyjnych i dowodu rejestracyjnego, bez których korzystanie z przyczepki nie jest legalnie możliwe.

Ubezpieczenie OC przyczepy

Przyczepa samochodowa, mimo braku możliwości samodzielnego poruszania się, musi mieć opłacane oddzielne od auta ubezpieczenie OC. Nietrudno sobie wyobrazić, że może narobić szkód nawet nie będąc holowana za samochodem – czy to stojąc samodzielnie na parkingu, czy to odłączając się do auta w trakcie jazdy. Dlatego ubezpieczenie OC przyczepy jest obowiązkowe i nie warto próbować się od tego kosztu uchylać.

Szczególnie, że ubezpieczenie przyczepy samochodowej nie jest drogie. Ceny ubezpieczenia lekkiej przyczepki samochodowej zaczynać się będą już od kilkunastu złotych. Warto poświęcić trochę czasu, przejrzeć oferty i posprawdzać ceny. Koszty obowiązkowego OC będą się bardzo różnić i zależeć od czynników takich jak dopuszczalna ładowność, wiek właściciela i jego historia ubezpieczeniowa.

Jak widać ubezpieczenie przyczepki samochodowej nas nie zrujnuje, ale brak tej polisy już może. Przede wszystkim za brak ubezpieczenia przyczepki w razie policyjnej kontroli dostaniecie mandat. Co gorsze, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nałoży dotkliwą karę. W 2020 roku może to już być niecały tysiąc złotych, w przypadku braku ubezpieczenia powyżej dwóch tygodni. Po trzecie, potencjalnie najbardziej finansowo dotkliwe, jeśli kierujący pojazdem z przyczepą spowoduje wypadek i nie będzie posiadał ważnej polisy OC, zakład ubezpieczeniowy odmówi wypłaty odszkodowania.

Kierowca będzie musiał wszystkie straty ponieść z własnej kieszeni, a nietrudno sobie wyobrazić jakie spustoszenie może spowodować wyładowana do maksymalnej ładowności przyczepa samochodowa. Wyraźnie więc widać, że biorąc pod uwagę koszt zakupu OC, ubezpieczenie przyczepki to jedyne sensowne rozwiązanie i nie powinniście go unikać.

Hak holowniczy to obowiązek

Warto wspomnieć jeszcze o innych kosztach posiadania przyczepy. Auto musi być wyposażone w odpowiedni, posiadający homologację hak. Jeśli nie macie auta z hakiem, musicie takowy zamontować, a to oznacza koszty. Co gorsze, po montażu musicie wykonać ponowne badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów. Nie obejdzie się też bez wizyty w Wydziale Komunikacji, gdyż w dowodzie rejestracyjnym auta musi być zapisane, że taki hak holowniczy jest zainstalowany. 

Pamiętajmy też, że nie każdą przyczepę możecie sobie od tak podłączyć do swojego auta i z nią jechać. Posiadając prawo jazdy kategorii B interesują nas tylko przyczepy lekkie, poniżej 750 kilogramów dopuszczalnej masy całkowitej. Aby holować większe i cięższe przyczepy będziecie musieć postarać się o prawo jazdy kategorii B+E. O ile mniejsze przyczepki nie wymagają regularnych badań technicznych w stacji kontroli pojazdów, o tyle te większe traktowane już są podobnie jak samochody i przechodzą coroczne kontrole.

Przyczepki samochodowe, szczególnie te lekkie, to bardzo prosty i stosunkowo tani sposób na znacznie zwiększenie ładowności auta osobowego. Nie brakuje przedsiębiorców, korzystających z przyczep w codziennej pracy, z kolei inni kierowcy używają przyczepek sporadycznie, czy to podczas przeprowadzek, weekendowych wyjazdów na działkę, czy zwiedzając inne kraje z przyczepą kempingową. O ile sam zakup jest bardzo prosty i dla wielu kierowców finansowo przystępny, o tyle należy pamiętać o pewnych formalnościach. Przyczepa musi być dopasowana do posiadanych przez nas uprawnień, w naszym aucie musimy posiadać odpowiedni hak holowniczy i potwierdzający go wpis w dowodzie rejestracyjnym. Po zakupie niezbędna będzie rejestracja przyczepki w Urzędzie. Wreszcie musimy pamiętać, że obowiązkowe jest też oddzielne od samochodu ubezpieczenie przyczepki.

PODSUMOWANIE:

  • Rejestracja przyczepki jest obowiązkowa i należy jej dokonać w Wydziale Komunikacji.
  • Według prawa drogowego przyczepa jest pojazdem. Dlatego trzeba wykupić oddzielna od auta, obowiązkowe ubezpieczenie przyczepki.
  • Koszty OC przyczepy są raczej niskie i powinny wynieść około kilkudziesięciu złotych w przypadku przyczepki lekkiej.
  • Brak obowiązkowego OC może oznaczać mandat, karę od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i duże kłopoty w razie wypadku. Ubezpieczenie przyczepy samochodowej zwyczajnie się opłaca.
Bartłomiej Skrobol

Bartłomiej Skrobol

Z wykształcenia dziennikarz zajmujący się nowymi technologiami, z praktyki specjalista do spraw komunikacji internetowej i ubezpieczeń. Prywatnie fan motoryzacji, muzyki i gier komputerowych.