Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 15.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
Rate this post

Wsiadając do samochodu, na pewno chcesz poczuć się bezpiecznie. W tym celu wykupujesz ubezpieczenia komunikacyjne. Bardzo ważne jest także obowiązkowe wyposażenie samochodu, które okazuje się niezbędne w razie wypadku lub awarii. Jednym z takich elementów jest trójkąt ostrzegawczy. Dowiedz się więcej na jego temat.

Trójkąt ostrzegawczy – element obowiązkowy w każdym aucie

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia mówi o dwóch obowiązkowych elementach w samochodzie – gaśnicy i trójkącie ostrzegawczym. Trójkąt ten zwany inaczej w przepisach trójkątem odblaskowym nie obowiązuje jedynie motocyklistów. Natomiast wszyscy kierowcy samochodów muszą go wozić ze sobą. Chodzi oczywiście o to, by mieć możliwość właściwego oznaczenia miejsca zdarzenia drogowego.

Rozłożony trójkąt ostrzegawczy zapobiega w ten sposób dalszej tragedii, ponieważ rozpędzone auto mogłoby przecież najechać na unieruchomiony na drodze samochód. Jednak nie tylko kwestie bezpieczeństwa wchodzą w grę. Okazuje się, że za brak trójkąta lub jego niewłaściwe użycie kierowcy grozi mandat.  

Ile zapłacimy za brak trójkąta? 

Jak już wiadomo, za brak tego elementu wyposażenia w samochodzie zapłacimy mandat. Za brak sygnalizowania lub niewłaściwe sygnalizowanie postoju z powodu awarii samochodu lub wypadku wynosi on odpowiednio:

  • na autostradzie lub drodze ekspresowej – 300 zł
  • na pozostałych drogach twardych, w miejscach, gdzie jest to zabronione – 150 zł.

W przypadku braku oznaczenia lub niewłaściwego oznaczenia holowanego pojazdu zapłacimy 150 zł. Z kolei ogólnie za brak trójkąta w wyposażeniu samochodu grozi nam grzywna od 20 do 500 zł. Jeśli więc okaże się, że do tej pory nie mamy go w samochodzie, wystarczy za około 20 zł kupić trójkąt na stacji benzynowej, w markecie lub przez Internet. Trzeba jedynie pamiętać, by posiadał homologację, a w związku z tym odpowiednią wielkość i powierzchnię odblaskową.  

Kiedy używamy trójkąta ostrzegawczego?

Awaria lub kolizja może zdarzyć się każdemu. Oczywiście taki nieplanowany postój zazwyczaj ma miejsce tam, gdzie nie wolno się zatrzymywać. Ustawienie trójkąta odblaskowego ma wówczas na celu ostrzeżenie innych użytkowników drogi o tym, że na jezdni lub poboczu stoi unieruchomione auto. Dzięki temu mają oni szansę odpowiednio zareagować na drodze i ominąć przeszkodę. Zasada ta dotyczy jednak tylko dróg twardych.

Na nieutwardzanych nie ma takiego obowiązku. A konkretnie art. 50 ust. 1 Ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi, że trójkąt powinien zostać ustawiony w razie postoju pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu awarii lub wypadku:

  • na autostradzie lub drodze ekspresowej – w każdym przypadku
  • na pozostałych drogach twardych:
  1. a) poza obszarem zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości
  2. b) na obszarze zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.

Natomiast w przypadku holowania pojazdu trójkąt należy umieścić na zewnątrz samochodu po jego lewej stronie. 

Zasady ustawienia trójkąta 

To, że trójkąt trzeba mieć i w razie potrzeby należy ustawić go na drodze, jest oczywiste. Gorzej, jeśli chodzi o znajomość przepisów dotyczących zasad sygnalizowania trójkątem na konkretnej drodze. Podstawowa zasada na pewno dotyczy tego, by być dobrze widocznym z odpowiedniej odległości. Dzięki temu inni kierowcy mają szansę zareagować, by awaria jednego auta np. na autostradzie szybko nie zamieniła się w karambol.

Obawiasz się, że może Ci się przytrafić awaria samochodu za granicą? Kliknij w link i sprawdź, jak się przed tym ubezpieczyć!

A jak konkretnie wygląda sygnalizowanie nieplanowanego postoju w zależności od drogi? Przede wszystkim za każdym razem należy włączyć światła awaryjne lub, jeśli auto ich nie posiada, pozycyjne. A następnie ustawić trójkąt: 

  • na autostradzie lub drodze ekspresowej – w odległości 100 m za pojazdem na jezdni lub poboczu, w zależności od miejsca unieruchomienia samochodu
  • poza obszarem zabudowanym – w odległości 30 – 50 m za pojazdem w miejscu, gdzie postój jest zabroniony lub gdy auto stoi na poboczu, ale nie jest widoczne z wystarczającej odległości
  • na terenie zabudowanym – tu w przypadku braku świateł awaryjnych należy umieścić trójkąt ostrzegawczy za pojazdem lub na nim na wysokości nie większej niż 1 m w miejscu, gdzie zatrzymywanie jest zabronione. 

PODSUMOWANIE:

  • Trójkąt ostrzegawczy stanowi obowiązkowe wyposażenie samochodu.
  • Za jego brak lub niewłaściwe oznaczenie miejsca zdarzenia grozi mandat nawet do 500 zł.   
  • Trójkąt powinien zostać ustawiony w razie postoju pojazdu z powodu awarii lub wypadku obowiązkowo na autostradzie lub drodze ekspresowej, a na pozostałych drogach twardych w miejscach, gdzie postój lub zatrzymywanie są zabronione. 
  • W przypadku holowania pojazdu trójkąt należy umieścić na zewnątrz samochodu po jego lewej stronie. 
  • Przepisy regulują prawidłowe sygnalizowanie trójkątem – na autostradzie i drodze ekspresowej jest to 100 m za pojazdem, poza obszarem zabudowanym 30 – 50 m, a na obszarze zabudowanym w odległości ok. 1 m za pojazdem.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej