W sezonie wakacyjnym bardzo często decydujemy się na podróże własnym autem. Jednak do takiego wyjazdu zawsze warto się przygotować. Szczególnie, jeżeli będziemy jechać samochodem za granicę, musimy wziąć pod uwagę to, że pojazd może się zepsuć. Jaki rodzaj polisy warto mieć wykupiony przed wakacjami, by awaria samochodu za granicą nie była kłopotem?

Każda awaria samochodu to szok i ogromne rozczarowanie, że nie możemy kontynuować podróży. Sytuacja staje się dużo bardziej skomplikowana w momencie, gdy auto zepsuje się na trasie w obcym kraju, gdy nie mamy ani zaprzyjaźnionego zakładu mechanicznego, ani rodziny, ani też nie znamy języka danego państwa. W najlepszej sytuacji znajdują się ci kierowcy, którzy zawczasu wykupili, oprócz obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, również ubezpieczenie od awarii samochodu, czyli assistance, które ochroną obejmuje również wyjazdy poza granice naszego kraju. 

Awaria samochodu za granicą – czym tak naprawdę jest assistance?

Polisa assistance komunikacyjna należy do grupy ubezpieczeń dobrowolnych. Oznacza to, że w przeciwieństwie do OC, kierowca nie jest zobowiązany do wykupienia tego rodzaju ochrony. W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego zakres ochrony polisą określony jest w przepisach prawa, a zatem u każdego ubezpieczyciela wygląda dokładnie tak samo. Natomiast w przypadku ubezpieczeń dobrowolnych każde towarzystwo ubezpieczeniowe określa samodzielnie nie tylko wysokość składki za okres ochrony polisą, ale również zakres świadczonych usług.

Z tego też tytułu polisy assistance mogą chronić w zakresie jedynie podstawowym, czyli na przykład obejmować wyłącznie holowanie pojazdu z miejsca wypadku, albo też wspierać kierowcę w szerszym zakresie to jest: zapewniać serwis pojazdu, a także wsparcie w zakresie porad prawnych związanych ze zdarzeniem drogowym oraz zapewniać konieczne wsparcie medyczne. Dzięki temu awaria samochodu za granicą nie powinna stanowić aż tak dużych utrudnień.

Jak wybrać najlepsze ubezpieczenie assistance?

W przypadku ubezpieczenia assistance należy bezwzględnie zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia każdego zakładu ubezpieczeń, który bierzemy pod uwagę. Przede wszystkim określmy, czy ubezpieczenie będzie chroniło nas tylko w Polsce, czy też w innych krajach Unii Europejskiej lub szerzej w Europie. Równie istotne są limity przewidziane na poszczególne świadczenia. Dla przykładu, niezwykle istotnym jest, aby sprawdzić, na ile dni maksymalnie możemy otrzymać samochód zastępczy.

W przypadku większej awarii może się to okazać bardzo istotne, ponieważ będziemy mogli kontynuować urlop albo też nie będziemy mieli wyjścia i będziemy zmuszeni wrócić do kraju. Inne limity dotyczyć mogą holowania auta. Zazwyczaj w ogólnych warunkach ubezpieczenia określone są kilometry holowania pojazdu. Równie istotnym jest to, aby zweryfikować, w jakiego rodzaju sytuacjach towarzystwo ubezpieczeniowe przewiduje pomoc, a co za tym idzie, warto również sprawdzić, w jaki sposób ubezpieczyciel określa i rozróżnia awarie oraz wypadek czy jak rozumie kradzież auta. Zawsze należy wiedzieć, na jaką pomoc można liczyć ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego, szczególnie poza granicami kraju. 

Assistance mini – czy to wystarczy?

Bardzo często zakłady ubezpieczeniowe oferują swoim klientom dodatkowe ubezpieczenie assistance mini dodawane gratis do OC. Jeżeli klienci decydują się na zakup wersji mini, nie należy oczekiwać zbyt wiele ze strony ubezpieczyciela. Tak zwane podstawowe assistance zazwyczaj ogranicza się do holowania pojazdu do najbliższego zakładu samochodowego w razie awarii. Często też obejmuje usprawnienia auta na miejsce wypadku. Usługi mini mają swoje limity, a nierzadko za niektóre czynności pobierane są dodatkowe opłaty. 

Bardzo istotnym jest, aby zainwestować we właściwy dla nas wariant pakietu assistance, szczególnie gdy decydujemy się na rodzinne wakacyjny wyjazd tak, aby urlop mimo awarii stał się miłym wspomnieniem, a nie koszmarem wspomnianym przez lata. Pamiętaj też, by przed podróżą sprawdzić, czy Twoje OC jest aktualne! 

PODSUMOWANIE:

  • Polisa assistance należy do ubezpieczeń dobrowolnych, zatem każdy ubezpieczyciel sam określa nie tylko cenę, ale również zakres ochrony ubezpieczeniem swoich klientów. 
  • Podstawowy assistance, tak zwany mini assistance, zazwyczaj chroni swoich klientów wyłącznie na terenie kraju.
  • Mini assistance zapewnia najczęściej holowanie auta i usprawnienie pojazdu na drodze. 
  • Ubezpieczenie assistance może mieć bardzo szeroki zakres. Dodatkowe usługi mogą być świadczone przez towarzystwo ubezpieczeniowe w zakresie np. wsparcia medycznego oraz prawnego.
  • Ubezpieczenie assistance może zapewniać ochronę swoim klientom również za granicą i w razie awarii na drodze klienci zakładu ubezpieczeń mogą otrzymać auto zastępcze.
  • W przypadku polisy assistance należy z uwagą przeczytać ogólne warunki ubezpieczenia, w których towarzystwo ubezpieczeniowe szczegółowo określa zakres świadczeń przewidzianych umową.

Weronika Cichocka

Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.