Auta z zagranicy cieszą się w naszym kraju wielką popularnością, a zdecydowanym hitem są samochody z Niemiec. Spora część tych pojazdów pochodzi od pośrednika, który od razu ma dla klienta przygotowaną do podpisania umowę. Jednak taka umowa polsko-niemiecka może zawierać haczyk. Dowiedz się, czym jest umowa połówkowa i z czym wiąże się podpisanie takiej umowy.
Z tego artykułu dowiesz się...
Kupujesz samochód z Niemiec? Sprawdź umowę kupna-sprzedaży
Auta z Niemiec stanowią nadal łakomy kąsek dla polskich klientów. Legendarne już: „Niemiec płakał, jak sprzedawał”, to chyba najpopularniejsze hasło, którym kuszeni są Polacy. Pojazdy zza zachodniej granicy są uważane za atrakcyjne, dobrze utrzymane, sprawne technicznie, niezawodne i w miarę tanie. W ostatnich latach kupujemy za granicą około 600 tysięcy samochodów rocznie, z czego ponad połowa pochodzi właśnie z Niemiec.
Umowa kupna-sprzedaży samochodu – pobierz PDF
Oczywiście można auto sprowadzić na własną rękę, ale dla przeciętnego klienta to dość trudna misja.
Dlatego Polacy chętnie wybierają pośrednictwo sprzedaży samochodów, co znacznie ułatwia sprawę, ale może być też niebezpieczne. Dlaczego? Pośrednicy podczas sprzedaży auta, licząc na szybki zysk, mogą zagrać z klientem zupełnie nieuczciwie.
Jeśli już kupiłeś auto z zagranicy i przygotowujesz się do jego rejestracji w wydziale komunikacji, to koniecznie przeczytaj nasz artykuł „Rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy. Jakie formalności?”
Czym jest umowa połówkowa?
Jednym z nieuczciwych posunięć handlarzy jest podstawienie klientowi tzw. umowy połówkowej. Czym jest taki dokument? To nic innego jak umowa wypełniona już do połowy. Robi to już wcześniej pośrednik sprzedaży samochodów, tłumacząc, że znacznie ułatwi to załatwienie wszelkich formalności. Taka umowa kupna sprzedaży nazywana jest potocznie umową „na Niemca” lub „na Włocha”. W takiej umowie wpisane są już wszystkie dane rzekomego byłego właściciela auta.
Teoretycznie potwierdza to sprzedaż samochodu handlarzowi, ale brakuje potwierdzających to dokumentów. Trzeba uważać, zwłaszcza jeśli oprócz uzupełnionych danych byłego właściciela na umowie nie ma żadnych danych pośrednika.
Takie „wyjątkowe okazje” najczęściej proponowane są klientom przez handlarzy na giełdach, gdzie można kupić samochód po wyjątkowo korzystnej cenie.
Niebezpieczeństwa związane z podpisaniem umowy połówkowej
Jeśli zauważymy taki trik na umowie kupna-sprzedaży, od razu trzeba wyostrzyć czujność. Dodatkowo zbyt atrakcyjna cena auta powinna być sygnałem ostrzegawczym. Być może dane sprzedającego zostały sfałszowane, a auto ma szemraną przeszłość. Jakie niebezpieczeństwa się z tym wiążą?
Oto przykłady:
- Na umowie kupna samochodu nie ma prawdziwych danych sprzedającego, a auto padnie po tygodniu. Wobec tego nie ma możliwości dochodzić swoich praw zgodnie z prawem rękojmi, czyli odszkodowania i reklamacji skierowanej do sprzedawcy, gdy wady ukryte wyjdą na jaw. Dlaczego nie można wyciągnąć konsekwencji prawnych? Nabywca nie ma przecież prawdziwych danych ani kontaktu do tej osoby.
- Auto może pochodzić z nielegalnego źródła, czyli kradzieży lub niespłaconego leasingu. W związku z tym nabywca może stracić auto lub trafić na przesłuchanie w sprawie popełnienia przestępstwa, lub działalności przestępczej.
- Nieznana historia ubezpieczeniowa samochodu może być problemem, jeśli przed opłaceniem w Polsce polisy OC nabywca spowoduje stłuczkę. Ubezpieczyciel może się wtedy tłumaczyć brakiem ciągłości ubezpieczenia i przerzucić na niego wszystkie związane z tym koszty.
Jak się przygotować do transakcji z pośrednikiem?
Podstawą transakcji jest sporządzona umowa kupna-sprzedaży samochodu z Niemiec, czyli „Kaufvertrag”. Sporządza się ją w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron. Zawiera się ją najczęściej w języku niemieckim i wtedy trzeba ją przetłumaczyć lub od razu w wersji polsko-niemieckiej. Aby jednak kupno auta od handlarza nie było niebezpieczne, sprzedający jest zobowiązany do wywiązania się z pewnych powinności.
Oto one:
- udzielenia informacji o stanie prawnym pojazdu (czy nie jest obciążony kredytem);
- przekazania dokładnych danych wszystkich właścicieli pojazdu;
- pokazania i wydania wszystkich dokumentów samochodu, czyli dowodu własności, dowodu rejestracyjnego, przeglądu stanu technicznego, analizy składu spalin, książki serwisowej, karty pojazdu (jeśli została wydana);
- jeśli auto było wcześniej sprowadzane – pokazanie dowodu zakupu samochodu za granicą i opłacenia podatków i ceł oraz odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady zmniejszające wartość.
Na co zwrócić uwagę przed kupnem samochodu z zagranicy?
W przypadku, gdy potrzebujesz skorzystać z usług pośrednika, podczas zakupu auta zachowaj szczególną ostrożność! Jeśli handlarz nie wypełni któregoś z powyższych obowiązków, najlepiej się wycofać i nie podpisywać umowy sprzedaży. Na pewno przed decyzją musisz sprawdzić stan techniczny auta, możesz przecież poprosić o pomoc znajomego eksperta lub profesjonalnego rzeczoznawcę.
Uważaj, by nie kierować się emocjami i nie daj nabrać się na zbyt pięknie wyglądające okazje, bo możesz tego żałować. Planowany najlepszy interes w twoim życiu może zamienić się w koszmar, którego koszt będziesz musiał zapłacić z własnej kieszeni.
Podpisanie umowy połówkowej – podsumowanie
Wiesz już, czym jest umowa połówkowa i z czym wiąże się taki dokument. Decydując się na zakup samochodu z zagranicy, warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę. Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i móc dochodzić swoich późniejszych praw, warto dokładnie sprawdzić pośrednika przed zakupem auta sprowadzanego z zagranicy.
Najczęściej zadawane pytania
Czym jest umowa na Niemca?
Ten typ umowy charakteryzuje się tym, że pośrednik lub handlarz podsuwa kupującemu umowę in blanco wypisaną na zagranicznego właściciela. Oprócz uzupełnionych danych byłego właściciela na umowie nie ma żadnych danych pośrednika.
Co grozi za podpisanie umowy połówkowej?
Podpisując umowę połówkową, łamiesz z art. 271 § 1 kodeksu karnego, za co grożą ci konsekwencje prawne w postaci pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Dodatkowo nie możesz skorzystać z prawa rękojmi i możesz mieć problem z uzyskaniem odszkodowania z polisy ubezpieczeniowej. Jeśli nie zapłacisz opłaty akcyzowej, grozi ci też wysoka grzywna.
Jak sprawdzić, czy samochód pochodzi z kradzieży?
Najprostszą metodą na sprawdzenie, czy masz do czynienia z pojazdem kradzionym, jest sprawdzenie numeru VIN auta w centralnej bazie CEP (www.historiapojazdu.gov.pl) lub Europejskim Rejestrze Pojazdów.
Przeczytaj więcej na temat: zakup lub sprzedaż samochodu
Niemieckie strony z autami
Niemieckie strony z autami
Ile kosztuje Tesla?
Ile kosztuje Tesla?
Kary za brak PCC-3 po zakupie samochodu
Kary za brak PCC-3 po zakupie samochodu
Co trzeba zrobić po zakupie auta?
Co trzeba zrobić po zakupie auta?
Rękojmia na samochód używany
Rękojmia na samochód używany
Rodzinne kombi do 30 tys.
Rodzinne kombi do 30 tys.
Silnik 1.6 HDI
Silnik 1.6 HDI