26/03/2020 4 stycznia, 2021 Komunikacyjne
Ten artykuł przeczytasz w 16 minut.

Przegląd samochodu to ważny obowiązek, którego większość z kierowców musi dopełnić raz do roku. Często traktowany jest jako zło konieczne i nie do końca rozumiana potrzeba. Ile kosztuje przegląd samochodu, na czym polega badanie techniczne i jakie usterki może wykryć? Przygotowaliśmy małe kompendium wiedzy, które odpowiada na pytania: co, kiedy, jak i za ile? W skrócie – badanie techniczne auta od A do Z. 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Jako doświadczony kierowca wiesz, że posiadając samochód, motorower czy inny pojazd mechaniczny, musisz regularnie poddawać go badaniom technicznym. W tym celu udajesz się do stacji kontroli pojazdów i… No właśnie – co dalej? Jak przebiega badanie techniczne, jak wyglądają formalności, z jakimi wiąże się przegląd samochodu i ile on kosztuje? Sprawdźmy!

Przegląd techniczny a badanie techniczne: czym się różnią? 

Większość kierowców, dopełniając obowiązku corocznej wizyty na stacji kontroli pojazdów, wspominają albo o przeglądzie czy badaniu okresowym lub przeglądzie technicznym samochodu. W praktyce więc wszystkie te sformułowania są ze sobą miksowane i błędnie utożsamiane. Na czym polega różnica? 

Po pierwsze, warto zwrócić uwagę na fakt, że badanie techniczne rządzi się zupełnie innymi prawami niż przegląd techniczny. Błędem jest więc naprzemienne używanie tych sformułowań w stosunku do badania, którego efektem ma być pieczątka dopuszczająca pojazd do ruchu drogowego. 

Zacznijmy więc od początku… Obowiązkowym badaniem dla wszystkich kierowców jest badanie techniczne pojazdu. Niekiedy nazywane jest ono także przeglądem rejestracyjnym. Jego zadaniem jest dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego na określony czas, poprzez sprawdzenie stanu technicznego układów i podzespołów. Cała procedura przeprowadzana jest w stacji diagnostycznej pojazdów. 

Po drugiej stronie barykady mamy natomiast przegląd techniczny, który jest badaniem okresowym nieobowiązkowym. Decyzja o jego przeprowadzeniu leży w gestii samego właściciela auta, producenta czy dealera, a przeprowadzenie procedury umożliwia zachowanie gwarancji. Termin przeglądu technicznego często podyktowany jest przez producenta auta, a uzależniony od konkretnej marki i modelu pojazdu. 

Kiedy trzeba przeprowadzić badanie techniczne?

Badania techniczne auta przeprowadza się na stacjach kontroli pojazdów, które dzielą się na podstawowe i okręgowe. Panuje powszechne przekonanie, że badanie techniczne jest obowiązkowym badaniem, któremu trzeba poddać pojazd każdego roku. Jest w tym ziarenko prawdy, bowiem większość Polaków gustuje w starszych, używanych pojazdach, które rzeczywiście muszą być systematyczne badane. Wyjątkiem są natomiast nowe samochody, których stan techniczny w pierwszych latach po gwarancji, przeprowadzany jest zdecydowanie rzadziej. 

Decydując się na nowy samochód osobowy, ciężarowy (o masie do 3,5 tony) czy nowy motocykl, po raz pierwszy na obowiązkowe badanie techniczne musimy udać się przed upływem 3 lat do daty pierwszej rejestracji. Kolejne badanie techniczne przeprowadzamy dopiero po 2 kolejnych latach. W efekcie, dopiero po 5 latach od pierwszej rejestracji, pojazd musi przejść badanie techniczne każdego roku. 

Co jednak istotne, niektóre pojazdy muszą przechodzić przegląd samochodu co roku, niezależnie od tego, czy są autami nowymi czy wiekowymi. Do takich pojazdów zaliczymy między innymi pojazdy z instalacją gazową LPG, taksówki osobowe, pojazdy uprzywilejowane czy chociażby samochody wykorzystywane w szkołach nauki jazdy. 

Z kolei pojazdy zabytkowe, oddaje się do przeglądu technicznego jedynie wtedy, gdy są przeznaczane do celów zarobkowych.

Dodatkowy przegląd samochodu – kto i kiedy może na niego skierować? 

Może się zdarzyć, że nawet w sytuacji, gdy badanie techniczne wciąż jest ważne, zostaniemy skierowany na dodatkowy przegląd samochodu. Skierowanie na dodatkowe badanie techniczne może wydać na przykład policja czy Główny Inspektorat Transportu Drogowego, ale także starości powiatowi. A w jakich sytuacjach musimy liczyć się z obowiązkiem przeprowadzenia dodatkowego przeglądu pojazdu? Ten może okazać się konieczny na przykład po kolizji czy wówczas, gdy nasz pojazd zostanie uznany za stwarzający zagrożenie bezpieczeństwa ruchu czy naruszenie wymagań ochrony środowiska. 

Warto wiedzieć, że dodatkowy przegląd samochodu zostanie także zlecony w przypadku wszelkich zmian konstrukcyjnych pojazdu, w momencie wykorzystywania go jako taksówki czy pojazdu przeznaczonego do nauki jazdy.

Przegląd samochodu – jak wygląda, ile trwa, jakie dokumenty są potrzebne?

W 2019 roku weszły zmiany w prawie, które istotnie zmieniają dotychczasową praktykę stacji diagnostycznych. Pierwsza duża zmiana, którą napotkamy już na początku naszej wizyty w Stacji Kontroli Pojazdów, to obowiązek zapłaty za badanie techniczne przed, a nie po przeglądzie. Najpierw uiszczamy opłatę, przekazujemy dokumenty diagnoście, a dopiero potem odbywa się właściwe badanie techniczne. W przypadku negatywnego wyniku kontroli pieniądze nie są zwracane. Co więcej, wykryte usterki zostaną zapisane w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Koniec więc z jeżdżeniem od stacji do stacji, łudząc się, że gdzieś się uda, diagnosta się pomyli, albo da się go przekonać do podstemplowania dowodu rejestracyjnego.

Zazwyczaj cała procedura związana z badaniem technicznym pojazdu trwa do 15 do minut. Kierowca podczas badania technicznego musi mieć przy sobie dowód rejestracyjny pojazdy oraz dokument legalizacji zbiornika LPG (w przypadku posiadania instalacji). Warto wiedzieć, że dowód rejestracyjny jest niezbędny, by uzyskać przegląd. To właśnie na jego podstawie diagnosta zweryfikuje pojazd. W przypadku pozytywnego wyniku badania, to w tym dokumencie znajdzie się też pieczątka potwierdzająca dopuszczenie pojazdu do ruchu. 

Badanie techniczne samochodu – co jest sprawdzane? 

Badanie techniczne auta obejmuje sprawdzenie stanu technicznego układów i podzespołów. Obowiązkowy przegląd samochodu składa się z trzech etapów. 

ETAP I: identyfikacja pojazdu – sprawdzenie zgodności numeru VIN z dowodem rejestracyjnym.

ETAP II: kontrola dodatkowego wyposażenia pojazdu – między innymi instalacji LPG czy CNG, które podlegają dodatkowym procedurom weryfikacyjnym. 

ETAP III: sprawdzenie działania poszczególnych układów i podzespołów pod kątem bezpieczeństwa jazdy i ich wpływu na środowisko.

Kontrola poszczególnych podzespołów obejmuje:

  • układ kierowniczy,
  • hamulce,
  • zawieszenie,
  • nadwozie,
  • obowiązkowe wyposażenie pojazdu,
  • ogumienie,
  • oświetlenie,
  • pasy bezpieczeństwa;
  • układ wydechowy,
  • emisja spalin.

Ile kosztuje przegląd samochodu?

Wiemy już, że coroczne badanie techniczne, to obowiązek większości z nas. Obowiązek, który wiąże się też z wydatkiem. Pytanie tylko – jak dużym? Zatem ile kosztuje przegląd samochodu? Choć pytanie nie należy do trudnych, odpowiedź na nie bywa już nieco bardziej skomplikowana. Dlaczego? Mówiąc o kosztach przeglądu samochodu, musimy rozróżnić auta z instalacją LPG oraz samochody bez takiej instalacji. Jest to bowiem jeden z najważniejszych czynników różnicujących koszt, z jakim wiąże się badanie techniczne samochodu.

Reasumując – ceny badania technicznego auta są identyczne na wszystkich stacjach diagnostycznych i wynoszą: 

  • Przegląd auta osobowego – 98 zł, 
  • przegląd samochodu z instalacją LPG – 161 zł, 
  • przegląd motocykla – 62 zł, 
  • przegląd motoroweru – 50 zł, 
  • przegląd ciągnika rolniczego – 62 zł, 
  • przegląd przyczepy rolniczej – 40 zł. 

Do każdej z tych cen należy doliczyć obowiązkowe 1 zł na rzecz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Zapowiadane jest także wprowadzenie opłaty jakościowej, której wysokość nie jest jeszcze znana. Najprawdopodobniej będzie to około 3 zł. Powrót na stację po 14 dniach i ponowne badanie wskazanego przez diagnostę układu będzie nas kosztować mniej więcej od 14 (np. światła czy toksyczność spalin) do 36 złotych (w przypadku badanie geometrii kół jednej osi). 

W tym miejscu warto też wspomnieć o kosztach dodatkowego badania technicznego, na jakie może skierować nas chociażby policja. W tym przypadku, koszt na przykład specjalistycznego badania auta po wypadku czy kolizji wynosi 94 złote, a za każdy badany osobno układ zapłacimy po 20 złotych. 

Cała procedura trwa zwykle od 15 do 30 minut. 

Co grozi za brak badania technicznego? 

Jeszcze kilka lat temu, pomysłowi kierowcy jeździli od stacji do stacji, w poszukiwaniu specjalisty, które “na ładne oczy” przybije pieczątkę, a swoje oko przymknie na niewielkie usterki techniczne w aucie. Dziś coś takiego już nie przejdzie! Bez sensu jest więc poszukiwanie stacji, która taniej lub lepiej wykona przegląd. 

Skoro jesteśmy już przy opłatach, może warto wspomnieć o karach za brak przeglądu. Mandat w takim przypadku wynosi 500 zł i skutkuje zabraniem dowodu rejestracyjnego. Co więcej – jeśli samochód będzie stwarzał zagrożenie w ruchu drogowym, może zostać odholowany na koszt właściciela. Żeby odzyskać dokumenty, musimy jak najszybciej wykonać przegląd samochodu! Nowe przepisy uwzględniają także spóźnialskich – wizyta w Stacji Kontroli Pojazdów ponad 45 dni po terminie wiąże się z podniesieniem opłaty o 50% (147 zł zamiast 98). Co ciekawe, z końcem 2020 roku informowano już o kolejnych zmianach w przepisach dotyczących badania technicznego auta. Okazuje się, że teraz wizyta w stacji kontroli pojazdów 30 dni po terminie, może wiązać się z zapłaceniem podwójnej stawki opłaty. 

Jeśli nie chcemy narażać się na niepotrzebne koszty, warto trzymać rękę na pulsie, dopilnować terminu i stawić się na przegląd samochodu. Jeśli chcemy sprawdzić czy nasze badanie techniczne jest ważne, możemy zrobić to za pomocą usługi “Mój Pojazd”, dostępnej na stronie obywatel.gov.pl. W tym celu należy mieć jednak wyrobiony Profil Zaufany.

Czy można zrobić przegląd samochodu przed terminem?

Zmianą, która wraz z wejściem w życie nowych zasad w 2019 roku wychodzi naprzeciw potrzebom kierowców, jest możliwość zrobienia badania we wcześniejszym terminie. Teraz możemy zrobić przegląd samochodu nawet 30 dni przed upływem terminu ważności, który zostanie przedłużony wtedy o rok od daty poprzedniej wizyty u diagnosty. Wcześniej czas ten zawsze był liczony od momentu badania. W nowej sytuacji nie marnujemy więc tych 30 dni, nie musimy koniecznie planować wizyty na ostatnią chwilę czy chociażby zmieniać swoich planów wyjazdowych, jeśli te przypadają akurat na termin kolejnej wizyty w stacji kontroli pojazdów.

Przegląd samochodu z wyciętym filtrem DPF – co warto wiedzieć? 

2020 rok przyniósł spore zmiany w kwestii badań technicznych aut w wyciętym filtrem cząstek stałych DPF. Filtr ten jest rozwiązaniem, który ma na celu zmniejszenie emisji substancji szkodliwych zawartych w spalinach samochodowych. Nikogo nie dziwi już fakt, że właściciele aut napędzanych silnikami Diesla decydują się na usunięcie tego elementu z układu wydechowego. Dlaczego? 

Filtr DPF należy wymienić na nowy po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, a jego wymiana wiąże się z kosztem nawet kilkunastu tysięcy złotych. Może dojść więc do kuriozalnej sytuacji, gdzie koszt wymiany filtra okaże się większy od wartości całego pojazdu. Nowe zmiany nie są zatem na rękę właścicielom aut z wyciętym filtrem… Według nowych przepisów, pojazdy z usuniętym filtrem cząstek stałych nie uzyskają pozytywnego wyniku badania technicznego, a dopuszczenie do ruchu będą mogły uzyskać jedynie w momencie doposażenia pojazdu w brakujący filtr DPF.

Badanie techniczne z negatywnym wynikiem – co w takiej sytuacji?

Minęły już czasy, kiedy diagnosta “po starej, dobrej znajomości” mógł przybić nam pieczątkę i zaświadczyć o nienagannym stanie technicznym pojazdu. Może się więc zdarzyć, że nasze cztery kółka nie przejdą pomyślnie badania technicznego. Co w takiej sytuacji? Pojazd, który nie przeszedł przeglądu musi zostać poddany naprawie, a wszelkie usterki muszą zostać usunięte. Właściciel takiego pojazdu ma dokładnie 14 dni na naprawę, po czym ponownie musi udać się do warsztatu diagnostycznego. Jeśli usterka okaże się bardzo poważna, a dalsze poruszanie pojazdem będzie stwarzać jakiekolwiek zagrożenie, diagnosta ma prawo do zatrzymania dowodu rejestracyjnego.

Pewnym pocieszeniem w tej sytuacji jest jednak fakt, że jeśli po usunięciu usterki udamy się do tego samego diagnosty, zaoszczędzimy w ten sposób parę złotych. Jak już wspominaliśmy – podczas drugiej kontroli zapłacimy już jedynie za diagnostykę uszkodzonego elementu. Jeśli zdecydujemy się natomiast na wizytę w innej stacji, będziemy musieli od nowa przejść całe badanie i zapłacić pełną stawkę.

Przegląd samochodu a ubezpieczenie OC – czy to ma znaczenie?

Okresowy przegląd samochodu ma na celu sprawdzenie, czy auto może być dopuszczone do dalszej eksploatacji pod kątem technicznym. Wiemy już, że nieważne badanie techniczne wiąże się z wysoką karą. Jeszcze bardziej dotkliwe konsekwencje będą wiązały się z brakiem ważnego ubezpieczenia OC. Jest ono ubezpieczeniem obowiązkowym, które chroni interesy zarówno nasze, jak i drugiej strony, w razie szkód poniesionych w wyniku wypadku. Choć ważność polisy nie wpływa na ostateczny wynik badania technicznego, doskonale wiemy, że autem bez ważnego ubezpieczenia nie możemy poruszać się po drogach. Każdy dzień przerwy w obowiązkowym ubezpieczeniu OC wiąże się z wysokimi karami finansowymi. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule „Przerwa w ubezpieczeniu OC. Kiedy kończy się karą?”. Pamiętajmy, aby bez względu na to, ile kosztuje przegląd samochodu, nie zapominać o okresowych badaniach technicznych pojazdu.

Przegląd samochodu – dlaczego warto?

Przegląd samochodu ciągle traktowany jest przez niektórych kierowców jako zło konieczne i sposób na utrudnianie im życia. Niekiedy obowiązek ten traktujemy po macoszemu, czego efektem są mandaty za brak przeglądu technicznego samochodu czy niedopuszczenie go do ruchu. Zmiana podejścia dokonuje się bardzo powoli. Wygląda też na to, że nowe przepisy idą w kierunku ułatwienia życia uczciwym kierowcom i jednoczesnego utrudnienia „kombinatorom“. Warto pamiętać, że przegląd samochodu mają zapewnić nam większe bezpieczeństwo na drodze i lepsze zdrowie, poprzez wyeliminowanie z ruchu aut, których stan techniczny może przyczynić się do spowodowania groźnego wypadku. Znaczenie mają tutaj też kwestie wpływające na zanieczyszczenie powietrza. Dlatego dalsze uszczelnianie systemu i uniemożliwienie obchodzenia prawa jest w naszym najlepszym interesie.

Badanie techniczne auta w 2021 roku – zmiany w przepisach

Koniec 2020 roku obfitował w nowe wieści dotyczące właścicieli aut, a konkretniej obowiązkowych badań technicznych. Okazało się, że Rząd pracuje nad kolejną nowelizacją Prawa o ruchu drogowym, a nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2021 roku. Jeden z nich dotyczy obowiązku… fotografowania pojazdów. Ministerstwo Infrastruktury chce, by diagnosta wykonujący badanie techniczne, robił także zdjęcia kontrolowanego pojazdu, według odpowiedniego schematu. Dowodem na poddanie auta kontroli technicznej mają być fotografie całej bryły pojazdu z dwóch przekątnych z przodu i z tyłu, a także wskazania drogomierza w dniu przeprowadzenia badania. Kolejną ze zmian jest także wysokość opłaty za przegląd samochodu w przypadku, gdy wykonywany jest on po upływie 30 dni po wyznaczonej dacie. Teraz, spóźnialscy mogą zapłacić dodatkową opłatę w wysokości odpowiadającej 100 proc. ceny badania. 

PODSUMOWANIE:

  • Celem badania technicznego pojazdu jest jego dopuszczenie do ruchu drogowego na określony czas. 
  • Badanie techniczne samochodu obejmuje sprawdzenie stanu technicznego poszczególnych układów i podzespołów oraz ich wpływu na bezpieczeństwo w ruchu i środowisko naturalne. 
  • Badanie techniczne pojazdu jest badaniem obowiązkowym, natomiast przegląd techniczny auta jest badaniem dobrowolnym, które przeprowadzane jest według zaleceń producenta lub własnych potrzeb. 
  • Samochody osobowe po raz pierwszy bada się przed upływem 3 lat od daty pierwszej rejestracji. Drugie badanie wyznacza się przed upływem kolejnych 2 lat, a następne należy przeprowadzać systematycznie co 12 miesięcy. 
  • Badanie techniczne samochodu osobowego kosztuje 99 złotych. W przypadku aut z instalacją LPG, koszt ten rośnie do 162 złotych. 
  • Brak ważnego badania technicznego auta wiąże się z karą w wysokości 500 złotych, a nawet zabraniem dowodu rejestracyjnego. 
  • Pojazdy z wyciętym filtrem cząstek stałych nie uzyskają pozytywnego wyniku badania technicznego. Warunkiem ponownego dopuszczenia pojazdu do ruchu, będzie wówczas doposażenie go w brakujący filtr DPF. 
  • Rok 2021 może być rokiem zmian w badaniach technicznych – jednymi z nich ma być fotografowanie kontrolowanego pojazdu oraz podwójna płatność za przegląd samochodu dla “spóźnialskich”.

Bartłomiej Skrobol

Bartłomiej Skrobol

Z wykształcenia dziennikarz zajmujący się nowymi technologiami, z praktyki specjalista do spraw komunikacji internetowej i ubezpieczeń. Prywatnie fan motoryzacji, muzyki i gier komputerowych.