Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 18.11.2024 Pozostałe
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
2.8/5 - (84 votes)

Do tej pory zarówno wśród prawników, jak i policjantów trwał spór, w jaki sposób powinny być traktowane elektryczne hulajnogi lub deskorolki, czyli UTO. Problem ten wynikał głównie z tego tytułu, że przepisy w tym zakresie nie były precyzyjne. Obecnie Rządowe Centrum Legislacji przygotowało nowelizację przepisów Prawo o ruchu drogowym i to właśnie w niej znalazły się zapisy urządzenia tego typu.

UTO to inaczej urządzenie transportu osobistego, czyli właśnie elektryczne hulajnogi lub deskorolki. Zgodnie ze zmianami proponowanymi przez rząd kierowca tego rodzaju sprzętu miałby prawie takie same prawa jak rowerzysta. W ubiegłym sezonie hulajnogi poruszały się zarówno po chodnikach, jak i po jezdniach. Dochodziło do wielu groźnych wypadków z udziałem pieszych. Przeczytaj więcej o ubezpieczeniu rowerzysty: „OC rowerzysty

Elektryczna hulajnoga a obecne przepisy

Obecne przepisy dotyczące poruszania się hulajnogą elektryczną w Polsce określają zasady korzystania z różnych części infrastruktury drogowej:

Drogi dla rowerów (ścieżki rowerowe): Kierujący hulajnogą elektryczną jest zobowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Na takich drogach dopuszczalna prędkość wynosi 20 km/h.

Jezdnia: W przypadku braku drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną powinien korzystać z jezdni, na której dopuszczalna prędkość pojazdów nie przekracza 30 km/h. Na jezdni również obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h dla hulajnóg elektrycznych.

Chodnik lub droga dla pieszych: Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego hulajnogą elektryczną jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

  • chodnik usytuowany jest wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h,
  • brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

W takich sytuacjach kierujący hulajnogą elektryczną jest zobowiązany:

  • poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego,
  • zachować szczególną ostrożność,
  • ustępować pierwszeństwa pieszym oraz nie utrudniać ich ruchu.

Dodatkowo, zabronione jest przewożenie innych osób, zwierząt lub ładunków na hulajnodze elektrycznej, a także ciągnięcie lub holowanie innych pojazdów.

Przestrzeganie powyższych przepisów ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno użytkownikom hulajnóg elektrycznych, jak i pozostałym uczestnikom ruchu drogowego.

Alkohol i hulajnoga – co na to obecnie obowiązujące przepisy?

Obecne przepisy w Polsce zabraniają kierowania hulajnogą elektryczną pod wpływem alkoholu. Kierujący hulajnogą elektryczną w stanie po użyciu alkoholu (0,2–0,5 promila) podlega karze grzywny od 300 do 500 zł. Natomiast prowadzenie hulajnogi w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila) skutkuje mandatem w wysokości 500 zł.

W skrajnych przypadkach sprawa może trafić do sądu, gdzie kara finansowa może wynieść nawet do 5000 zł, a skazany może trafić do aresztu na okres od 5 do 14 dni.

Dodatkowo, sąd może orzec zakaz prowadzenia pojazdów innych niż mechaniczne, co obejmuje hulajnogi elektryczne.

UTO z kartą rowerową dla nieletnich

W Polsce przepisy dotyczące korzystania z hulajnóg elektrycznych określają minimalny wiek użytkownika na 10 lat. Osoby w wieku od 10 do 18 lat mogą poruszać się hulajnogą elektryczną pod warunkiem posiadania karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób powyżej 18. roku życia nie jest wymagane posiadanie żadnych uprawnień do kierowania hulajnogą elektryczną.

Dzieci poniżej 10. roku życia mogą korzystać z hulajnogi elektrycznej wyłącznie w strefach zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.

UTO a ubezpieczenie

Obecnie niewiele towarzystw ubezpieczeniowych posiada w ofercie specjalne polisy na przykład dla elektrycznych hulajnóg. Wiele firm ubezpiecza natomiast od odpowiedzialności cywilnej, która obejmuje swoją ochroną również tego rodzaju zdarzenia komunikacyjne. Przed zakupem warto jest zwrócić uwagę na wykluczenia i w ogólnych warunkach ubezpieczenia na to, czy wypadek spowodowany tego rodzaju pojazdem będzie objęty ochroną ubezpieczyciela. Decydując się na jazdę elektryczną hulajnogą zawsze musimy brać pod uwagę to, że możemy zderzyć się z pojazdem, samochodem, potrącić pieszego lub wjechać pod auto. Warto zatem mieć OC hulajnogi.

Zniszczymy wtedy nie tylko sprzęt, ale możemy zrobić sobie lub komuś krzywdę. Bez ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za wszystkie spowodowane szkody osobom trzecim oraz mieniu należącym do tych osób,  będziemy musieli zapłacić sami. Sprzęt i inne materialne zniszczenia to często  wysokie kwoty, a leczenie ofiary zdarzenia drogowego też może okazać się kosztowne i długotrwałe. Musimy również pamiętać o wykupieniu ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków tak, aby w razie urazu lub trwałego uszczerbku na zdrowiu było nas stać na rehabilitację i dojście do zdrowia.

W związku z dynamicznym rozwojem rynku UTO i szerokimi zmianami proponowanymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym można się spodziewać, że już niedługo w zakresie ubezpieczeń dla UTO nastąpią zmiany, a liczba polis oferowanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe będzie znacznie wyższa.

PODSUMOWANIE:

  • Rządowe Centrum Legislacji przygotowało nowelizację ustawy w zakresie urządzeń transportu osobistego, tak zwanego UTO.
  • Kierowca elektrycznej hulajnogi lub deskorolki nie będzie mógł się poruszać szybciej niż 25 km/h.
  • Użytkownik UTO nie będzie mógł również poruszać się po jezdni.
  • Elektryczna hulajnoga otrzyma takie same prawa i jak kierowca roweru. W związku z tym będzie trzeba poruszać się po ścieżkach rowerowych lub specjalnych częściach jezdni przeznaczonych dla cyklistów. 
  • Osoby poniżej 10. roku życia mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych tylko pod nadzorem osób dorosłych, a od 10. do 18. roku życia mogą korzystać z tego typu sprzętów jedynie, jeżeli posiadają kartę rowerową. 
  • Jeżdżąc hulajnogą elektryczną pamiętaj o wykupieniu ubezpieczenia OC w życiu prywatnym, aby nie ponosić odpowiedzialności finansowej za straty na osobie lub mieniu.
  • Korzystając z UTO wykup również ubezpieczenie NNW w życiu prywatnym.
Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

  • Anonim pisze:

    XDDD

  • Andrzej pisze:

    Czy wykupując oc na hulajnogę elektrzyczna w Polsce na cała Europę mogę jeździć ja po Niemczech? O ile wiem wymagają tam naklejki ubezpieczeniowej.

mandat na raty
Mandat na raty Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Mandaty drogowe są jednym z najczęstszych sposobów karania kierowców za naruszenie przepisów ruchu drogowego w Polsce. Choć większość mandatów należy opłacić w wyznaczonym terminie, wielu kierowców znajduje się w sytuacji, w której jednorazowa spłata kary stanowi duże obciążenie...
Czytaj dalej
1 ar ile to m2
1 ar – ile to m2? Autor Katarzyna Matusiak Nieruchomości
Zakup działki pod budowę domu wiąże się z koniecznością zrozumienia kluczowych pojęć, które pomogą wybrać odpowiednią wielkość terenu. Co to jest hektar? Ile metrów kwadratowych to 1 ar? Co jeszcze warto wiedzieć na temat powierzchni działki przeznaczonej na budowę domu? Poniżej...
Czytaj dalej