Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 21.02.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
5/5 - (1 vote)

Leasing samochodu elektrycznego to atrakcyjna forma finansowania, po którą coraz chętniej sięgają przedsiębiorcy. Pozwala ona na użytkowanie nowego lub używanego pojazdu, który po zakończeniu trwania umowy można zwrócić firmie leasingowej. Przedmiotem takich porozumień coraz częściej zostają auta z napędem elektrycznym. Sprawdź, na czym polega leasing samochodu elektrycznego i kto może się o niego ubiegać.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Jak wygląda leasing samochodu elektrycznego?

leasing samochodu elektrycznego

Coraz więcej przedsiębiorstw jako pojazd służbowy wybiera samochód elektryczny. Leasing stanowi atrakcyjną formę finansowania tego typu inwestycji, która nie wiąże nas na stałe z danym pojazdem i umożliwia jego wymianę na nowszy model, po zakończeniu umowy.

Umowa zawierana jest pomiędzy dwoma stronami – firmą użyczającą pojazdu w ramach podpisanego porozumienia (leasingodawca) oraz leasingobiorcą, czyli podmiotem nabywającym dostęp do dóbr inwestycyjnych.

Czytaj także: Zasięg samochodów elektrycznych

Na czym dokładnie polega leasingSamochód elektryczny lub pojazd z innym rodzajem napędu zostaje leasingobiorcy użyczony na czas określony w umowie. Leasingobiorca zobowiązuje się natomiast do terminowego opłacania tzw. czynszu leasingowego. Tego typu umowę można porównać do dzierżawy lub płacenia czynszu za lokal. W zależności od rodzaju zawartej umowy, leasingobiorca ma prawo do wykupu samochodu za określoną uprzednio kwotę lub zwrotu pojazdu firmie leasingowej.

Leasing samochodu elektrycznego jest opcją zdecydowanie bardziej opłacalną niż zaciąganie kredytów gotówkowych. Nie wpływa na zdolność kredytową leasingobiorcy, a niektóre umowy można zawierać nawet bez zainwestowania wkładu własnego.

Co wynika z programu „Mój elektryk”?

Rządowy program „Mój elektryk” zakłada dofinansowanie zakupu auta z kategorii zeroemisyjnej, również w leasingu. Osoby fizyczne oraz przedsiębiorcy mogą starać się o dofinansowanie na prostych zasadach:

– W przypadku auta w kategorii M1 dopłata wynosi do 27 tys. złotych, o ile roczny przebieg nie będzie większy niż 15 tys. kilometrów.

– Na pojazdy z kategorii N1 dopłata wynosi 70 tys. złotych i nie może przekroczyć 30% kosztów kwalifikowanych.

– Firmy mogą starać się również o dopłaty z programu dla auta z kategorii L1e-L7e. Dopłata do takich aut to kwota od 4 tys. złotych. 

Jak skorzystać z dotacji do samochodu w programie „Mój elektryk”?

leasing samochodu elektrycznego

Dopłaty w ramach programu finansowania aut elektrycznych, przysługują przedsiębiorcom, którzy korzystają z leasingu operacyjnego. Żeby skorzystać z dotacji, warto zapoznać się z ofertą firm leasingowych i banków.  Pełną listę firm oferujących dopłaty do aut elektrycznych publikuje na swoich stronach Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 

Dopłaty przy zakupie aut elektrycznych pokrywają tzw. opłatę wstępną i opłatę transferową, co wpływa na poziom kosztów uruchomienia operacji.

Jakie samochody elektryczne można wziąć w leasing?

W ofertach firm leasingowych znajdują się różne marki posiadające modele z napędem elektrycznym. Do najchętniej wybieranych należą pojazdy: Volkswagen, Tesla, Nissan, BMW czy Renault. Umowy leasingowe nie dotyczą oczywiście jedynie aut elektrycznych. Przedmiotem umowy mogą być tradycyjne pojazdy spalinowe, możliwy jest również leasing samochodu hybrydowego.

W leasing można wziąć zarówno samochody nowe, jak i używane. Warto jednak wspomnieć, że nowe modele mają pewną przewagę. Chodzi mianowicie o możliwość uzyskania dofinansowania w ramach rządowego programu „Mój elektryk”.

Niestety regulamin uniemożliwia uzyskanie takiej dotacji, jeśli przedmiotem umowy jest używany samochód elektrycznyLeasing tego typu pojazdu ma jednak swoje zalety, wśród których warto wymienić niższą ratę leasingową.

Ile kosztuje leasing samochodu elektrycznego?

Koszty, które będziemy musieli ponieść z tytułu zawartej umową, są uzależnione od kilku czynników. Nie ma zatem jednej, uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, ile to kosztuje. Przede wszystkim istotne jest to, jaki pojazd jest przedmiotem umowy. Za samochody o wyższej wartości będziemy płacić zdecydowanie wyższe raty. Kolejnymi aspektami są czas, na który została zawarta umowa, oraz wysokość wkładu własnego.

Koszty utrzymania leasingu auta elektrycznego

O ile samo nabycie auta elektrycznego może być droższe od kosztów nabycia auta spalinowego, to już utrzymanie elektryka jest bezkonkurencyjne. Szacuje się, że przy przebiegu około 100 000 km koszty utrzymania samochodu elektrycznego są  o 20% niższe od kosztów tradycyjnych aut. Nie mówiąc już o korzyściach finansowych takich, jak odliczenie VAT, o którym piszemy niżej.

Nie bez znaczenia jest również branża, w której funkcjonuje dany przedmiot.

Ma to bowiem wpływ na opłaty związane z amortyzacją oraz opodatkowaniem. Spośród dwóch najpopularniejszych rodzajów leasingu – finansowego i operacyjnego, druga z wymienionych opcji charakteryzuje się niższymi ratami. Na końcu należy również wspomnieć o marży, która jest narzucana przez firmę leasingową, oraz o aktualnym wskaźniku referencyjnej stopy oprocentowania.

Przed zawarciem umowy leasingowej warto skonsultować się z profesjonalnym doradcą, zapoznać się z kilkoma ofertami lub skorzystać z darmowych narzędzi internetowych, takich jak kalkulatory leasingowe. Należy jednak pamiętać, że tego typu aplikacje mogą cechować się pewnym błędu.

Odliczenie VAT

leasing samochodu elektrycznego

W 2023 roku przedsiębiorcy mogą odliczać VAT w ramach leasingu samochodu elektrycznego. O ile jest to leasing operacyjny, a pojazd nie został zgłoszony do VAT26, użytkownicy auta mogą odliczyć 50% VAT od wszystkich rat leasingowych.

Poza czynszem, przedsiębiorca może odliczyć również VAT od innych opłat naliczanych przez leasingodawcę.

Dla kogo przeznaczony jest leasing samochodu elektrycznego?

Umowę  zawrzeć mogą wszyscy przedsiębiorcy posiadający numer NIP. Tego typu umowa jest również dostępna dla podmiotów, które numeru NIP nie posiadają, a zaliczyć możemy do nich rolników indywidualnych oraz lekarzy prowadzących prywatną praktykę lekarską.

Z umów leasingowych mogą korzystać również osoby fizyczne, które nie posiadają własnej firmy lub jednoosobowej działalności gospodarczej. Jednak w przypadku tzw. leasingów konsumenckich leasingobiorca nie odczuje korzyści podatkowych, które płyną z leasingu przysługującego przedsiębiorcom.

Dodatkowo niektóre firmy leasingowe narzucają użytkownikom wymagania dotyczące ubezpieczenia pojazdu, serwisowania, a nawet codziennego użytkowania, związanego np. z limitem przebiegu. Z tych powodów nie jest to często wybierane rozwiązanie.

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej