30/10/2020 Komunikacyjne

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu odpowiednich instytucji nie jest błahą czynnością. Dzięki temu możesz uniknąć kłopotów w przyszłości. O jakich formalnościach i kłopotach mowa? Wyjaśniamy w naszym poradniku. 

Sprzedanie samochodu nie kończy się wraz z pobraniem należności. Jako były już właściciel masz dwa obowiązki – oba informacyjne. Musisz powiadomić o sprzedaniu lub przekazaniu auta wydział komunikacji i ubezpieczyciela. W przeciwnym razie mogą cię spotkać niepotrzebne problemy i nerwy.

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu – jak poinformować urząd?

Zgodnie z Prawem o ruchu drogowych o sprzedaży auta musisz poinformować urząd, w którym rejestrowałeś swój pojazd. Możesz to zrobić osobiście lub przez pełnomocnika. Na zgłoszenie sprawy w urzędzie masz na 30 dni. 

Formalności nie są skomplikowane. Wypełniasz formularz (zawiadomienie o zbyciu pojazdu), który możesz dostać w urzędzie, ale pobrać go ze strony instytucji. Natomiast na wizytę w wydziale komunikacji zabierz ze sobą potwierdzenie zbycia pojazdu (np. umowę kupna sprzedaży, akt darowizny) oraz dokument potwierdzający twoją tożsamość. Jeśli nie byłeś jedynym właścicielem sprzedanego samochodu, to pamiętaj, żeby zawiadomienie o zbyciu pojazdu podpisali też pozostali współwłaściciele. 

Jeśli sprzedany samochód należał do firmy, stosowne zawiadomienie możesz złożyć tylko wtedy, jeśli jesteś do tego upoważniony w KRS. Do wyżej wymienionych dokumentów musisz też urzędowi dołączyć aktualny wypis z KRS. 

Uwaga!
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu w wydziale komunikacji nie oznacza jego wyrejestrowania. Co więcej, nie masz obowiązku ani też prawa wyrejestrować sprzedanego przez siebie samochodu.

O tym, kiedy możesz wyrejestrować samochód więcej przeczytasz na stronie „Jak wyrejestrować samochód„.

Poinformuj ubezpieczyciela o sprzedaży auta

Drugą instytucją, którą musisz (a nie tylko powinieneś) powiadomić o zbyciu pojazdu jest ubezpieczyciel, w którym miałeś kupione OC na sprzedane auto. Ten obowiązek wynika z ustawy o Ubezpieczeniach obowiązkowych. 

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu ubezpieczyciela też nie jest kłopotliwe. W informacji podajesz datę transakcji lub przekazania oraz dane twoje i nowego właściciela: imię, nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL lub REGON i adres firmy (jeśli nabywcą jest osoba prawna). Zawiadomienie musisz złożyć pisemnie w oddziale lub pocztą. Możesz to też zrobić elektronicznie. Większość towarzystw na swoich stronach podaje dedykowany adres email. Niektóre firmy, żeby ułatwić ci życie, mają na tę okoliczność online’owe formularze. 

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu – co, jeśli tego nie zrobisz?

Jeśli wydaje ci się, że informowanie o zbyciu pojazdu odpowiednich instytucji jest zawracaniem głowy, to teraz wyprowadzimy cię z tego przekonania (mam nadzieję). 

Wprawdzie prawo nakłada obowiązek zawiadomienia o sprzedaży auta, ale nie nakłada na ciebie sankcji, gdy tego nie zrobisz. Problemy jednak są, duże i dość powszechne. Pierwszym dość kłopotem będą wszelkie wykroczenia drogowe popełnione już po sprzedaży samochodu, które mogą być zaliczone na twoje konto. Gorzej, gdy sprzedane auto zostało użyte do popełnienia przestępstwa. Od razu stajesz się jednym z podejrzanych. Odkręcić taką sytuację najczęściej się da, ale to jest dopiero zawracanie głowy i niepotrzebne nerwy. 

Z kolei niepoinformowanie ubezpieczyciela może cię trochę kosztować. Stosunkowo niewiele, jeśli to będzie tylko żądanie zapłaty zaległej składki OC. W oczach towarzystwa jesteś nadal właścicielem auta i na tobie ciąży obowiązek posiadania obowiązkowej polisy. Jeśli to zignorujesz, bo przecież to nie twoje auto, procedury wyegzekwowania składki mogą być mało przyjemne, łącznie z windykacją. Do tego to na ciebie UFG nałoży karę za brak polisy (więcej o karach możesz przeczytać w artykule „Kary za brak OC„).

A co jeśli nowy właściciel spowoduje szkodę? Tak, jak wykroczenia drogowe, pójdzie ona na twoje konto i popsuje ci historię ubezpieczeniową. W skrajnych przypadkach ubezpieczyciel może przyjść do ciebie z żądaniem zwrotu odszkodowania. 

Powyższych nieprzyjemności i okupionego nerwami „odkręcania” sprawy możesz uniknąć. Wystarczy, że złożysz zawiadomienie o zbyciu pojazdu, które cię nic nie kosztuje i nie zajmuje wiele czasu. 

PODSUMOWANIE:

  • W momencie sprzedaży auta, zgodnie z obowiązującymi przepisami, musisz złożyć zawiadomienie o zbyciu pojazdu w urzędzie, w którym był on zarejestrowany. 
  • Informację o sprzedaży samochodu musisz przekazać także do towarzystwa, w którym miałeś kupione OC. 
  • W przypadku braku zawiadomień potencjalne wykroczenia i przestępstwa popełnione przy użyciu sprzedanego pojazdu pójdą na twoje konto. Także szkody spowodowane przez nowego właściciela zostaną przypisane do ciebie. 
  • Zawiadomienie o zbyciu pojazdu jest bezpłatne.

Agata Wiśniewska

Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.