Niestety, może zdarzyć się tak, że nasze auto ulegnie wypadkowi i ubezpieczyciel będzie musiał zdecydować, czy szkoda powstała na pojeździe jest całkowita, czy częściowa. Możliwe, że nasze auto stanie się wrakiem. Co w takiej sytuacji? Czy przejęcie wraku samochodu przez ubezpieczyciela jest możliwe?

Odszkodowanie z oc sprawcy a szkoda całkowita

O szkodzie całkowitej mówimy wówczas, gdy wartość naprawy samochodu przekroczyłaby kwotę, którą on jest wart – w przypadku obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Natomiast w przypadku autocasco szkoda całkowita określana jest procentowo i zazwyczaj w umowie polisy określona jest na 70% wartości auta. W takiej sytuacji możliwe jest przejęcie wraku samochodu przez ubezpieczyciela.

Szkoda całkowita – co z wrakiem?

Wrak samochodu to nic innego jak pojazd, który jest już tak zniszczony, że towarzystwu ubezpieczeniowemu zupełnie nie opłaca się inwestować w jego naprawę. Zazwyczaj tego typu szkody powstają podczas kolizji lub wypadku. Tak jak wspomnieliśmy powyżej szkoda całkowita w zależności od tego, z jakiego rodzaju ubezpieczenia będzie likwidowana, rozumiana jest różnie.

W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego wartość naprawy musi przekroczyć 100% wartości pojazdu, natomiast w przypadku autocasco – 70%. Dopiero jeżeli zakład ubezpieczeniowy określi zniszczenia jako całkowite, samochód zostaje uznany za wrak. Tu warto nadmienić, że takie ujęcie szkody całkowitej jest dość niekorzystne dla wiekowych pojazdów, których wartość jest nie najwyższa, a co za tym idzie, nawet drobne zdarzenie drogowe może spowodować zniszczenie przekraczające wartość pojazdu lub określony procent w przypadku ubezpieczenia dobrowolnego. 

Wycena samochodu po wypadku kalkulator

Wielu właścicieli pojazdów uważa, że towarzystwo ubezpieczeniowe posiada specjalny kalkulator lub przelicznik, którym można zweryfikować samodzielnie wyliczenia ubezpieczyciela. Nic bardziej mylnego! Ubezpieczyciele posiadają specjalnych rzeczoznawców, określających kwoty napraw i przygotowujących specjalne kosztorysy. Na ich podstawie dopiero określana jest to, czy szkoda powstała na pojeździe jest całkowita czy też częściowa. Nie jest jednak tak, że kierowca jest w tej sytuacji bezbronny, ponieważ taka wycena i określenie szkody jako całkowitą jest opinią zakładu ubezpieczeniowego.

W związku z tym właścicielowi pojazdu przysługuje możliwość odwołania się od tej decyzji, jak również powołanie własnego rzeczoznawcy, który samodzielnie stworzy kosztorys napraw. Jeżeli towarzystwo ubezpieczeniowe nadal nie uzna tego rodzaju kosztorysu, można zgłosić się do Rzecznika Finansowego, który pomaga w tego typu sporach. Ostateczną i najmniej opłacalną drogą w tym wypadku jest oczywiście postępowanie sądowe. Trzeba jednak pamiętać, że wiąże się ono nie tylko z kosztami po stronie powoda, ale również długim, czasem wieloletnim, oczekiwaniem na rozstrzygnięcie sądu. 

Przejęcie wraku samochodu przez ubezpieczyciela a sprzedaż

W przypadku szkody całkowitej wrak pojazdu jest własnością właściciela auta. W związku z tym kwota, którą wart jest wrak, odliczana jest od rekompensaty wyliczonej przez ubezpieczyciela. Wiele towarzystw ubezpieczeniowych bierze na siebie przejęcie wraku i sprzedaż jego części. Musi to jednak nastąpić na wyraźne życzenie klienta, ponieważ to on jest prawnym właścicielem wraku.

PODSUMOWANIE:

  • Wrak to samochód po zdarzeniu drogowym, którego naprawa jest już nieopłacalna.
  • Wrak należy do właściciela pojazdu.
  • Ubezpieczyciel może przejąć na siebie sprzedaż wraku na wyraźne życzenie klienta, jednak nie jest do tego zobligowany. 
Weronika Cichocka

Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.