W czasie podróży zagranicznej zdarzyć się może wiele nieprzewidzianych sytuacji. Wypadek, choroba, kradzież – na takie właśnie ewentualności wykupuje się polisę turystyczną. A kiedy już ją masz i zdarzyła się szkoda podczas wyjazdu, czy wiesz, jak ją zgłosić? Jeśli nie, z tego artykułu dowiesz się, jak w praktyce wygląda zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego.
Z tego artykułu dowiesz się...
Pierwszy krok – powiadom ubezpieczyciela
Jeśli doszło do szkody w czasie wyjazdu zagranicznego, chroni cię ubezpieczenie turystyczne. Jeśli ktoś jednak zastanawia się, czy czekają go skomplikowane procedury, nie musi się martwić. Zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego nikogo nie przerośnie. Wszystko zaczyna się od powiadomienia swojego ubezpieczyciela o tym, że doszło do szkody. Jak to zrobić? Gdy przebywamy za granicą, wchodzą w grę dwie drogi.
Po pierwsze można zadzwonić na numer centrum alarmowego ubezpieczyciela. Tak poszkodowani zgłaszają szkodę najczęściej. Od razu w czasie rozmowy konsultant tłumaczy, co należy zrobić dalej i jakie dokumenty przygotować. Ale można też skorzystać z drogi elektronicznej. Wówczas wszystko opiera się na wypełnieniu odpowiednich formularzy. Wszelkie potrzebna namiary na kontakt z towarzystwem ubezpieczeniowym zawarte są w polisie.
Zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego – ile masz czasu?
Ile masz w praktyce czasu na zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego? To niezwykle ważna kwestia. Okazuje się, że jeśli w trakcie podróży doszło do wypadku, rozchorowałeś się lub zostałeś okradziony, nie możesz zwlekać. Dlatego powinieneś powiadomić ubezpieczyciela o tym zdarzeniu jak najszybciej. Liczy się każda godzina, ponieważ twoje zgłoszenie uruchamia całą procedurę. Od tego właśnie będzie zależało, jak szybko będziesz mógł rozliczyć koszty leczenia lub otrzymać odszkodowanie.
Przygotuj niezbędne dokumenty
Gdy kontaktujesz się z ubezpieczycielem, aby dokonać zgłoszenia szkody z ubezpieczenia turystycznego, od razu dowiadujesz się, jakie dokumenty okażą się niezbędne w trakcie postępowania. Skompletowanie ich pozwala na załatwienie wszelkich formalności. Ewentualne braki z kolei wydłużą lub zatrzymają procedurę odszkodowawczą. Jakie dokumenty są zazwyczaj potrzebne? Otóż jako ubezpieczony musisz przygotować:
- zeskanowany dowód osobisty lub paszport
- uzupełniony formularz zgłoszenia szkody
- polisę ubezpieczeniową
- rachunki ze szpitala lub inną dokumentację medyczną
- opis okoliczności zdarzenia np. protokół policyjny
- potwierdzenie pobytu zagranicznego np. potwierdzenie rezerwacji hotelu
Jak wygląda formularz zgłoszenia szkody?
Zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego wymaga uzupełnienia specjalnego formularza. Dokument dostępny jest w Internecie na stronie konkretnego ubezpieczyciela. Zawiera on podstawowe informacje potrzebne do rozpatrzenia szkody. Są to:
- dokładne dane ubezpieczonego
- informacje o polisie turystycznej
- informacje o podróży
- opis szkody
- informacje dotyczące poniesionych kosztów podczas leczenia, transportu czy usługi ratownictwa
- dane do przelewu.
Rozliczenie w przypadku szkody
Trafiłeś do szpitala? Musisz mieć badania, wizyty lekarskie? Potrzebujesz transportu? Oczywiście zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego jest bardzo ważne, ale pozostaje jeszcze kwestia samego rozliczenia za granicą. Bo co robić w sytuacji, gdy skazani jesteśmy na długie i znacznie droższe niż w Polsce leczenie? Czy musimy mieć przy sobie tyle pieniędzy, aby starczyło na wszystko? Dobra wiadomość jest taka, że coraz więcej ubezpieczycieli oferuje możliwość rozliczenia się bezgotówkowego w takich przypadkach.
Oznacza to, że placówka medyczna kontaktuje się na podstawie polisy z ubezpieczycielem. Ten z kolei płaci za powstałe koszty w ramach ubezpieczenia. Jednak musisz dokładnie sprawdzić, z którymi placówkami współpracuje twój ubezpieczyciel, aby było to możliwe.
Uważaj na wyłączenia
Zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego nie zawsze da odpowiedni efekt. Mimo że zrobisz wszystko zgodnie z procedurami, ubezpieczyciel może odmówić przejęcia odpowiedzialności. Dlaczego? Dzieje się tak w przypadku wyłączeń. Dlatego zawsze trzeba dokładnie zapoznać się z OWU swojej polisy turystycznej, aby nie wpaść w pułapkę. Każdy ubezpieczyciel może zawrzeć w umowie nieco inne warunki. Jednak zazwyczaj wyłącza odpowiedzialność, jeśli:
- do zdarzenia doszło pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających, w tym leków
- trwają działania wojenne
- doszło do rażącego niedbalstwa ubezpieczonego
- ubezpieczony usiłował lub popełnił przestępstwo
- ubezpieczony próbował popełnić samobójstwo lub się samookaleczyć.
Nie wiesz, jakie ubezpieczenie turystyczne wybrać? Kliknij w link i dowiedz się więcej!
PODSUMOWANIE:
- Polisa turystyczna chroni w razie szkody, do której doszło za granicą.
- Pierwszym krokiem po szkodzie jest natychmiastowe zgłoszenie jej do centrali ubezpieczyciela przez telefon lub drogą elektroniczną.
- Następnie należy zgromadzić niezbędne dokumenty oraz wypełnić specjalny formularz zgłoszenia szkody.
- Koniecznie trzeba zapoznać się z OWU polisy, by wiedzieć, jakie są zasady rozliczenia kosztów oraz jakie wyłączenia zawarte są w umowie.
Przeczytaj więcej na temat: ubezpieczenie na podróż
Ubezpieczenie w Tatry Słowackie
Ubezpieczenie w Tatry Słowackie
Ubezpieczenie podróży służbowej
Ubezpieczenie podróży służbowej
Majówka 2023 – kiedy jest, ile trwa
Majówka 2023 – kiedy jest, ile trwa
Suma gwarancyjna w OC podróżnym.
Suma gwarancyjna w OC podróżnym.
Dodatki do polisy turystycznej
Dodatki do polisy turystycznej
Limity i ograniczenia w ubezpieczeniach turystycznych.
Limity i ograniczenia w ubezpieczeniach turystycznych.