Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 14.09.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 11 minut.
5/5 - (3 votes)

Jednym z obowiązków właścicieli aut jest dbanie o ich stan techniczny i regularne poddawanie pojazdu badaniom technicznym. Według oficjalnych danych około 22 proc. zarejestrowanych w Polsce pojazdów porusza się bez aktualnego przeglądu. Co grozi za przegląd samochodu po terminie i jakie konsekwencje czekają kierowców? 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Czym różni się badanie techniczne od przeglądu okresowego? 

Badanie techniczne, przegląd rejestracyjny, przegląd techniczny czy badanie okresowe – w rzeczywistości kierowców, wszystkie te określenia bywają stosowane zamiennie. Czy słusznie? Absolutnie nie. Badanie techniczne, które bardzo często utożsamiane jest z okresowym przeglądem pojazdu, to dwie zupełnie inne historie. Badanie techniczne, które nazywane jest także przeglądem rejestracyjnym jest badaniem obowiązkowym, które wykonuje się na stacji diagnostycznej przeznaczonej do tego celu, a pozytywny wynik badania potwierdza zdolność pojazdu do uczestniczenia w ruchu drogowym i daje nam pełne prawo do poruszania się danym pojazdem po drodze. Jest to badanie, które może być wykonane także na polecenie chociażby policji, a zwieńczeniem całego procesu jest wbicie pieczątki do dowodu rejestracyjnego. 

Czym w takim razie jest przegląd okresowy? Jest to nic innego, jak kontrola pojazdu, która zalecana jest przez producenta samochodu czy części, a której celem jest skontrolowanie pojazdu pod względem technicznym czy konieczności wymiany części eksploatacyjnych. W przeciwieństwie do badania technicznego, przegląd okresowy nie jest obowiązkowy, a jego częstotliwość uzależniona jest od modelu pojazdu i wersji silnikowej. 

Jak często i gdzie należy wykonywać przegląd techniczny? 

Właściciele samochodów zobowiązani są dopilnować pewnego rytmu badań technicznych. Niby każdy wie, że należy wykonywać je regularnie, ale nie każdy już zdaje sobie sprawę z tego, że chociażby w zależności od wieku auta, obowiązują nieco inne reguły gry. A o tym, dlaczego warto dopilnować terminów badań technicznych, powiemy sobie więcej za chwilę. 

W przypadku samochodów używanych badanie techniczne należy wykonywać co roku. Wyjątek stanowią jednak samochody młodsze niż 5 lat i zasilane benzyną. Dla nowych aut ustawodawca jest nieco bardziej łagodny i nakazuje wykonać pierwsze badanie po 3 latach od daty pierwszej rejestracji, kolejne po dwóch latach, a dopiero następne przeprowadzać co roku. 

Warto wiedzieć, że także coroczny przegląd techniczny auta wymagany jest w przypadku aut z instalacją gazową. W naszym obszernym artykule „Przegląd auta z gazem” przeczytasz szczegółowe informacje, m.in. o tym, co warto wziąć na takie badanie, ile ono trwa i ile kosztuje taki przegląd.

W nieco innej sytuacji są właściciele samochodów zabytkowych – w ich przypadku samochody poddaje się badaniu technicznemu tylko przed rejestracją, chyba że są one przeznaczone do celów zarobkowych – wówczas, na wzór innych pojazdów, obowiązuje konieczność badania ich co rok. 

Posłuchaj Beecast – podcastu o motoryzacji i ekologii

UWAGA: Badanie techniczne pojazdu przeprowadza się na stacji kontroli pojazdów. Na podstawowych stacjach sprawdzimy stan techniczny samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t., natomiast pozostałe pojazdy należy poddać kontroli na stacjach okręgowych. W przypadku badań technicznych nie ma zastosowania rejonizacja.

Co obejmuje badanie techniczne pojazdu? 

Celem badania technicznego pojazdu jest sprawdzenie jego ogólnego stanu technicznego. Składa się ono z trzech części – identyfikacji pojazdu poprzez sprawdzenie numeru VIN z dowodem rejestracyjnym, sprawdzeniu dodatkowego wyposażenia oraz oceny stanu technicznego poszczególnych układów i podzespołów. 

Badaniu technicznemu podlegają takie podzespoły jak: 

  • układ kierowniczy (badanie równomierności i siły hamowania),
  • układ hamulcowy (zużycie drążków kierowniczych),
  • układ wydechowy (emisja spalin, głośność),
  • układ zawieszenia (badanie luzów),
  • układ nadwozia (stan szyb i elementów nośnych nadwozia),
  • stan opon (głębokość bieżnika, równomierność zużycia),
  • stan silnika,
  • sprawność pasów bezpieczeństwa,
  • weryfikacja oświetlenia,
  • weryfikacja obowiązkowego wyposażenia (dostępność gaśnicy, trójkąta ostrzegawczego). 

Chcesz dowiedzieć się czegoś więcej? Zapraszamy do lektury naszego innego artykułu, w którym krok po kroku szeroko omawiamy m.in. jak wygląda takie badanie, które dokumenty powinniśmy na nie zabrać. Sprawdź nasz wpis: „Ile kosztuje przegląd samochodu?”.

Ile kosztuje badanie techniczne? 

Wysokość kosztów związanych z badaniem technicznym pojazdu jest regulowana przez rozporządzenie Ministra Infrastruktury. Od kilku lat ceny kształtują się na niezmienionym poziomie i w przypadku samochodu osobowego o masie całkowitej do 3,5t. wynoszą 99 złotych. W przypadku samochodów z instalacją LPG/CNG koszt ten jest nieco wyższy i kształtuje się na poziomie 162 złotych. 

Czytaj także: Ile kosztuje założenie gazu w samochodzie

A jak wyglądają ceny badania technicznego w przypadku innych pojazdów? 

  • badanie techniczne samochodu ciężarowego i specjalnego do 3,5 t. – 99 zł,
  • badanie techniczne autobusu przeznaczonego do przewozu nie więcej niż 15 osób – 99 zł,
  • badanie techniczne motocykla – 63 zł,
  • badanie techniczne motoroweru – 51 zł,
  • badanie techniczne ciągnika rolniczego – 63 zł,
  • badanie specjalistyczne pojazdu przystosowanego do zasilania gazem – 64 zł. 

Warto jednak wiedzieć, że niekiedy konieczne staje się wykonanie dodatkowego badania technicznego, które rodzi kolejne koszty. Konieczność takiego przeglądu zachodzi między innymi po kolizji czy wypadku (dodatkowo płatne 94 zł), ustalenie danych pojazdu koniecznych do rejestracji (64 zł), badanie po montażu instalacji zasilania gazem (114 zł), badanie w momencie podejrzenia niespełniania przez pojazd warunków technicznych (20 zł), skierowanie do badania przez organy ścigania (koszt od 20 do 94 zł), badanie pojazdu służącego przewozom jako taksówka (42 zł), badanie po zmianach konstrukcyjnych (82 zł). 

UWAGA: Płatność za badanie techniczne pojazdu należy uiścić przed jego wykonaniem. Jest to opłata bezzwrotna (nawet w sytuacji, gdy pojazd nie przejdzie pomyślnie przeglądu).

Warto również pamiętać, że informacja o negatywnym wyniku badania technicznego wprowadzona zostaje do bazy CEPiK, przez co jest dostępna dla wszystkich stacji diagnostycznych w kraju. Jest to działanie mające na celu przeciwdziałanie próbom uzyskania pieczątki w innej stacji. 

Badanie techniczne po terminie – co grozi za przegląd samochodu po terminie? 

Wystarczy chwila nieuwagi, by przegapić datę kolejnego badania technicznego. Może się wydawać, że przegląd techniczny po terminie nie jest większym problemem i wystarczy z opóźnieniem stawić się na stację, by uzyskać konieczną pieczątkę. W rzeczywistości jest to jednak nieco bardziej skomplikowane. Co grozi za przegląd samochodu po terminie? 

Warto wiedzieć, że badanie techniczne po terminie może nieść za sobą sporo konsekwencji. Mandat za przegląd po terminie to jednak najmniej dotkliwy skutek bardziej lub mniej świadomego przegapienia daty badania. Zatem, z czym musi liczyć się kierowca, który zgłosi się na przegląd rejestracyjny po terminie? Przede wszystkim jest on narażony na mandat, który może sięgać nawet 5000 złotych, a w przypadku, gdy pojazd stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym –  zatrzymanie dowodu rejestracyjnego oraz odholowanie pojazdu na lawecie. 

UWAGA: Od 1 stycznia 2022 roku brak przeglądu technicznego zagrożony jest mandatem od 1500 złotych do 5000 złotych. Przed zmianą przepisów kara wynosiła od 20 do maksymalnie 500 złotych.

Odpowiadając na pytanie: co grozi za przegląd samochodu po terminie, warto również wspomnieć, że po wprowadzeniu nowelizacji przepisów (wprowadzenie zmian zaplanowano na wrzesień 2022 roku) znaczne podwyżki dotkną także spóźnialskich – przegląd auta po terminie (po 30 dniach od wyznaczonej daty obowiązkowego badania) będzie kosztował dwukrotność ceny podstawowej. 

Badanie techniczne samochodu 2022 – co się zmieni? 

Zmiany, które miały miejsce na początku roku 2022 to dopiero zapowiedź tego, co czeka kierowców w kwestii nowych przepisów związanych z obowiązkowymi badaniami technicznymi i tego, co grozi za przegląd samochodu po terminie. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, od 1 września 2022 właściciele samochodów będą musieli mieć się na baczności – bardziej niż do tej pory. Nowe przepisy sprawią, że znacznie trudniej będzie uzyskać pożądaną pieczątkę oznaczającą dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego. 

Pierwszą ze zmian będzie obowiązek fotografowania pojazdu podczas przeglądu. Zdjęcia mają być przede wszystkim dowodem tego, że dany pojazd w ogóle pojawił się na przeglądzie. Ma to przeciwdziałać praktykom podpisania dowodu rejestracyjnego “w ciemno”. Zdjęcia będą musiały przedstawiać przód oraz tył pojazdu a także oba boki. Dodatkowo na fotografiach trzeba będzie uwiecznić stan licznika. W praktyce oznacza to tyle, że kierowcy, którzy do tej pory pojawiali się u znajomego diagnostyka, który przymykał oko chociażby na pękniętą szybę, teraz nie będą mieli możliwości przejścia pozytywnego badania technicznego. 

Kolejną zmianą jest wspomniane wyżej podwojenie ceny za przegląd po terminie. Inaczej będzie również wyglądał obowiązkowy przegląd u tych, którzy będą chcieli wykonać go nieco wcześniej. Samochód będzie można poddać badaniu nawet do 30 dni przed obowiązującym terminem, a data kolejnego przeglądu ustalona będzie na podstawie daty wpisanej w dokumentach, a nie dnia przeprowadzonego przeglądu. Ostatnia z planowanych zmian powinna zadowolić kierowców, którzy miewają zastrzeżenia, co do przebiegu badania technicznego. Będą mogli oni powiadomić o nieprawidłowościach Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. 

Brak przeglądu technicznego a ubezpieczenie samochodu – czy ochrona działa? 

Wymieniając kolejno co grozi za przegląd samochodu po terminie, warto również odnieść się do sytuacji, kiedy brak przeglądu technicznego łączy się bezpośrednio z tematem ubezpieczenia auta czy uzyskaniem odszkodowania od ubezpieczyciela. Wspomniane wyżej konsekwencje, z jakimi musi liczyć się kierowca oddający auto na przegląd rejestracyjny po terminie, to jeszcze nie wszystko. Jeśli w momencie, gdy samochód nie posiada ważnego przeglądu technicznego, dojdzie do wypadku lub kolizji, możemy mieć niemałe problemy. Mają one związek szczególnie z ubezpieczeniami dobrowolnymi, takimi jak polisa AC czy NNW. 

UWAGA: W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC, nawet w przypadku braku przeglądu technicznego, ubezpieczyciel ma obowiązek wypłaty odszkodowania, a brak badania nie uzasadnia odmówienia likwidacji szkody.

W sytuacji, kiedy ubezpieczyciel wykaże, że zły stan samochodu bez ważnego przeglądu miał bezpośredni związek ze szkodą, może żądać regresu czy zwrotu całej wypłaconej kwoty odszkodowania. 

W przypadku ubezpieczenia AC i NNW, brak przeglądu technicznego może spowodować odmówienie wypłacenia odszkodowania. Co jednak najważniejsze – zasady postępowania w takiej sytuacji regulują ściśle Ogólne Warunki Ubezpieczeń, które mogą znacznie różnić się u poszczególnych ubezpieczycieli. Warto jednak mieć na uwadze, że  zazwyczaj warunkiem uzyskania odszkodowania z ubezpieczenia AC jest ważne badanie techniczne pojazdu. 

PODSUMOWANIE: 

  • W przypadku samochodów używanych badanie techniczne należy wykonywać co roku. 
  • Cena badania technicznego pojazdu jest regulowana przez rozporządzenie Ministra Infrastruktury i w przypadku samochodu osobowego wynosi 99 złotych. 
  • Co grozi za przegląd samochodu po terminie? Od 1 stycznia 2022 roku brak przeglądu technicznego zagrożony jest mandatem od 1500 złotych do 5000 złotych.
  • Po nowelizacji przepisów obowiązkowym punktem przeglądu technicznego będzie wykonanie dokumentacji zdjęciowej oraz daty kolejnego badania – to liczone będzie nie od dnia wykonania przeglądu, ale rok od ważności poprzedniego badania.
  • Znaczne podwyżki dotkną spóźnialskich – przegląd auta po terminie (po 30 dniach od wyznaczonej daty obowiązkowego badania) będzie kosztował dwukrotność ceny podstawowej. 

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Dołącz do dyskusji
  • Marek pisze:

    Czyli obecnie nie ma żadne kary pieniężnej, przy przeglądzie po terminie?

rozrusznik
Rozrusznik Autor Agata Wiśniewska Komunikacyjne
Rozrusznik samochodowy jest tym elementem spalinowego auta, który pozwala na uruchomienie silnika. Bez tej części odpalenie pojazdu jest bardzo trudne, choć nie niemożliwe. Jak działa rozrusznik w aucie? Po czym poznać, że uległ awarii? I co zrobić z uszkodzoną częścią? Odpowiadamy. ...
Czytaj dalej
intercooler
Intercooler Autor Agata Wiśniewska Komunikacyjne
Intercooler to po prostu chłodnica powietrza. Jeszcze w latach 90. niekoniecznie była obecny w każdym samochodzie. Teraz trudno o model, który by jej nie miał. Jak działa intercooler? I jak wpływa na moc silnika? Przekonaj się razem z nami. [bee_cta_inset style='1' header='Uzupełnij tyl...
Czytaj dalej